De HiFi Club - alleen voor leden toegankelijk
Seeburg AY160 komt als tussendoortje terug op het honk.
06 jun 2020 16:22 #83960
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Seeburg AY160 komt als tussendoortje terug op het honk.
Hallo Kees,
Daar heb je veel werk en geld in gestoken maar het resultaat is er dan ook. :thumbsup:
Daar heb je veel werk en geld in gestoken maar het resultaat is er dan ook. :thumbsup:
Mvg.
Bert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
06 jun 2020 13:50 - 06 jun 2020 13:53 #83959
door Kees van Dijke
Beantwoord door Kees van Dijke in topic Seeburg AY160 komt als tussendoortje terug op het honk.
Hallo Frank,
De uitgangstrafo's van Hammond zijn klein en zijn mietjes, vergeleken met Unitran
Toch presteren de Hammond trafo's zeer goed.
De ECF82 fase draaier liep al vast bij 24 Vt. De ECC81 fase draaier loopt pas vast bij 40 Vt. Negatief is -34 Volt, dus ik heb nu wat reserve. Clipping is ook over gegaan van hard clipping naar soft clipping. Dat vastlopen van de fasedraaier is ook de oorzaak van minder vermogen, maar de echte oorzaak weet ik niet.
0
De fase draaier is hetzelfde als die in RIM versterkers, die ik op mijn 14e jaar heb gebouwd met Unitran 3U50 uitgangstrafo's en NTR17 voedingstrafo's. Verschil is dat de kathode weerstand van de voorversterker 1K is met 47 µF ontkoppeld.
I.p.v. de ECC81 kan ook de ECC83 gebruikt worden, maar dan moet de kathode weerstand 1K5 zijn. De versterking wordt dan te groot en de hoge tonen weergave neemt wat af vanwege het Miller effect van de ECC83. Ikzelf geef de voorkeur aan de ECC81.
Het originele uitgangsvermogen moet 2x 16 Watt zijn. Nu is het 2x 18 Watt bij 365 Volt anode spanning. Zeer netjes.
groetjes,
-=Kees=-
De uitgangstrafo's van Hammond zijn klein en zijn mietjes, vergeleken met Unitran
Toch presteren de Hammond trafo's zeer goed.
De ECF82 fase draaier liep al vast bij 24 Vt. De ECC81 fase draaier loopt pas vast bij 40 Vt. Negatief is -34 Volt, dus ik heb nu wat reserve. Clipping is ook over gegaan van hard clipping naar soft clipping. Dat vastlopen van de fasedraaier is ook de oorzaak van minder vermogen, maar de echte oorzaak weet ik niet.
0
De fase draaier is hetzelfde als die in RIM versterkers, die ik op mijn 14e jaar heb gebouwd met Unitran 3U50 uitgangstrafo's en NTR17 voedingstrafo's. Verschil is dat de kathode weerstand van de voorversterker 1K is met 47 µF ontkoppeld.
I.p.v. de ECC81 kan ook de ECC83 gebruikt worden, maar dan moet de kathode weerstand 1K5 zijn. De versterking wordt dan te groot en de hoge tonen weergave neemt wat af vanwege het Miller effect van de ECC83. Ikzelf geef de voorkeur aan de ECC81.
Het originele uitgangsvermogen moet 2x 16 Watt zijn. Nu is het 2x 18 Watt bij 365 Volt anode spanning. Zeer netjes.
groetjes,
-=Kees=-
Laatst bewerkt 06 jun 2020 13:53 door Kees van Dijke.
06 jun 2020 13:25 #83958
door Franc
Beantwoord door Franc in topic Seeburg AY160 komt als tussendoortje terug op het honk.
Kees,
Zou het uitgangsvermogen van origine dan altijd zo laag geweest zijn?
Ik heb de Hammond even opgezocht, dat is ook geen kleintje!
Verder moet deze trafo wel erg goed zijn, nu de basweergave en blokweergave zonder tegenkoppeling toch erg goed is!
Verder mooie aktie om het zo te doen, als de originele UGT’s toch stuk zijn.
Wat voor fasedraaier rondom de ECC81 heb je toegepast?
Heb een jaar of 10 geleden een Pioneer buizenreceiver gereviseerd en op uitdrukkelijk verzoek van de eigenaar een paraphase fasedraaier met ECC83 ingezet om de toen al dure en zeldzame 7199 te omzeilen.
Vond het zelf eigenlijk jammer om het te moeten doen maar de receiver speelde er niet minder om!
Eigenaar ook tevreden!
Groet Frank
Zou het uitgangsvermogen van origine dan altijd zo laag geweest zijn?
Ik heb de Hammond even opgezocht, dat is ook geen kleintje!
Verder moet deze trafo wel erg goed zijn, nu de basweergave en blokweergave zonder tegenkoppeling toch erg goed is!
Verder mooie aktie om het zo te doen, als de originele UGT’s toch stuk zijn.
Wat voor fasedraaier rondom de ECC81 heb je toegepast?
Heb een jaar of 10 geleden een Pioneer buizenreceiver gereviseerd en op uitdrukkelijk verzoek van de eigenaar een paraphase fasedraaier met ECC83 ingezet om de toen al dure en zeldzame 7199 te omzeilen.
Vond het zelf eigenlijk jammer om het te moeten doen maar de receiver speelde er niet minder om!
Eigenaar ook tevreden!
Groet Frank
06 jun 2020 12:15 #83957
door Kees van Dijke
Beantwoord door Kees van Dijke in topic Seeburg AY160 komt als tussendoortje terug op het honk.
Ondertussen werkt de versterker en tormat selector weer.
De schermrooster, stop en kathode weerstanden heb ik niet gebruikt en alles rechtstreeks aangesloten zoals origineel.
Uitgangstrafo's zijn de Hammond 1650FA.
2 Eindbuizen zijn vernieuwd en ver vangen door de 6CZ5
Diverse condensatoren zijn vernieuwd.
Diode voor negatief is vervangen door een BY398.
Weerstand negatief van 3K9 is vervangen door 4K7 om de rustroom iets te verhogen. Ruststroom per buis is nu 20 mA.
Defecte 7199 fase draaier is eerst vervangen door een ECF82 met verloop voetje.
Uitgangsvermogen viel erg tegen met 2x 9 Watt en de basweergave is nogal dun. Hieruit bleek dat de pentode van de 7199 en ECF82 snel vast liep.
Fasedraaier en voorversterker is opnieuw opgebouwd rond de ECC81.. Tegenkoppeling is vervallen en er is 3 dB meer versterking t.o.v. de ECF82 met tegenkoppeling. Uitgangsvermogen is naar 2x 18 Watt gegaan en de lage tonen weergave is veel beter geworden.
Blokgolf is goed, heel weinig overshoot en nauwelijks ringing. Hierop heb ik besloten om geen verdere maatregelen te nemen, zoals RC netwerken over de primaire van de uitgangstrafo's, stopweerstanden etc. Wel is het nu oppassen dat je de versterker niet meer laat spelen zonder luidsprekers aangesloten, maar dat is bij een jukebox geen probleem.
Er zit wel bijna 300,00 Euro aan nieuwe onderdelen in, waarbij de beide uitgangstrafo's het duurste zijn, maar de versterker kan weer voor 10-tallen jaren spelen.
groetjes,
-=Kees=-
De schermrooster, stop en kathode weerstanden heb ik niet gebruikt en alles rechtstreeks aangesloten zoals origineel.
Uitgangstrafo's zijn de Hammond 1650FA.
2 Eindbuizen zijn vernieuwd en ver vangen door de 6CZ5
Diverse condensatoren zijn vernieuwd.
Diode voor negatief is vervangen door een BY398.
Weerstand negatief van 3K9 is vervangen door 4K7 om de rustroom iets te verhogen. Ruststroom per buis is nu 20 mA.
Defecte 7199 fase draaier is eerst vervangen door een ECF82 met verloop voetje.
Uitgangsvermogen viel erg tegen met 2x 9 Watt en de basweergave is nogal dun. Hieruit bleek dat de pentode van de 7199 en ECF82 snel vast liep.
Fasedraaier en voorversterker is opnieuw opgebouwd rond de ECC81.. Tegenkoppeling is vervallen en er is 3 dB meer versterking t.o.v. de ECF82 met tegenkoppeling. Uitgangsvermogen is naar 2x 18 Watt gegaan en de lage tonen weergave is veel beter geworden.
Blokgolf is goed, heel weinig overshoot en nauwelijks ringing. Hierop heb ik besloten om geen verdere maatregelen te nemen, zoals RC netwerken over de primaire van de uitgangstrafo's, stopweerstanden etc. Wel is het nu oppassen dat je de versterker niet meer laat spelen zonder luidsprekers aangesloten, maar dat is bij een jukebox geen probleem.
Er zit wel bijna 300,00 Euro aan nieuwe onderdelen in, waarbij de beide uitgangstrafo's het duurste zijn, maar de versterker kan weer voor 10-tallen jaren spelen.
groetjes,
-=Kees=-
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn
25 mei 2020 06:35 #83821
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Seeburg AY160 komt als tussendoortje terug op het honk.
Het schermrooster van de 6973 zit aan pen 1 en 8. Seeburg gebruikt altijd pen 1 en sluit pen 8 niet aan. Dus de weersrand gaat tussen de draad naar pen 1.
Ik vind 1 kΩ wel wat aan de grote kant, 100 Ω is meer gebruikelijk.
Pen 3 en 6 is het stuurrooster.
Groeten,
Peter
Ik vind 1 kΩ wel wat aan de grote kant, 100 Ω is meer gebruikelijk.
Pen 3 en 6 is het stuurrooster.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn
24 mei 2020 23:31 - 24 mei 2020 23:42 #83820
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Seeburg AY160 komt als tussendoortje terug op het honk.
Oke Peter ik bedoel de 1K schermrooster weerstanden als ik het goed begrijp is dat voor een verbeterde stabiliteit
Maar welke aansluiting is het schermrooster?
1/8 of op 3/6
De 7199 is moeilijk verkrijgbaar en zeer pittig aan de prijs.
De Sovtec exemplaren zijn ook niet geschikt voor deze versterkers omdat ze veel brom veroorzaken.
Maar welke aansluiting is het schermrooster?
1/8 of op 3/6
Begrijp ik nu dat de 7199 moeilijk of niet verkrijgbaar is?
De 7199 is moeilijk verkrijgbaar en zeer pittig aan de prijs.
De Sovtec exemplaren zijn ook niet geschikt voor deze versterkers omdat ze veel brom veroorzaken.
Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 24 mei 2020 23:42 door Bert Kn.