Skip to main content
De HiFi Club - alleen voor leden toegankelijk

Seeburg AY160 komt als tussendoortje terug op het honk.

Meer
24 mei 2020 18:19 - 24 mei 2020 18:22 #83811 door Bert Kn
Dag Kees,
De 650FA uitgangstrafo's van Hammond zijn prima.
Heb ze in het verleden regelmatig gebruikt in de seeburg versterkers.

Zijn de 7199 buisjes nog goed?

Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 24 mei 2020 18:22 door Bert Kn.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Kees van Dijke

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
24 mei 2020 17:55 #83810 door Kees van Dijke
Nu ben ik uitgerend dezelfde versterker en tormat selector unit aan het reviseren. De tormat selector unit was eenvoudig, maar de versterker, helaas zijn daar de uitgangstrafo's van defect, en wel dat een helft van de primaire kant is onderbroken. Ook zijn 2 eindbuizen nagenoeg emissieloos.

Ik zit te denken aan de 1650FA uitgangstrafo's van Hammond, maar welke zijn de beste?

groetjes,
-=Kees=-

Meer
24 mei 2020 17:47 #83809 door Bert Kn
De laatste2 puntjes op de i gezet .

Als eerste de rumble waarde.
Ondanks dat ik de twee draaitafel rubbers het motor onder rubber waarmee hij op de constructie van het mechaniek rust en de rubber motorkoppeling had vervangen bleef hij een lichte rumble houden.
Op de A kanten wat meer dan op de B kanten en bij de ene plaat wat meer als bij de andere.
Niet echt storend maar toch en besloot ik verder te gaan zoeken.
Nu zitten er op de motor ook nog twee motor steunrubbers a 27€ per stuk maar om die te bestellen zonder te weten of dat ook de gewenste verbetering geeft is dat weggegooid geld .
Nu had ik nog een goede motor met twee motor steunrubbers liggen en besloot ik die te plaatsen en met succes alle platen zijn nu op zowel de A en B kanten volledig rumble vrij, ook bij hoog volume.

Als tweede de AVR.
Toen ik deze jukebox welke na 21 jaar terug op het honk is terug gekomen destijds reviseerde werd mij geadviseerd de AVR buiten werking te stellen.
Wellicht om er wat meer power uit te halen met de toen beschikbare naalden met te lage output.
En zo gezegd toen ook gedaan.
Met de knowhow die ik nu heb de AVR weer terug gezet en met de huidige beschikbare verbeterde naalden (wel heel kritisch qua afstelling) maar met meer output is het nu toppie.
Geen hoorbare klap meer als de naald op de plaat wordt gezet en het geheel klinkt wat aangenamer.

Wat de toonregeling betreft is het lastig om ze op elke plaat (optimaal) of op eigen voorkeur af te stellen, je kunt er zo niet bij.
Maar goed ingesteld is dat geen probleem en hoef je geen correcties meer te doen wat mij betreft.

Mvg.
Bert

Meer
27 apr 2020 09:01 #83450 door peters0076
Mooie jukebox Bert

:thumbsup:

peter
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn

Meer
27 apr 2020 00:30 - 27 apr 2020 00:35 #83444 door Bert Kn
De jukebox welke dagelijks gebruikt wordt speelt nu ruim een maand tot volle tevredenheid.
Echter is er nog een heel klein minpuntje waar hij 21 jaar geleden toen ik hem verkocht ook al last van had.
Zo heel af en toe (tot nu toe driemaal) hakkelt hij enkel bij het afspelen van A kanten even om in scan positie te komen.
Dit duidt op lichte slijtage van de Clutch Member (aangegeven met gele pijl) in de Clutch Essembly.

Een goede Clutch Essembly heb ik nog liggen, enkel de kunststof Detent Switch Actuator arm moet overgezet worden daar deze gebroken is.
Ik zou ook de Clutch Member over kunnen zetten maar dat is een hele klus.

Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 27 apr 2020 00:35 door Bert Kn.

Meer
23 mrt 2020 00:01 #82729 door Bert Kn
De bordeaux rode luidsprekers heb ik inmiddels door Philips AD12100M8 luidsprekers vervangen.
In eerste instantie wilde ik daar de Philips AD12202 M15 full range speakers voor gebruiken maar die houd ik liever achter de hand voor een ander Jukebox project.
Uiteraard vanwege de impedantie van deze luidsprekers aangesloten op de 8Watt (8 Ohm) taps van de ugt’s.
Het geluid is er wel op vooruit gegaan het geheel klinkt wat frisser met meer hoog en in de laagweergave minder prominent aanwezig.
De bas toonregeling staat nu op MED in plaats van MIN.
En de hoge tonen op MED in plaat van MAX.
Maar om nu te zeggen tjonge jonge wat een wereld van verschil.
Zo gek zijn die bordeaux rode luidsprekers die Seeburg in deze box gebruikte nog niet.

Mvg.
Bert

Gemaakt door Kunena