Historie
Philips Design afdeling
23 mrt 2022 11:07 - 23 mrt 2022 11:14 #94186
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Philips Design afdeling
De Grijze bakken vind ik wel een
Solide aanzicht geven als ziet het uit als PA
versterkers die ik ook zo Solide vind
Dus het Heb wel wat .
Zo vind ik de nerderlandse PH ook van vorm geving
strakker en beter als anderen merken
Dat zijn ook vaak Zwarten kisten de groten radio,s met
veel spiekers en spiekertjjes in de kasten
Meest al gebruikt philips Twee zeer Solde forse
Luid sprrekers in de duren radio,s waar ook alles uit komt
grote magneten op se spiekers en ik hou ook van rond
de luid sprekers zij kunnen meer verdragen met de conus
ovaal zijn vaak Flapperaars met meer basse en pouwer
ook de Kram magneet is minder
huub
Solide aanzicht geven als ziet het uit als PA
versterkers die ik ook zo Solide vind
Dus het Heb wel wat .
Zo vind ik de nerderlandse PH ook van vorm geving
strakker en beter als anderen merken
Dat zijn ook vaak Zwarten kisten de groten radio,s met
veel spiekers en spiekertjjes in de kasten
Meest al gebruikt philips Twee zeer Solde forse
Luid sprrekers in de duren radio,s waar ook alles uit komt
grote magneten op se spiekers en ik hou ook van rond
de luid sprekers zij kunnen meer verdragen met de conus
ovaal zijn vaak Flapperaars met meer basse en pouwer
ook de Kram magneet is minder
huub
Laatst bewerkt 23 mrt 2022 11:14 door Huub.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
23 mrt 2022 09:44 - 23 mrt 2022 10:13 #94185
door RR1957
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Beantwoord door RR1957 in topic Philips Design afdeling
Wat de één lelijk vindt, is voor de ander mooi. Argumentatie helpt daarbij, maar design is vaak ook emotie en dat valt moeilijk te beargumenteren. "Iets mooi vinden is geen argumentering" zei een beroemde (meer in het buitenland dan in Nederland zoals gebruikelijk) architect, waar ik een tijd voor heb mogen werken en veel van heb geleerd. De design-afdeling van Philips was eigenlijk de emotie van het bedrijf en het zal vaak flinke discussies hebben opgeleverd met de technische afdelingen. Eigenlijk hebben beide tegenstrijdige belangen. Het is de kunst van de ontwerper om een balans te vinden tussen design en techniek, waar ook de productielijn onder valt. En dan komt de financiële factor er ook nog bij: het rode potlood, de bezuinigingen in het project!
Design is niet: we hebben een functionaliteit bepaald en de techniek bedacht en we doen er een doosje omheen, het is vaak juist andersom. Maar het is in veel gevallen ook wel de kip en het ei.
Design is niet: we hebben een functionaliteit bepaald en de techniek bedacht en we doen er een doosje omheen, het is vaak juist andersom. Maar het is in veel gevallen ook wel de kip en het ei.
Laatst bewerkt 23 mrt 2022 10:13 door RR1957.
23 mrt 2022 01:42 #94184
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Philips Design afdeling
René schreef.
Hifi was in die tijd nog bijna science fiction dat werkelijkheid begon te worden voor ongelooflijk veel geld. Ik vermoed dan ook dat ze gedacht hebben dat het verpakt moest worden in een soort industriële vormgeving (een bouwstijl die nogal toekomst gericht is). Zelfs nu is high-end vooral sterk geïnspireerd op hightech vormgeving en dus ook industriële vormgeving.
René,
Het vermoeden wat jij hebt heb ik ook.
Het moest professioneel (hightech) overkomen.
Hifi was in die tijd nog bijna science fiction dat werkelijkheid begon te worden voor ongelooflijk veel geld. Ik vermoed dan ook dat ze gedacht hebben dat het verpakt moest worden in een soort industriële vormgeving (een bouwstijl die nogal toekomst gericht is). Zelfs nu is high-end vooral sterk geïnspireerd op hightech vormgeving en dus ook industriële vormgeving.
René,
Het vermoeden wat jij hebt heb ik ook.
Het moest professioneel (hightech) overkomen.
Mvg.
Bert
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RR1957
23 mrt 2022 01:08 - 23 mrt 2022 01:15 #94183
door RR1957
Beantwoord door RR1957 in topic Philips Design afdeling
Hoi Bert.
In 1951 begon Philips met de productie van de vinylplaat en door de komst daarvan werd de drang om hifi te ontwikkelen gestimuleerd. In 1954 kwam de AG9000 op de markt en dat is best knap snel. Lange verhalen schrijven ze over de akoestische voordelen ervan maar vrijwel niets over het design (te zien op mijn site), behalve dat hij "esthetisch volledig acceptabel is in de woonkamer.'... Hifi was in die tijd nog bijna science fiction dat werkelijkheid begon te worden voor ongelooflijk veel geld. Ik vermoed dan ook dat ze gedacht hebben dat het verpakt moest worden in een soort industriële vormgeving (een bouwstijl die nogal toekomst gericht is). Zelfs nu is high-end vooral sterk geïnspireerd op high-tech vormgeving en dus ook industriële vormgeving.
Allemaal een vermoeden maar ik denk dat ik er niet ver vandaan zit. We kunnen nu eenmaal ons niet meer verplaatsen in het beleid van de design afdeling van toen bij Philips.
Philips schreef over de AG9000 indertijd "its grey lacquered smartly designed casting".
Over de B7X73A, ook een revolutionair ontwerp, heb ik wel eens een ontwerp-analyse losgelaten. Daar zal ik niemand hier echter mee vervelen gezien het voorgaande. Het design van radio's, ongeacht welk merk, was echter wel sterk gericht op inpasbaarheid van de toenmalige interieur-stijlen.
In 1951 begon Philips met de productie van de vinylplaat en door de komst daarvan werd de drang om hifi te ontwikkelen gestimuleerd. In 1954 kwam de AG9000 op de markt en dat is best knap snel. Lange verhalen schrijven ze over de akoestische voordelen ervan maar vrijwel niets over het design (te zien op mijn site), behalve dat hij "esthetisch volledig acceptabel is in de woonkamer.'... Hifi was in die tijd nog bijna science fiction dat werkelijkheid begon te worden voor ongelooflijk veel geld. Ik vermoed dan ook dat ze gedacht hebben dat het verpakt moest worden in een soort industriële vormgeving (een bouwstijl die nogal toekomst gericht is). Zelfs nu is high-end vooral sterk geïnspireerd op high-tech vormgeving en dus ook industriële vormgeving.
Allemaal een vermoeden maar ik denk dat ik er niet ver vandaan zit. We kunnen nu eenmaal ons niet meer verplaatsen in het beleid van de design afdeling van toen bij Philips.
Philips schreef over de AG9000 indertijd "its grey lacquered smartly designed casting".
Over de B7X73A, ook een revolutionair ontwerp, heb ik wel eens een ontwerp-analyse losgelaten. Daar zal ik niemand hier echter mee vervelen gezien het voorgaande. Het design van radio's, ongeacht welk merk, was echter wel sterk gericht op inpasbaarheid van de toenmalige interieur-stijlen.
Laatst bewerkt 23 mrt 2022 01:15 door RR1957.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn
22 mrt 2022 23:50 #94182
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Philips Design afdeling
Ben Dijkman schreef
Design (of andere typische uiterlijke kenmerken) is wel degelijk iets wat ook met onze hobby te maken heeft.
Ben ik met je eens Ben.
Philips liet zoals René al vermelde zelden ergens een omschrijving achter als het om vormgeving of design ging.
Neem bijv. de vroege HIFI-versterkers AG9000/9006/9004/9007.
In mijn beleving industriële vormgeving waarbij de AG9004 dat in mindere mate heeft vind ik.
Over de designers en de achtergrond waarom dit design zou ik graag meer weten.
Ik kan me voorstellen dat het merendeel dat geen juweeltjes vonden voor in de huiskamer en nu nog niet bij liefhebbers van vintage audio.
Menig keer is mij verteld dat ze het saaie metalen grijze bakken vinden goed ieder zijn mening ik houd daar wel van.
Design (of andere typische uiterlijke kenmerken) is wel degelijk iets wat ook met onze hobby te maken heeft.
Ben ik met je eens Ben.
Philips liet zoals René al vermelde zelden ergens een omschrijving achter als het om vormgeving of design ging.
Neem bijv. de vroege HIFI-versterkers AG9000/9006/9004/9007.
In mijn beleving industriële vormgeving waarbij de AG9004 dat in mindere mate heeft vind ik.
Over de designers en de achtergrond waarom dit design zou ik graag meer weten.
Ik kan me voorstellen dat het merendeel dat geen juweeltjes vonden voor in de huiskamer en nu nog niet bij liefhebbers van vintage audio.
Menig keer is mij verteld dat ze het saaie metalen grijze bakken vinden goed ieder zijn mening ik houd daar wel van.
Mvg.
Bert
22 mrt 2022 22:05 - 22 mrt 2022 22:10 #94181
door Ben Dijkman
Handtekening
Beantwoord door Ben Dijkman in topic Philips Design afdeling
Iedereen mag zijn onderbouwde denkwijze hier delen.
Je kan iemand zijn bijdrage(n) hooguit irritant vinden zolang er geen persoonlijk beledigende opmerking geplaatst worden.
Je kan zeggen wat je wil maar ik heb geen enkele (persoonlijk gerichte) beledigingen aan wie dan ook kunnen vinden van Rene.
Je kan reacties van bepaalde mensen , die je blijkbaar zo boos maken en daarom liever niet wilt lezen, toch ook heel makkelijk overslaan.
Laat a.u.b. toch iedereen in zijn waarde.
Design (of andere typische uiterlijke kenmerken ) is wel degelijk iets wat ook met onze hobby te maken heeft.
Ik vind dat Rene daar ook wel een punt heeft. Ik vind dat ook best wel interessant. Lees je verder ook nooit wat over.
Iedereen heeft zijn specialiteit. Mooi toch , geniet ervan of sla het over........
Je kan iemand zijn bijdrage(n) hooguit irritant vinden zolang er geen persoonlijk beledigende opmerking geplaatst worden.
Je kan zeggen wat je wil maar ik heb geen enkele (persoonlijk gerichte) beledigingen aan wie dan ook kunnen vinden van Rene.
Je kan reacties van bepaalde mensen , die je blijkbaar zo boos maken en daarom liever niet wilt lezen, toch ook heel makkelijk overslaan.
Laat a.u.b. toch iedereen in zijn waarde.
Design (of andere typische uiterlijke kenmerken ) is wel degelijk iets wat ook met onze hobby te maken heeft.
Ik vind dat Rene daar ook wel een punt heeft. Ik vind dat ook best wel interessant. Lees je verder ook nooit wat over.
Iedereen heeft zijn specialiteit. Mooi toch , geniet ervan of sla het over........
Handtekening
Laatst bewerkt 22 mrt 2022 22:10 door Ben Dijkman.