Skip to main content
Grammofoonplaten en muziek

Het simpel Reinigen van Oude Grammofoonplaten en Singletjes

Meer
30 jul 2011 10:03 #7327 door Laurens
Ik heb zo'n meeloopborsteltje gehad, een borsteltje op een armpje. Naar mijn idee gaf dat een beetje extra rumble en was het niet heel effectief.
Voor los stof gebruik ik zo'n koolstofvezelborstel zoals Rene R laat zien. Als de plaat dan nog gespetter en teveel ruis heeft, dan gaat ie in de Disco Antistat platenwasser. Die werkt prima en is veel goedkoper dan een Okki Nokki. Je platen worden er heerlijk stil van. Echt een aanrader - als je je aan de groefruis of gespetter ergert.

Voor 78 toerenplaten die beschimmeld zijn gebruik ik de Disco Antistat ook - maar dan ZONDER ALCOHOL. Verder moet 't wassen van de 78 toerenplaten snel gebeuren, het vulmiddel kan vocht aantrekken of vasthouden.
De paar 78 toerenplaten die ik heb moeten wassen, hebben er geen schade aan over gehouden. De schimmel is verdwenen. Verder is er niet zo heel veel verschil - er is geen ruis meer op de schimmelplekken, maar de rest van de groefruis is nog altijd even hoog.

Grijs gedraaide platen... Altijd lastig. Soms kan je het zien, maar soms ook niet.
Mijn oplossing: als ze goedkoop zijn lekker meenemen, ook al zijn ze grijs gedraaid. Dan heb je nog wat om te draaien op de wat minder subtiele platenspelers met hoge naalddruk.
Ik heb een aparte set platen (versleten en dubbel) om af te spelen op koffergrammofoontjes. Omdat ze al wat slijtage vertonen, hoef ik me niet slecht te voelen vanwege het verder verslijten van de plaat :)

.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
30 jul 2011 09:35 - 30 jul 2011 09:37 #7325 door Huub
De mono platen speel ik ook niet zwaarder af met 7.gr
Dyn mono met niet zwaarden 4.gr .stereo niet zwaarder dan 2,gr
Ja ik zie mijn naalden zelf met regel maat naa,
Slegt zwaar draai punt van het arm Dat is Bisonder slegt
Je kan de plaat zoo zien vergrijzen . Daar omede vind ik
ook heel ouden wisselaars slegt Neem nou Colaro op een
Driekwart van het etiket als er nog drei nummers gespeelt moet worden
Dan komt de afslag meganismen al in het werk met een schuif finger
dan begint het arm al tegen te houden .En zooiets is bij velen ouden
Wisselaars aan de orden .Dat zijn platen vernielers .
Philips wisselaars later model daar gaat het in de slingergroeven
dicht bij het etiket .En de naald op 6.gr Gewoon goed . trio track
Garrard en zoo nog wel een paar goeden merken .Doen het ook goed
Op 7,gr, Maar er zijn gewoon Krengen van dingen Bij voor de plaat
Die ook stiekum snel de naald verzieken . huub
Laatst bewerkt 30 jul 2011 09:37 door Huub.

Meer
30 jul 2011 09:10 #7323 door Rene Daemen
De meeloop armpjes Dustbug
vind ik persoonlijk niets als je aan het begin van de plaat zet ligt het al in het etiket
Lenco clean vind ik ook link 1 keer gebruikt moetje blijven gebruiken
je kan de plaat dan niet even bij een familie lid op de platenspeler liggen
want je hoort geknisper.
dat zijn eigenlijk de redenen dat ik deze dingen niet gebruik
en als een bij een pickup aanwezig zijn meteen verwijder.
alleen de oude platen die opzolder kelders en ergens anders opgeslagen waren maak ik schoon
op de bovenstaande manier met het afwasmiddel en algelang de hardheid van water kun je een nabehandeling doen
gedestilleerd water of het osmose techniek wat beschreven wordt
Daarna bij goede reiniging kun je plaat bij de eerst volgende keer dat je hem afspeelt
met de borsteltje stofvrijmaken.
Naald reinigen met een naalden borsteltje bij aangekoekt stof naalden reiniger
of een drupje alcohol op het borsteltje.
en Laat de naald van tijd tot tijd 1x per 3 of 6 maanden kontroleren onder een loep
tegen slijtage.

nog even een opmerking Platen die met een versleten naald zijn gedraait
krijg je niet meer goed met reinigen de vervorming blijf je horen
Vaak zijn het de plaatjes die tieners hebben gedraait pop hits van de jaren 60
op een pickup die met een versleten naald zijn afgedraait.
draai niet op moderne platen speler maar als je aan het plaatje gehecht ben op een kofferspeler
met goede naald uiteraard.
Ben je niet gehecht aan het plaatje gooi het dan weg
maar dat laat ik aan de liefhebber over

René Daemen

René Daemen

Meer
30 jul 2011 07:57 - 30 jul 2011 07:57 #7320 door Huub
Ja schipper dat de Naaldpunt aangroeit met vast vuil dat heb
Ik ook wel opgemerkt Dan neem ik een wattenstaafje met alcohol
En tip de naald voorzichtig aan. ook gebruik ik van die ouderwetsen platen borstels
Zijn dat typen die julie gebruiken weer van nieuwe soort ? Huub
Laatst bewerkt 30 jul 2011 07:57 door Huub.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Rene Daemen

Meer
30 jul 2011 05:42 - 30 jul 2011 05:42 #7317 door Ouwe Schipper
@René....
Ja zulke borsteltjes heb ik ook en als er uitsluitend los stof in de groef ligt werkt het prima. Maar vaak zit er meer en dat komt er alleen uit met een wat steviger soort haren en een lichte detergent. Verder hangt er veel af van de kwaliteit van het plaat- materiaal en de naalddruk waarmee afgespeeld werd.
Die naalddruk is iets waarvan weinig mensen zich realiseren welk effect die heeft! Bij een kracht van 2,5 gram krijgt het (uiterst kleine) raakvlak tussen naald en plaat meerdere tientallen kilo's per vierkante centimeter te verduren. De wrijving op die plaats is dus toch aanzienlijk en kan daardoor te veel warmte ontwikkelen voor het materiaal. Er kunnen zelfs korreltjes ontstaan die toch in de groef blijven vastkleven.
Bij het nat afspelen, wat ik gewoonlijk doe, is er koeling en smering tussen naaldpunt en groefwand en er kan zelfs "aquaplaning" optreden. Kleine oneffenheden in de groef geven daardoor minder storing.
Maar met werkelijk oude draaitafel & element is het natuurlijk minder goed uitvoerbaar
Nico
Laatst bewerkt 30 jul 2011 05:42 door Ouwe Schipper.

Meer
30 jul 2011 05:04 #7314 door Peter
Hoi Rene,

De methode met het sopje gebruik ik al enige tijd wel met een extra stap.
Na het afspoelen onder de kraan dompel ik ze nog een paar keer in een bak met "osmose" water.
Heb je geen last van kalk, dat is hier in de omgeving een groot probleem.
Dit extra schone water kun je maken met een apparaat of kopen bij de betere aquarium zaak.

Ik heb platen die er uit zien alsof ze in een zandbak gebruikt zijn en super klinken.
Verder heb ik ook het omgekeerde meegemaakt, platen die er als nieuw uit zien, schoon zijn en toch kraken???
Tot op heden blijft het voor mij een beetje een raadsel.
Platen zijn meestal 2e hands en vaak voorzien van vingerafdrukken.
Deze krijg ik zelden of nooit helemaal weg, zeker niet als ze jaren de kans hebben gehad om in te vreten.

Groeten,

Peter

Gemaakt door Kunena