Skip to main content
Grammofoonplaten en muziek

Het simpel Reinigen van Oude Grammofoonplaten en Singletjes

Meer
30 jul 2011 16:20 #7339 door Laurens
Een LP is weliswaar een plastic ding (PVC om precies te zijn) maar het is wel een ongelooflijk kwetsbaar en nauwkeurig gemaakt plastic ding... Ieder beetje kalk heeft extra groefruis ten gevolg. Afwasmiddel voor de vaatwasser is tamelijk agressief. Ik weet niet hoe dat samen gaat met platen. Verder zit er in de gemiddelde afwasmachine veel vuil en vet wat zich goed in de groeven kan nestelen...

Ondanks dat een LP meestal wordt teruggestopt in de hoes, kan er door de tientallen jaren veel stof verzameld zijn. LP's raken meestal statisch geladen waardoor ze makkelijk stof aantrekken.
Naar mijn idee zijn vooral gloednieuwe LP's soms extreem statisch. Na het optillen van de plaat van een rubber mat knettert het als een bezetene. Na wassen is het grotendeels over.
Verder kan het zijn dat een LP in het verleden is afgespeeld met Lencoclean. Prima als je dat zelf ook doet, maar als je die LP vervolgens droog afspeelt heb je ook weer meer ruis. Wassen is dan de oplossing.

Als ik een LP gewassen heb, en heb voorzien van een nieuwe kunststof binnenhoes, dan hoef ik 'm meestal nooit meer te wassen.

.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
30 jul 2011 16:08 #7337 door Rene Daemen
Hans

je heb zeker nooit ernstig vervuilde platengehad
Ik heb ze wel gezien hoor platen met schimmel bierplaten
en dan helpt het niet alleen met water
trouwens zit er in sommige plaatsen in het land kalk in het water
dus dan wordt de kwaal erger
met Water alleen red je het niet
en een flesje afwas heb je al voor €0,80 cent eigen merk supermarkt
klok sop gaat ook goed bestaat al jaren
Maar hans als je de LP in je vaat wasser wil doen ga je gang
vergeet hem dan niet daarna in de oven te doen op een bloempotje
krijg je leuke fruitschalen van. :lachuh:

René Daemen

Meer
30 jul 2011 15:46 - 30 jul 2011 16:05 #7336 door Johannes
Gewoon op 60 graden in de vaatwasser.........
Nee doe dat maar niet, maar waarom moet een plaat die je steeds in de hoes terugstopt dan schoongemaakt worden? Ik begrijp de diepere bedoeling van deze topic niet ..............
En een door koffie of bier vervuilde of bekraste plaat hou je toch even onder de warm-waterkraan. Makkelijker kan het niet. Het is gewoon een ding van plastic en kan op een zelfde manier schoongemaakt worden.
Laatst bewerkt 30 jul 2011 16:05 door Johannes.

Meer
30 jul 2011 12:31 #7334 door Laurens
De labels van 78 toerenplaten zijn inderdaad kwetsbaar. Het kan helpen om 'n stuk rubber (van een ballon, dynaband of wat dan ook) tussen de Knosti schotels en de plaat te doen, zodat ze beter afsluiten. Bij LP's merk ik wel eens dat de schotels niet perfect afsluiten, maar de vloeistof heeft nog nooit vlekken op het label achter gelaten.

.

Meer
30 jul 2011 11:56 #7333 door Harry B
Ik werk met twee Knosti's. Eentje om de platen te wassen en de tweede om ze met gedemineraliseerd water af te spoelen. Dan de platen laten drogen in het rekje. Als sopje gebruik ik tweederde gedemineraliseerd water en eenderde zuivere alcohol plus een drupje vaatwas. In een liter spoelwater mik ik een paar cc H10 van Amaloco. Dat spul werd bij het ontwikkelen van fotofilms gebruikt om het droogproces te versnellen en om de films antistatisch te maken. Zo vermijd je het statische geknetter bij het draaien van een LP. Ik ben er nog niet uit hoe ik m'n 78t-platen moet wassen. Alcohol vreet de schellak op, moet je dus niet gebruiken. En je moet heel voorzichtig zijn met het etiket. Dat is vaak met een soort waterverf gemaakt.

• buurjongen
  • [buurjongen]
Meer
30 jul 2011 11:30 #7331 door buurjongen
Ik denk dat ik dat ga proberen met die Dreft. Een telepeltje volstaat voor de hele vaat ( gramofoonplaten ).

En of het nu wit is of bont, veiliger dan in Dreft kan uw ( gramofoonplaten ) was niet zijn ...

Gemaakt door Kunena