Philips radio zoals op onderstaande foto
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
22 mrt 2021 09:44 #89624
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Philips radio zoals op onderstaande foto
In de nieuwbouwwijk Buitenveldert ,werd bij het opleveren van een flat in 1962
meteen al draadomroep geïnstalleerd.
meteen al draadomroep geïnstalleerd.
Cees- pa1dba
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
22 mrt 2021 09:09 - 22 mrt 2021 10:18 #89622
door RR1957
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Beantwoord door RR1957 in topic Philips radio zoals op onderstaande foto
Hoi Bert, toch was dat zo.
Een getuige (geb. 1935) die de wederopbouw periode bewust heeft meegemaakt:
"Wij hadden geen radio. Met tien kinderen had ik al genoeg radio's om me heen."
Een getuige (geb. 1935) die de wederopbouw periode bewust heeft meegemaakt:
"Wij hadden geen radio. Met tien kinderen had ik al genoeg radio's om me heen."
Laatst bewerkt 22 mrt 2021 10:18 door RR1957.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn
22 mrt 2021 00:13 - 22 mrt 2021 01:08 #89621
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Philips radio zoals op onderstaande foto
Er wordt nog wel eens gedacht dat iedereen in de loop van de jaren vijftig wel een radio in huis had, maar dat was toch niet zo.
In 1960 had één vijfde van de Nederlandse huishoudens geen radio in huis.
Redenen waren het niet kunnen betalen, uit principe of zelfs vanwege het geloof.
De kerk had nog een flinke invloed in grote delen van het land.
René,
Waar baseer je het op dat in 1960 één vijfde van de Nederlandse huishoudens geen radio in huis hadden ?
Er waren toen toch genoeg afgedankte toestellen die bijna iedereen kon betalen of kreeg?
Uit principe of zelfs vanwege het geloof kan ik me wel voorstellen.
Maar hoevelen vanwege het geloof met name (zwarte kous kerk) hadden stiekem toch een radio in huis verstopt?
En denk je dat die geloofspredikers dat stiekem ook niet deden?
Ik weet het niet!
In 1960 had één vijfde van de Nederlandse huishoudens geen radio in huis.
Redenen waren het niet kunnen betalen, uit principe of zelfs vanwege het geloof.
De kerk had nog een flinke invloed in grote delen van het land.
René,
Waar baseer je het op dat in 1960 één vijfde van de Nederlandse huishoudens geen radio in huis hadden ?
Er waren toen toch genoeg afgedankte toestellen die bijna iedereen kon betalen of kreeg?
Uit principe of zelfs vanwege het geloof kan ik me wel voorstellen.
Maar hoevelen vanwege het geloof met name (zwarte kous kerk) hadden stiekem toch een radio in huis verstopt?
En denk je dat die geloofspredikers dat stiekem ook niet deden?
Ik weet het niet!
Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 22 mrt 2021 01:08 door Bert Kn.
21 mrt 2021 23:17 - 21 mrt 2021 23:44 #89620
door RR1957
Beantwoord door RR1957 in topic Philips radio zoals op onderstaande foto
Ten eerste is deze radio niet van hout, maar van bakeliet, door Philips philite genoemd.
Op de schaalplaat zien we links en rechts twee knoppen aan elke kant.
Zie ook de andere foto's bijgeleverd door andere leden. Ik snap de discussie eigenlijk
niet als andere leden toch echt duidelijke foto's van deze radio's tonen.
Van links naar rechts.
Eerst een klein zwart draaiknopje voor het instellen van de lage tonen.
Vervolgens een grote knop voor het volume.
In het midden dus een serie druktoesten: uit, PU, LG, KG, MG, FM.
Dan weer een grote draaiknop voor het instellen van een radiozender.
Tot slot daarnaast weer een kleine draaiknop voor het instellen van de hoge tonen.
Andere knoppen zijn er niet.
Bakelieten radio's werden in de jaren vijftig ook wel 'armeluis radio's' genoemd.
Houten radio's vond men veel luxer qua uitstraling en waren duurder. Mensen die dat niet konden betalen kochten een goedkopere bakelieten radio. Voor de oorlog was bakeliet nog een luxe materiaal. Na de oorlog niet meer.
De radio op je foto was onder de wat grotere modellen de goedkoopste radio, maar 278 gulden was altijd nog een flink bedrag, ergens tussen de twee tot drie maandsalarissen van Jan Modaal in die tijd. Veel mensen konden dat toen niet betalen.
In de jaren vijftig kwam er een nieuw materiaal om de hoek kijken: plastic. Dat vond men toen nog een luxe materiaal omdat het nieuw was en men vond dat een positieve blik in de toekomst (men wilde maar al te graag de ellende van de oorlog achter zich laten en vergeten). Plastic op radio's, platenspelers en dergelijke werd dus niet als goedkoop gezien maar als iets van luxe en het was trouwens helemaal geen goedkoop materiaal. Dat plastic een goedkoop imago kreeg gebeurde pas in de jaren zestig.
Er wordt nog wel eens gedacht dat iedereen in de loop van de jaren vijftig wel een radio in huis had, maar dat was toch niet zo. In 1960 had één vijfde van de Nederlandse huishoudens geen radio in huis. Redenen waren het niet kunnen betalen, uit principe of zelfs vanwege het geloof. De kerk had nog een flinke invloed in grote delen van het land.
Op de schaalplaat zien we links en rechts twee knoppen aan elke kant.
Zie ook de andere foto's bijgeleverd door andere leden. Ik snap de discussie eigenlijk
niet als andere leden toch echt duidelijke foto's van deze radio's tonen.
Van links naar rechts.
Eerst een klein zwart draaiknopje voor het instellen van de lage tonen.
Vervolgens een grote knop voor het volume.
In het midden dus een serie druktoesten: uit, PU, LG, KG, MG, FM.
Dan weer een grote draaiknop voor het instellen van een radiozender.
Tot slot daarnaast weer een kleine draaiknop voor het instellen van de hoge tonen.
Andere knoppen zijn er niet.
Bakelieten radio's werden in de jaren vijftig ook wel 'armeluis radio's' genoemd.
Houten radio's vond men veel luxer qua uitstraling en waren duurder. Mensen die dat niet konden betalen kochten een goedkopere bakelieten radio. Voor de oorlog was bakeliet nog een luxe materiaal. Na de oorlog niet meer.
De radio op je foto was onder de wat grotere modellen de goedkoopste radio, maar 278 gulden was altijd nog een flink bedrag, ergens tussen de twee tot drie maandsalarissen van Jan Modaal in die tijd. Veel mensen konden dat toen niet betalen.
In de jaren vijftig kwam er een nieuw materiaal om de hoek kijken: plastic. Dat vond men toen nog een luxe materiaal omdat het nieuw was en men vond dat een positieve blik in de toekomst (men wilde maar al te graag de ellende van de oorlog achter zich laten en vergeten). Plastic op radio's, platenspelers en dergelijke werd dus niet als goedkoop gezien maar als iets van luxe en het was trouwens helemaal geen goedkoop materiaal. Dat plastic een goedkoop imago kreeg gebeurde pas in de jaren zestig.
Er wordt nog wel eens gedacht dat iedereen in de loop van de jaren vijftig wel een radio in huis had, maar dat was toch niet zo. In 1960 had één vijfde van de Nederlandse huishoudens geen radio in huis. Redenen waren het niet kunnen betalen, uit principe of zelfs vanwege het geloof. De kerk had nog een flinke invloed in grote delen van het land.
Laatst bewerkt 21 mrt 2021 23:44 door RR1957.
21 mrt 2021 20:27 #89617
door WiiWii
Handtekening
Beantwoord door WiiWii in topic Philips radio zoals op onderstaande foto
Inderdaad Rob. Net heb ik de foto zo groot mogelijk op mijn scherm gezet. Ik denk toch dat het tekst is. Als het draaiknopjes zouden zijn, zouden ze naar mijn idee op het houten gedeelte langs de druktoetsen moeten zitten.
Handtekening
Minder
Meer
21 mrt 2021 14:08 #89606
door Robbedoes!
Beantwoord door Robbedoes! in topic Philips radio zoals op onderstaande foto
Hallo Willy, ja maar ik bedoel niet de draaiknopjes (links en rechts) die in de uiterste hoeken zitten. Daarmee regel je bij de bx453 achtige modellen volgens mij de hoge en lage tonen. Ik bedoel de vormen op de schaal, die (links en rechts) direct naast de 6 druktoetsen zitten. Vr grt.Rob