Skip to main content
HIFI apparatuur

"reuzachtige' versterkers

• René R
  • [René R]
  • Onderwerp Auteur
Meer
19 mrt 2011 11:04 - 19 mrt 2011 15:47 #2899 door René R
Beantwoord door René R in topic Re: "reuzachtige' versterkers
Ik ben best wel benieuwd naar deze versterkers en wat ze presteren.
Zoals ik al stelde ben ik ook benieuwd naar wat er aan andere componeneten bij zitten.
Ik heb begrepen dat de platenspeler Acoustical 3100 is.
Maar welke luidsprekers bijvoorbeeld en de bij-versterker?

Groet
René (R):smilythumb:
Laatst bewerkt 19 mrt 2011 15:47 door Marcel L.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
19 mrt 2011 08:56 - 19 mrt 2011 09:01 #2893 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Re: "reuzachtige' versterkers
Versterkers voor BVB op schiphol en zieken huizen ?
met vanzelf 100.volt sistemen .Maar bvb op een
Sport veld is 50. Watt meer dan genoeg ,
Bij 1000.W staat toch ook maar de volummen iets meer dan een
Kwart Open . Er zal dan ook wel een grote Lijn uitgang op
Staan .met een laagvolt stand . Het is allemaal PA .Werk gebruik .
NIKS HIFI maar Van 50 tot 10.000.Htz Huub
Laatst bewerkt 19 mrt 2011 09:01 door Huub.

Meer
19 mrt 2011 07:12 #2890 door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Re: "reuzachtige' versterkers
Hallo René,

Als je besluit om op 3 april met de NGG mensen mee te gaan naar de demonstratie dan is het meteen een prima gelegenheid om te NVHR-beurs in de aangrenzende zaal te bezoeken.
Daar moet je inderdaad NVHR-lid voor zijn maar met een beetje inventiviteit...........
verder zal ik je niet op slechte ideeën brengen :) . Je kunt overigens ook als introducee naar binnen. Nou misschien dat ik je op 3 april zie en ik zal niet vergeten om oordopjes mee te brengen. 1000 Watt is niet gering tenslotte en heeft denk ik weinig overeenkomst met HiFi. Wel indrukwekkend, zo'n apparaat!

Groeten, Hans

Meer
19 mrt 2011 06:49 - 19 mrt 2011 07:16 #2889 door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Re: "reuzachtige' versterkers
De weergave zal inderdaad niet echt prachtig zijn.....
De eindtrap van een dergelijke versterker kan haast niet anders dan heel diep in klasse AB staan. Een aanwijzing daarvoor is het "in het ritme van de muziek" oplichten van de gelijkrichtbuizen. Bij een maximaal toelaatbare anode dissipatie van 200 watt per buis kom je dan aan een netto uitgangsvermogen van 1000 watt. Het nadeel van zo'n "bijna B" instelling is de cross- over vervorming: de nuldoorgangen van het signaal worden vervormd doordat ze in het kromme ondereinde van de buiskarakteristiek plaatsvinden. Bij voldoend ver uitsturen valt dat minder op; als je "maar" 30 watt van zo'n eindtrap vraagt dan zal de kwaliteit véél te wensen overlaten
Op NFOR heb ik de pagina uit de Sietsma ingescand waar dit verhelderd wordt mbv grafieken
Nico
Laatst bewerkt 19 mrt 2011 07:16 door Ouwe Schipper.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: René R

• René R
  • [René R]
  • Onderwerp Auteur
Meer
19 mrt 2011 05:59 - 19 mrt 2011 15:49 #2888 door René R
"reuzachtige' versterkers werd gestart door René R
Hoi

Het is niet mijn bedoeling om telkens onderwerpen te 'lenen' van het andere forum,
maar wat ik daar vond is toch wel erg interessant. Ook is het daar een 'gedoogde'
draad, kennelijk vanwege het onderwerp. Ik heb al mails ontvangen van heren
die moeite hebben met reageren aldaar.
Ook heb ik het in de categorie HIFI apparatuur gezet terwijl ik me afvraag of de
EL6471 dat werkelijk is.
Want daar gaat het om, de beelden laten wel enigszins spektakel zien.
Wel vreemd dat de NGG zo weinig ruchtbaarheid aan de demonstratie geeft.

www.elektor.nl/nieuws/retro-buizenverste...il&utm_campaign=news

Ik heb zeker benieuwd hoe het klinkt, maar lees in de reacties ook enige gereserveerdheid.
Voor zover ik weet is de EL serie bedoeld voor bedrijfsmatig gebruik en lijkt deze
superversterker er de mastodont er van te zijn.
Maar groot is niet altijd mooi en ik vraag me af of iets dergelijks (tevens in stereo
gebruikt zo te zien, een moderne modificatie van de weergave) in een huiskamer een fraaie
weergave geeft. Het kan in ieder geval ongetwijfeld hard.
Zelf heb ik dus wat ervaring om naar de AG-consumentenserie uit dezelfde tijd van de
EL6471 te luisteren. Deze laatste is natuurlijk nooit voor in een huiskamer bedoeld.
Ik ben dan ook wel benieuwd hoe de demonstratieruimte is.
Uniek lijkt het zeker en mooi dat ze bewaard zijn gebleven. Het lijkt me dat veel van dit
professionele spul uit de jaren vijftig bij latere vervanging toch verloren is gegaan.
Maar ik kan het mis hebben en is meer van dit spul bewaard gebleven.
De demonstratie zal zeker veel aandacht en bekijks trekken.

Vooral de opmerking van Jac J. en Kees v.D. is interessant en relevant:
" "De kwaliteit zal ook best wel o.a. van de uitgangstrafo afhangen, en ik vraag me af of je die voor zo'n vermogen erg goed kunt maken...."
Ik heb daar ook mijn twijfels over. Vooral wat de hoge tonen weergave betreft in dit geval. Ik verwacht door het wat beperkte frequentiebereik dat de geluidsweergave niet echt open klinkt en dat er bij de hogere frequenties ook wat fase en looptidfouten optreden. Toch ben ik wel van mening dat op zich een hele leuke geluidsweergave te behalen valt met de EL6471".

Groet
René (R) :smilythumb:
Bijlagen:
Laatst bewerkt 19 mrt 2011 15:49 door Marcel L.

Gemaakt door Kunena