Skip to main content
HIFI apparatuur

Quad set gereed

Meer
02 mrt 2025 23:25 - 02 mrt 2025 23:32 #101200 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Quad set gereed
Nou ja als Je maar in je Element bent
Daar gaat het ook weer om .Denk wel dat Moderne
Heftige Basse zal gebeuren dat Past .
 Dus laat maar Ronken en Bonken  Dat is Modern .
Succes verders
Huub
Laatst bewerkt 02 mrt 2025 23:32 door Huub.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
02 mrt 2025 21:27 - 02 mrt 2025 21:28 #101197 door RR1957
Beantwoord door RR1957 in topic Quad set gereed

Tja Rene ik wil toch wat zeggen wat brtft Inlopen?
Met de schoenen wel maar het dyn element
Vind ik maar KUL hoor
Dat je wennen moet aan het geluid zal krijgen daar wil ik nog wel aan hoor
Maar die Moderne Bedenksels ???? maar goed jij mag vinden ook 
Het is toch nog wel wat anders als een oude Radio
Denk ook wel dat goede HIFI platen het goed doen ..
Huub .....Sorry voor mijn bevinding

Tja, jij mag uiteraard ook vinden wat je wil met je over het algemneen tamelijk verouderde 'bevindingen'. 
Bevindingen wil zeggen dat je het zelf hebt uitgedokterd zonder te luisteren naar de ontwerpers van
bijvoorbeeld deze moderne elementen. Men noemt dat ook wel eigenwijsheid.
Daar ga ik sowieso niet in mee."Een element moet wat inspelen. Dat wil zeggen dat het rubber waar
de cantilever in zit 'los' moet komen. Daar kan wel een week (paar uur) overheen gaan".
Citaat van de ontwerper van het element. Deze man werkte oorspronkelijk bij Shure en toen deze
fabriek stopte is hij overgestapt naar Jico in Japan.
Mijn element is zijn verbeterde versie van de M44G.
Daarnaast is het verstandig de naalddruk in de eerste week iets hoger te nemen dan
de ideale die geadviseerd wordt, waarbij je uiteraard tussen de gegeven marges blijft.
Bij mijn Jico element is de ideale naalddruk 1,25 gram. De eerste week 1,3 gram was
het advies.
De marges zijn van 0,75 tot 1,5 gram.
Ik hou toch maar het verstandige advies van een expert aan en laat jouw advies
wijselijk links liggen.

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Laatst bewerkt 02 mrt 2025 21:28 door RR1957.

Meer
02 mrt 2025 20:19 - 02 mrt 2025 20:21 #101195 door Huub
Tja Rene ik wil toch wat zeggen wat brtft Inlopen?
Met de schoenen wel maar het dyn element
Vind ik maar KUL hoor
Dat je wennen moet aan het geluid zal krijgen daar wil ik nog wel aan hoor
Maar die Moderne Bedenksels ???? maar goed jij mag vinden ook 
Het is toch nog wel wat anders als een oude Radio
Denk ook wel dat goede HIFI platen het goed doen ..
Huub .....Sorry voor mijn bevinding

Laatst bewerkt 02 mrt 2025 20:21 door Huub.

Meer
02 mrt 2025 12:20 #101193 door RR1957
Ik ben nu een week of drie met de Qua-Ro-Le set aan het beluisteren. Soms met nieuwe, maar zeker ook vintage platen. Het was een hele stap om van mono 1957 naar stereo 1977 te gaan om het maar zo te zeggen. De buizen OTL 800ohm mono Philips set was helemaal niet verkeerd en voor een dergelijke wat bejaarde (maar gereviseerde) set klonk het echt naar grote tevredeheid. Het is echt knap wat Philips in die dagen technisch heeft gepresteerd. Nu zitten we vastgeklonken aan twintig jaar later, een stereo set zonder buizen maar vijf transistors dat toen, maar ook zeker nu, aan alle verwachtingen van hifi geluid voldoet. Toch moest en moet ik nog steeds een beetje aan de strakke gerichtheid van stereo wennen. De mono platen (ook oud EN nieuw) klinken echter ook fantastisch en dan maal ik om dat stereo. Menige mono plaat klinkt (veel) beter dan menige stereo plaat van recentere datum. De Quad set is door mijn tech-vriend uiteraard fabtastisch gereviseerd en kan weer jaren mee. De Rogers JR149 klinken echt verrassend fantastisch. Het laag weergave is ronduit optimaal en de gedetailleerdheid is subliem te noemen. Dat laatste is echt een verrassing voor me. Alles klonk echt goed bij de 1957 set, maar nu hoor ik ook de finesses en gedetailleerdheid van opnames, het andere uiterste is er echter ook: sommige platen vallen ineens een beetje tegen, vooral bij klassieke muziek. Het laag is ruimschoots voldoende voor een volwaardige weergave, dat je het laagste niet hoorbare ook niet voelt vind ik alleen maar prima en het is ook nog beter voor mijn oren. Het laag is er zoals het hoort te zijn. En dat alles zonder gebruik te maken van de filters op de Quad voorversterker. Nergens voor nodig. De Lenco L76S voldoet aan de verwachtingen. Hij doet gewoon wat hij moet doen. De handelingen zijn even wennen. De L70 was daat simpel in met één beweging van de startknop en de lift. Ik moet nog steeds opletten; eerst het draaien aanzetten, dan de arm in positie en met de veel handiger lift laten zakken. Een enkele keer doe ik het andersom (bij het einde van de plaat) en dat is uiteraard mal gedoe. Dan het Jico element. Ik werd al enigszins er op gewezen dat een element wat moet 'inwerken' en niets was minder waar met het Jico element. In het begin dacht ik heus: is dit het nou (voor naar mijn idee al dat geld). Ik vond hem een heel klein beetje schel en de allerhoogste regionen gaven wat vervorming. Denk bijvoorbeeld aan Miles Davis met zijn trompet en de beker er in en dan zijn uithalen, echt moeilijk voor een element. Het zijn ook de regionen die het eerst beschadigen in de stereo groef. En dat bleek duidelijk bij een plaat (Round About Midnight, die ik ooit niet nieuw had gekocht) en die plaat heb ik dan ook meteen maar vervangen. Andere platen van hem gaven geen problemen hierin. Nu ik twee weken verder ben blijkt het Jico element inderdaad ingespeeld te zijn en klinkt naar mijn idee fantastisch en zonder problemen. De getoonde plaat hier van Miles Davis is een zeer gevarieerde groep instrumenten (en nu eens geen piano) die allemaal hun specifieke eisen hebben voor de weergave. Ze klinken natuurgetrouw en zonder problemen. Ook al spelen ze tegelijke en/of door elkaar. Ook de piano op andere platen (Bill Evans, maar ook Oskar Peterson) geeft geen problemen, uiteindelijk wel het moeilijkste instrument om op te nemen en weer te geven (volgens Jan Kool). De menselijke stem is altijd heel natuurlijk. Billy Holiday, Ella Fitzgerald, Sarah Vaughan om maar wat te noemen. Van Ella And Louis heb ik meteen een betere uitvoering aangeschaft. Gelijk in origineel mono. De stereo versie die ik had vond ik niet mooi. Zo waren de nadrukkelijke s-klanken van Louis veel te veel weg gefilterd en het klonk raar. Erg onbevredigend. De versie van Acoustic Sounds is heel fraai. En dus authentiek mono. En daar houden we van.

Meer
20 feb 2025 16:22 #101157 door Huub
Zal het doen
Succes verders
huub

Meer
20 feb 2025 15:01 #101155 door RR1957

Mischien kan je ook de
Warfdale boxen eens aansluiten
Dat Slist minder ? grote base lS ook
Goed merk Warfdale . ook de Dentons
beter ?
Als de Quad Vogel kooi luidsprekers. Model Type  ?
Huub

Huub, dank voor je adviezen, maar mijn set is compleet.
Dus geen suggesties over wat anders alsjeblieft.
En wel goed lezen want het 'sliisen' sloeg op de oude opname,
niet op de installatie.
Graag stoppen nu voor je de thread weer helemaal gaat
overnemen over je eigen spullen en ervaringen.  ;-)
Dank voor het meedenken.

Gemaakt door Kunena