HIFI apparatuur
Quad set gereed
Minder
Meer
13 feb 2025 18:23 #101089
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Quad set gereed
Zolang je geen veer heb voor de L76s
kun je ook het armpje met de idlerwheel van de L70 over tezetten klemveer losnemen en zo overzetten met veer
je weet dat het wiel goed is en de veer en de andere zet je op de L70 komt de veer binnen zet je die op de L70
dan kan de L76s gebruiken .
grt René
kun je ook het armpje met de idlerwheel van de L70 over tezetten klemveer losnemen en zo overzetten met veer
je weet dat het wiel goed is en de veer en de andere zet je op de L70 komt de veer binnen zet je die op de L70
dan kan de L76s gebruiken .
grt René
René Daemen
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RR1957
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
13 feb 2025 13:25 #101086
door RR1957
Sorry.
Gezien je vraagstelling dacht ik juist van niet.
Maar het was wel leuk om het weer eens
te noteren, over dat lenco principe.
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Beantwoord door RR1957 in topic Quad set gereed
Sorry François, dat wist ik uiteraard niet.René,
Ik ken Lenco maar al te goed maar dacht dat het touwtje was ipv de veer. Fout dus het is een elastiek.
MVG
François
Sorry.
Gezien je vraagstelling dacht ik juist van niet.
Maar het was wel leuk om het weer eens
te noteren, over dat lenco principe.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Francois129
13 feb 2025 13:21 #101085
door RR1957
Ik heb begrepen dat de verkoper op een wat naïve manier overtuigd was dat het dameselastiek
beter was dan de veer, o.a. naar aanleiding van berichten elders, zo vermeldde hij.
Hij heeft dus bewust de veer vervangen.
De theorie was dat de veer als een gitaarsnaar kan gaan werken.
Maar dan moet het aandrijfwiel dus slecht werken, niet volmaakt zijn aan de rand en dus bijvoorbeeld
zelf al gaan stuiteren als het ware. Dan trilt de veer ook. Het is dus zorg dat het metalen wiel in goede
conditie is, maar dat is meer dan logisch. En uiteraard is een stalen veer veel duurzamer dan een stuk
onderbroekenelastiek.
Hier nog een artikel met tips om een Lenco tweedehands gekocht op high-end niveau te reviseren,
waarbij het ook tot promotie dient om zijn eigen ontwikkelde aandrijfwiel te promoten. Nuttig denk ik
als de speler inderdaad in deplorabele staat verkeerd.
beter was dan de veer, o.a. naar aanleiding van berichten elders, zo vermeldde hij.
Hij heeft dus bewust de veer vervangen.
De theorie was dat de veer als een gitaarsnaar kan gaan werken.
Maar dan moet het aandrijfwiel dus slecht werken, niet volmaakt zijn aan de rand en dus bijvoorbeeld
zelf al gaan stuiteren als het ware. Dan trilt de veer ook. Het is dus zorg dat het metalen wiel in goede
conditie is, maar dat is meer dan logisch. En uiteraard is een stalen veer veel duurzamer dan een stuk
onderbroekenelastiek.
Hier nog een artikel met tips om een Lenco tweedehands gekocht op high-end niveau te reviseren,
waarbij het ook tot promotie dient om zijn eigen ontwikkelde aandrijfwiel te promoten. Nuttig denk ik
als de speler inderdaad in deplorabele staat verkeerd.
13 feb 2025 09:35 #101082
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Quad set gereed
Denk dat de veer gewoon wegeraakt
en het zo gedaan heeft tja men zal maar rommelen
inpl een lange veer te kopen .. Rommelaar dus
Ik kan mij van Lenco NIKS verkeerts indenken
Huub
en het zo gedaan heeft tja men zal maar rommelen
inpl een lange veer te kopen .. Rommelaar dus
Ik kan mij van Lenco NIKS verkeerts indenken
Huub
- Francois129
- [Francois129]
-
- Na de buizentoestellen ook vintage toestellen
13 feb 2025 07:44 #101081
door Francois129
Beantwoord door Francois129 in topic Quad set gereed
René,
Ik ken Lenco maar al te goed maar dacht dat het touwtje was ipv de veer. Fout dus het is een elastiek.
MVG
François
MVG
François
12 feb 2025 21:49 - 12 feb 2025 22:09 #101080
door RR1957
Het aandrijfmechaniek van de Lenco was in zijn tijd heel apart en vernuftig.
De veer doet niet anders dan bij het aanzetten het aandrijfwiel in positie brengen, het in
positie HOUDEN zoals bij de meeste platenspelers is maar voor een deel belangrijk en
niet gebaseerd op zijn spanning om het wiel stevig tegen de aandrijfas van de motor te
drukken. Hooguit om het op lichte wijze het wiel in positie te houden.
Door samenwerking van de drie veren waar de motor aan hangt en de speciale positie
van het wiel tussen motoras en de zeer zware draaischijf blijft het wiel lichtelijk in
eigen positie.
Als in de 50/60 jaar dat de speler wordt gebruikt het contact van het wiel op de as wat
verzwakt (meestal door een lichte verzwakking van de drie veren waar de motor aan hangt)
en die klemconstructie niet meer geheel voldoet, gaan velen die veer strakker maken.
Men denkt dan aan de constructie van alle andere spelers waar een veer wèl de functie
heeft van het wiel stevig tegen de motoras aan te drukken.
Ik heb in ieder geval ontdekt dat dat stuk lullige elastiek veel te strak zit, wat niet nodig is.
Hij drukt het wiel te zwaar en permanent tegen de conische as van de motor.
Het werkt wel, maar is niet de bedoeling en rumble ligt op de loer.
Als het wiel met de speciale rubben rand in goede conditie is en grip heeft op de onderkant
(zo klein mogelijk) van het draaiplateau dan draait de schijf prima, mede door zijn zware gewicht.
Het wiel klemt zich enigszins vast. Zo was het althans toen de spelers nieuw waren.
Het voordeel is bij de Lenco's, en niet zoals bij andere spelers, de motor vrij klein kan
blijven, ondanks dus het grote gewicht van het plateau.
De draaisnelheid is uiterst betrouwbaar.
Het geheel is, zoals jij schrijft, dus geen vaste verbinding, maar juist een heel flexibele.
Met de snelheid heeft het niets te maken, de as is conisch en in primcipe is de snelheid
instellen traploos bij de Lenco's. Ook tamelijk uniek.
Het elastiek voor damesondergoed moet, zoals je op de tweede foto ziet, een veer zijn.Dat kan nooit een verbetering zijn. De as verschilt van diameter per snelheid. Een vaste verbinding kan dit toch niet opvangen of ben ik zooooo verkeerd?
Groetjehet
François
Het aandrijfmechaniek van de Lenco was in zijn tijd heel apart en vernuftig.
De veer doet niet anders dan bij het aanzetten het aandrijfwiel in positie brengen, het in
positie HOUDEN zoals bij de meeste platenspelers is maar voor een deel belangrijk en
niet gebaseerd op zijn spanning om het wiel stevig tegen de aandrijfas van de motor te
drukken. Hooguit om het op lichte wijze het wiel in positie te houden.
Door samenwerking van de drie veren waar de motor aan hangt en de speciale positie
van het wiel tussen motoras en de zeer zware draaischijf blijft het wiel lichtelijk in
eigen positie.
Als in de 50/60 jaar dat de speler wordt gebruikt het contact van het wiel op de as wat
verzwakt (meestal door een lichte verzwakking van de drie veren waar de motor aan hangt)
en die klemconstructie niet meer geheel voldoet, gaan velen die veer strakker maken.
Men denkt dan aan de constructie van alle andere spelers waar een veer wèl de functie
heeft van het wiel stevig tegen de motoras aan te drukken.
Ik heb in ieder geval ontdekt dat dat stuk lullige elastiek veel te strak zit, wat niet nodig is.
Hij drukt het wiel te zwaar en permanent tegen de conische as van de motor.
Het werkt wel, maar is niet de bedoeling en rumble ligt op de loer.
Als het wiel met de speciale rubben rand in goede conditie is en grip heeft op de onderkant
(zo klein mogelijk) van het draaiplateau dan draait de schijf prima, mede door zijn zware gewicht.
Het wiel klemt zich enigszins vast. Zo was het althans toen de spelers nieuw waren.
Het voordeel is bij de Lenco's, en niet zoals bij andere spelers, de motor vrij klein kan
blijven, ondanks dus het grote gewicht van het plateau.
De draaisnelheid is uiterst betrouwbaar.
Het geheel is, zoals jij schrijft, dus geen vaste verbinding, maar juist een heel flexibele.
Met de snelheid heeft het niets te maken, de as is conisch en in primcipe is de snelheid
instellen traploos bij de Lenco's. Ook tamelijk uniek.
Laatst bewerkt 12 feb 2025 22:09 door RR1957.