Restauratie Philips EL6411 versterker
29 okt 2023 18:05 #98404
door RuudNL
Beantwoord door RuudNL in topic Restauratie Philips EL6411 versterker
Zojuist even wat ik maar zal noemen 'de test van Franc' uitgevoerd. 
Een volt of zes wisselspanning op de luidsprekeruitgang, anodekapjes van de buizen af en (omdat je het maar nooit weet) een weerstand van 4,7 ohm / 1 Watt in serie gezet...
Verrassing: die weerstand begin al na een paar seconden te roken!
Dat is natuurlijk héél erg gek, want zo'n transformator met een 'open' uitgang zou nooit zo'n lage impedantie mogen vertonen.
Dan maar voorzichtig geworden 1 volt wisselspanning ingevoed op de luidsprekeruitgang, via de 4,7 ohm weerstand.
Dan blijft er aan de 'andere kant' van die weerstand (dus over de luidsprekeruitgang van de versterker op '10 Volt') ongeveer 110 millivolt over! Hetgeen dus betekent dat de transformator op de 10 volt uitgang een impedantie vertegenwoordigt van iets minder dan 0,6 ohm. Dat kan niet kloppen!
Conclusie: uitgangstrafo stuk, kapot, kaduuk....
Ik ga zoeken, maar iedereen die heeft meegedacht mijn hartelijke dank!!!
Een volt of zes wisselspanning op de luidsprekeruitgang, anodekapjes van de buizen af en (omdat je het maar nooit weet) een weerstand van 4,7 ohm / 1 Watt in serie gezet...
Verrassing: die weerstand begin al na een paar seconden te roken!
Dat is natuurlijk héél erg gek, want zo'n transformator met een 'open' uitgang zou nooit zo'n lage impedantie mogen vertonen.
Dan maar voorzichtig geworden 1 volt wisselspanning ingevoed op de luidsprekeruitgang, via de 4,7 ohm weerstand.
Dan blijft er aan de 'andere kant' van die weerstand (dus over de luidsprekeruitgang van de versterker op '10 Volt') ongeveer 110 millivolt over! Hetgeen dus betekent dat de transformator op de 10 volt uitgang een impedantie vertegenwoordigt van iets minder dan 0,6 ohm. Dat kan niet kloppen!
Conclusie: uitgangstrafo stuk, kapot, kaduuk....
Ik ga zoeken, maar iedereen die heeft meegedacht mijn hartelijke dank!!!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Francois129
- [Francois129]
-
- Na de buizentoestellen ook vintage toestellen
29 okt 2023 17:42 - 29 okt 2023 17:42 #98403
door Francois129
Beantwoord door Francois129 in topic Restauratie Philips EL6411 versterker
Laatst bewerkt 29 okt 2023 17:42 door Francois129.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RuudNL
29 okt 2023 17:31 #98402
door Franc
Beantwoord door Franc in topic Restauratie Philips EL6411 versterker
Dat is idd een heel verschil, bv 24 en 27 Ohm zou kunnen.
Jammer, maar of je jeugdherinnering op de sloop moet betwijfel ik.
Er zijn behoorlijk wat van deze versterkers in omloop geweest dus er zal toch een keer eentje op moeten duiken of de trafo ervan.
Als je het typenummer van de trafo even aangeeft, kan deze zomaar eens voor de dag komen.
Ik heb hem zelf in ieder geval niet.
Maar misschien past er bv eentje uit een EL6415 versterker ook wel.
Heb je een wat groter zoekgebied.
Heeft iets minder uitgangsvermogen(35 Watt) maar wel dezelfde uitgangen voor speakers.
En een evt misaanpassing is niet al te groot.
Is misschien ook wat kleiner qua afmetingen.
Maar het mooist is uiteraard een originele.
Mvg Frank
Jammer, maar of je jeugdherinnering op de sloop moet betwijfel ik.
Er zijn behoorlijk wat van deze versterkers in omloop geweest dus er zal toch een keer eentje op moeten duiken of de trafo ervan.
Als je het typenummer van de trafo even aangeeft, kan deze zomaar eens voor de dag komen.
Ik heb hem zelf in ieder geval niet.
Maar misschien past er bv eentje uit een EL6415 versterker ook wel.
Heb je een wat groter zoekgebied.
Heeft iets minder uitgangsvermogen(35 Watt) maar wel dezelfde uitgangen voor speakers.
En een evt misaanpassing is niet al te groot.
Is misschien ook wat kleiner qua afmetingen.
Maar het mooist is uiteraard een originele.
Mvg Frank
29 okt 2023 16:28 #98401
door RuudNL
Ja Franc, dat is wel een goed idee!
Ik heb zojuist het apparaat weer eens open geschroefd ('geestelijke onrust' !) en de anodewikkelingen van de transformator gemeten.
Vanuit het 'midden' kom ik dan op 8,1 ohm en 26, 3 ohm...
Nu kan ik me voorstellen dat er een klein verschil in weerstandswaarde zal zijn, zeker als de beide wikkelingen niet tegelijk gewikkeld zijn, maar dit vind ik toch wel een dramatisch groot verschil!
Die test met een wisselspanning op de luidsprekeruitgang spreekt me wel aan en zal zeker duidelijkheid geven.
De secundaire (luidspreker) wikkeling is volledig vrij van massa, volgens mijn ohmmeter.
(Hetgeen op zich vreemd is, want volgens het schema zou één kant aan massa moeten liggen.)
Hoe dan ook: als de transformator het probleem is vrees ik dat het 'einde oefening' zal zijn, want zo'n transformator vinden is waarschijnlijk hetzelfde als een speld in een hooiberg zoeken...
Ik heb zojuist het apparaat weer eens open geschroefd ('geestelijke onrust' !) en de anodewikkelingen van de transformator gemeten.
Vanuit het 'midden' kom ik dan op 8,1 ohm en 26, 3 ohm...
Nu kan ik me voorstellen dat er een klein verschil in weerstandswaarde zal zijn, zeker als de beide wikkelingen niet tegelijk gewikkeld zijn, maar dit vind ik toch wel een dramatisch groot verschil!
Die test met een wisselspanning op de luidsprekeruitgang spreekt me wel aan en zal zeker duidelijkheid geven.
De secundaire (luidspreker) wikkeling is volledig vrij van massa, volgens mijn ohmmeter.
(Hetgeen op zich vreemd is, want volgens het schema zou één kant aan massa moeten liggen.)
Hoe dan ook: als de transformator het probleem is vrees ik dat het 'einde oefening' zal zijn, want zo'n transformator vinden is waarschijnlijk hetzelfde als een speld in een hooiberg zoeken...
29 okt 2023 14:20 - 29 okt 2023 14:23 #98400
door Franc
Beantwoord door Franc in topic Restauratie Philips EL6411 versterker
De uitgangstrafo kun je ook testen door er bv 6,3 V aan te leggen op de 10V wikkeling die je nu gebruikt.
De anodekapjes van de EL81 even loskoppelen.
En dan vanuit de plus(middenaftakking) de spanningen meten op de beide primaire wikkelhelften.
Die moeten uiteraard beide gelijk zijn. Uiteraard de versterker uitgeschakeld!
En met een serielampje van 6V 3 Watt in serie tussen de 6,3 V en de 10V uitgang kun je testen of er sluiting in de uitgangstrafo zit. Het lampje mag niet branden.
Mvg Frank
De anodekapjes van de EL81 even loskoppelen.
En dan vanuit de plus(middenaftakking) de spanningen meten op de beide primaire wikkelhelften.
Die moeten uiteraard beide gelijk zijn. Uiteraard de versterker uitgeschakeld!
En met een serielampje van 6V 3 Watt in serie tussen de 6,3 V en de 10V uitgang kun je testen of er sluiting in de uitgangstrafo zit. Het lampje mag niet branden.
Mvg Frank
Laatst bewerkt 29 okt 2023 14:23 door Franc.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RuudNL
29 okt 2023 13:49 #98399
door RuudNL
Een kortgesloten wikkeling zou inderdaad nog kunnen.
Ik heb de DC weerstandswaarden per wikkeling, dus dat zou ik nog eens kunnen controleren.
Mijn grootste verdenking ging/gaat uit naar de EL81 buizen, maar die zijn splinternieuw en op gelijkheid uitgezocht.
Het blijft een vreemd verhaal. Vooral omdat zoiets allemaal toch vrij simpel zou moeten zijn...
Het geluid dat is nu heb klinkt als een soort 'cross-over vervorming'. De vervorming lijkt minder erg te zijn bij een hoger volume.
Ik moet de golfvorm aan de uitgang (na de transformator) nog eens goed bekijken, maar wat 'er in' gaat is niet verkeerd in elk geval.
Ik heb de DC weerstandswaarden per wikkeling, dus dat zou ik nog eens kunnen controleren.
Mijn grootste verdenking ging/gaat uit naar de EL81 buizen, maar die zijn splinternieuw en op gelijkheid uitgezocht.
Het blijft een vreemd verhaal. Vooral omdat zoiets allemaal toch vrij simpel zou moeten zijn...
Het geluid dat is nu heb klinkt als een soort 'cross-over vervorming'. De vervorming lijkt minder erg te zijn bij een hoger volume.
Ik moet de golfvorm aan de uitgang (na de transformator) nog eens goed bekijken, maar wat 'er in' gaat is niet verkeerd in elk geval.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Franc