Televisie tot 1970
Restauratie 17 tx100/20 voortgang
30 okt 2023 14:31 #98413
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Restauratie 17 tx100/20 voortgang
Het beeld wat daar in zit lijkt
iets op Jan Bus ? was hij toe al
Actief op tv ?
huub
iets op Jan Bus ? was hij toe al
Actief op tv ?
huub
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
30 okt 2023 12:43 #98408
door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic Restauratie 17 tx100/20 voortgang
Je gaat met het aanbrengen van modificaties uit van het schema van de 17TX100A/70 en volgende modificaties. Dit lijkt me niet verstandig: Je hebt een .../20 en dit schema wijkt op verschillende punten af van de latere. Voor zover ik kan nagaan was de ..../20 de eerste versie en alleen bedoelt voor de Belgische markt. Ik ben in bezit van deze documentatie. Met name de video-versterker is een totaal andere schakeling en is constant ingesteld op maximale versterking. Het contrast wordt geregeld in het anode-circuit van de PL83 en niet door de schermroosterspanning te variëren zoals bij de latere versies. De spanningsdeler aan G2 van B13 maakt ook deel uit van de instelling van G1 van de PL83. Als je deze wijzigt dan is de instelling van de PL83 niet juist meer. R108 is 100 kOhm in het oorspronkelijke schema. Ik zou proberen het zo origineel mogelijk te houden; ook al is de oerversie niet optimaal.
- Erwin goossens
- [Erwin goossens]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
30 okt 2023 08:51 #98406
door Erwin goossens
Beantwoord door Erwin goossens in topic Restauratie 17 tx100/20 voortgang
Vergeten vermelden,mijn tv heeft op het chassis E00 stempel dus zitten hier ook de eerste kinderziektes in heb ik al kunnen merken, aan mij om er zo veel mogelijk uit te halen
- Erwin goossens
- [Erwin goossens]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
28 okt 2023 23:33 - 28 okt 2023 23:37 #98390
door Erwin goossens
Intussen weer een stap verder,ik heb nu pas het blad met modificaties deftig gelezen(schaam schaam) het rare is, de G2.spanning op buis B13 was veel te laag .65v ipv 105v mij eerder opgevallen maar tegenstrijdige berichten zeiden dat het kon, dus niet meer naar gekeken,blijkt dat hier tussen de 3 van elko C74 een weerstand 68k ohm origineel zat, waardoor de g2 spanning te laag was op B13,hier hoorde volgens het schema geen R te zitten,deze verwijderd,volgende zaak ,op anode B14 ECC82 moet komende van 2 en een weerstand van 3k9 zitten naar anode pen 1,in mijn toestel zat een 100k weerstand ! Waardoor de G2 spanning hier ook een pak te laag was,,hier staat niets over in de modificaties,daar spreken ze van 10 kilo ohm,deze fout zorgde mee voor het onscherp beeld en dat witte tekst soms in elkaar liep..de tv speelt weer een pak beter,morgen de overige mod s na lopen, kortom ,ik heb de 100 tx20’de modificaties die voor dit type aanwezig zouden moeten zijn zijn bij mijn toestel niet gebeurd,tja dan kan een mens zich al is vergissen zeker
Laatst bewerkt 28 okt 2023 23:37 door Erwin goossens.
28 okt 2023 07:37 - 28 okt 2023 07:40 #98388
door PE9ZZ
Die verticale zwabberlijnen is de horizontale oscillator die ergens door wordt beïnvloed. Check de voedingsspanning eerst (C179) en dan de regelspanning van de vliegwielsynchronisatie (C140a). Beiden moeten rimpelloos zijn. Zegt mijn natte vinger. Beeldbuis is prima. Is de focus bij deze fles magnetisch? Geen idee...
Edit: Ja
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Restauratie 17 tx100/20 voortgang
Ik zat effe raar te kijken naar die C50 maar omdat deze TV multistandaard is gebruikt-ie niet het intercarriersysteem maar mengt de midfrequent van 33.4 MHz naar 7.0 MHz. Jan's procedure is dus de enige methode om beeld en geluid goed te krijgen.dit had ik ook gedaan, vergeten vermelden, maar het haalt niet veel uit,
Die verticale zwabberlijnen is de horizontale oscillator die ergens door wordt beïnvloed. Check de voedingsspanning eerst (C179) en dan de regelspanning van de vliegwielsynchronisatie (C140a). Beiden moeten rimpelloos zijn. Zegt mijn natte vinger. Beeldbuis is prima. Is de focus bij deze fles magnetisch? Geen idee...
Edit: Ja
Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 28 okt 2023 07:40 door PE9ZZ. Reden: added datasheet
- Erwin goossens
- [Erwin goossens]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
27 okt 2023 19:26 #98387
door Erwin goossens
Het Jan ,dit had ik ook gedaan, vergeten vermelden, maar het haalt niet veel uit,stilaan gein ik het even niet meer te zien,bovendien heb ik ook nog steeds de fout,draai ik het contrast open of de helderheid trekt het beeld bij bv’s rechte vlakken zie je dat goed wat naar links ,ik kan het beeld wel met de fijnregelaar zo scherp mogelijk zetten , het is nog niet zo scherp in vergelijking met mijn TX 113.precies of de focus staat niet goed maar deze regeling zie ik niet direct zitten, kan dit duiden op een versleten BB?