Televisie tot 1970
Restauratie 17 tx100/20 voortgang
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
18 okt 2023 10:05 #98289
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Restauratie 17 tx100/20 voortgang
C is noodzakelijk, kijk of je het kunt oplossen met een afgeschermde hsp kabel.
Bij meerdere hoogspannings c's in serie zou ik bleederweerstanden monteren van 10 a 22meg.
Bij meerdere hoogspannings c's in serie zou ik bleederweerstanden monteren van 10 a 22meg.
Cees- pa1dba
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erwin goossens
- [Erwin goossens]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
18 okt 2023 08:40 #98288
door Erwin goossens
Beantwoord door Erwin goossens in topic Restauratie 17 tx100/20 voortgang
Hey ren. Ik bestel deze bekerelcoos in Duitsland, ik heb een grote voorraad van deze 2x 50 en 3x50 uf elcoos welke iets kleiner zijn dan de Philips elcoos maar beter dan losse elcoos onder het chassis wat ik nooit doe
gisteren eens de modulator en dvd speler erop gezet,eerst degelijk beeld maar later een beeld dat niet stil te krijgen is. Wat ook zachtjes golft over het scherm en minste dat je de aan de fijnregeling draaid de sync wegvalt en het beeld rold, dat had ik nu niet verwacht aan het strakke sneeuwbeeld te zien, ik heb de c van hsp naar massa even de lip met duck tape op het scherm gekleefd, of deze c er nu echt moet tussenzitten weet ik niet, degene die ik heb gemaakt is doorgeslagen omdat deze c voor 15 kv waren en de voeding wat lager was eerst door een defecte gelijkrichter welke inmiddels vervangen is en Nu hsp vermoedelijk wel iets hoger is. Dus de vraag , is deze c noodzakelijk? Zo nee maak ik een nylon afstandsbus op het chassis waar ik de lip op monteer tegen de bb zonder condensator dus;
17 okt 2023 11:38 #98271
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Restauratie 17 tx100/20 voortgang
Erwin,
Misschien handig om de oude beker elko
Leeghalen en twee losse elko in te zetten
Lijkt dan aangezicht origineel.
Of er moet ruimte onder in het toestel te zitten om nieuwe losse te plaatsen
PL 83 ook vervangen video buis
Misschien handig om de oude beker elko
Leeghalen en twee losse elko in te zetten
Lijkt dan aangezicht origineel.
Of er moet ruimte onder in het toestel te zitten om nieuwe losse te plaatsen
PL 83 ook vervangen video buis
René Daemen
- Erwin goossens
- [Erwin goossens]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
15 okt 2023 08:32 - 15 okt 2023 08:37 #98239
door Erwin goossens
Beantwoord door Erwin goossens in topic Restauratie 17 tx100/20 voortgang
Ondertussen rustig verdere fouten uithalen. Beeld kwam erg langzaam op (5min) oorzaak te lage spanning op lijn 1. (Voeding lijn eindtrap), dit verklaarde ook de iets te lage boosterspanning ,Dubbele afvlak elco c 172 ,173 slecht, even overbrugd en de juiste spanning hier, nu op zoek naar nieuwe dubbele beker Eelco’s , en volgende week de andere eerst uiteraard ook nalopen en uitmeten
Laatst bewerkt 15 okt 2023 08:37 door Erwin goossens.
13 okt 2023 19:34 - 13 okt 2023 19:35 #98225
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Restauratie 17 tx100/20 voortgang
Popcorn emoji werkt niet... woohoo
Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 13 okt 2023 19:35 door PE9ZZ. Reden: UTF encoding borked
- Erwin goossens
- [Erwin goossens]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
13 okt 2023 17:17 - 13 okt 2023 17:22 #98219
door Erwin goossens
Restauratie 17 tx100/20 voortgang werd gestart door Erwin goossens
met deze tv ben ik al Ffe bezig, na het vervangen teercondensatoren eneen paar verlopen weerstanden ffe beeld maar de hoogspanning storte in na een paar minuten, de c van de hsp naar massa die zwarte bus was lek ( ik heb een tv met stalen buis MW43 43 ) via het NFOR een vervangende gevonden maar deze bleek ook defect, ik ben nu aan het klussen geweest en met een pvc buisje,2componenten expoxylijm wat draadstangetjes, moertjes en 3 losse ceramische condensatoren 220 pf 15 kv heb ik een mooie vervanger gemaakt, nu heb ik een mooi sneeuwbeeld dat na vervangen PL81 nog beter is, ik moet de laagspannings elco’s en nog drie teercondensatoren vervangen en een paar minder uitziende voedings Eelco’s doormeten / vervangen en dan kan ik hem volgende week aan de modulator hangen om er beeld op te zetten en zo zien of er nog buizen minder zijn oid.. maar dit ziet er al veelbelovend uit, hierbij wat foto’s
ook de binnenkant van de glasplaat voor de bb was erg vuil ,de voorste kap heb ik verwijderd, bb gefixeerd eerst.. was een werkje maar nu is hij erg netjes en stofvrij, ook het masker rondom de bb helemaal gereinigd
ook de binnenkant van de glasplaat voor de bb was erg vuil ,de voorste kap heb ik verwijderd, bb gefixeerd eerst.. was een werkje maar nu is hij erg netjes en stofvrij, ook het masker rondom de bb helemaal gereinigd
Laatst bewerkt 13 okt 2023 17:22 door Erwin goossens. Reden: Foutje