Skip to main content
Televisie tot 1970

14TX........

Meer
25 nov 2015 16:08 - 25 nov 2015 16:16 #56920 door buisje
Beantwoord door buisje in topic 14TX........
Hallo Jan,
Ik heb de 14TX100A / 70. Ik weet het nog wel van mijn leermeester die er wel eens over vertelde vroeger, bijna altijd synchronisatie problemen met dergelijke toestellen..
Ben er druk mee bezig, voeding gedeelte werkt weer op 220 / 110 / 127 volt, na een revisie en grondige reiniging vooraf, alle elco's op chassis vernieuwd (5 stuks).. De 2 elco's voor de +1 enz verdubbelaar voor 110 / 127 heb ik laten zitten..
Heb vooraf de hele kerstboom zonder +1 enz.. een dag op gloeispanning gehad.. heb vooraf eerst 20 Ohm 15 watt extra in serie gezet met de gloeispanning omdat we nu dus 228 volt hebben..

Kom met meten bij die ECL80 uit in de lijn sturing, deze is slecht en heb nieuwe besteld, zitten er twee in, ook een in het raster.
Alle andere heb ik allemaal. in de 120U en later wordt de PCF 80 gebruikt in deze schakeling.
KK en IF werken zo te zien, zie in ieder geval video signaal op de scoop..
Uiteraard ook eerst alle teerknollen vervangen...
Kijk straks eerst wat hij doet in de normale stand, later kijk ik naar de andere normen; er vanuit gaande dat de BB goed is.. :(
Kan in de tussentijd aandacht aan de kast en voorfront besteden...

Wordt vervolgt....

Soldeertin is niets anders dan elektronische lijm.
Laatst bewerkt 25 nov 2015 16:16 door buisje.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
23 nov 2015 16:47 #56851 door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic 14TX........
De 14tx120U (niet /a) is een heel andere ontvanger dan de 14tx100A. De 14tx120U is nl een streekontvanger. Een eenvoudige ontvanger met beperkte gevoeligheid en geschikt voor 1 norm. Met deze ontvangers kon je tot op ca 50 km afstand van de zender nog goed beeld krijgen. Het chassis is gelijk aan de 17tx120U.
De 14tx100A (zelfde chassis als 17tx100A) is een ontvanger met hoge gevoeligheid en geschikt voor 4 normen en voor ontvangst op grote afstand van de zender. Hij zal rond de start van de Belgische televisie in oktober 1953 op de markt gekomen zijn. Van de 14/17tx100a bestaan meerdere varianten. In de loop van de productie zijn wijzigingen doorgevoerd: bv. andere contrastregeling, ander type beeldbuis, andere hoogspanningsgelijkrichter (DY86 ipv EY51).
Je herkent ze aan de toevoegingen bij het type nummer bv 17TX100A/20/71 of 72. Het is zeker meerdere jaren op de markt geweest.

Jan

Meer
23 nov 2015 15:03 #56848 door buisje
Maarten,
Dat is de 14TX100A waar ik nu mee aan de gang ben.
Maar vanaf wanneer is dit model gemaakt ? Dacht eerder dat deze van '54 zou zijn...
Die 14TX120 U die ik ook heb, is ook al van '55, kwam die dan daarna ?
Zal die ook eens open maken voor een sticker / stempel zoektocht... Heb die toen gereviseerd, maar niet gekeken naar datum informatie...

Meer
23 nov 2015 13:37 #56840 door maarten
Beantwoord door maarten in topic 14TX........
Ik had de 4k7 iets lager verwacht maar denk opzich dat het wel zal kloppen.

Bij welk toestel vond je het datumstempel?

Tussen de opschriften die je per pb stuurde zat nog niet direct iets dat ik zocht, kan best dat ze de stickers die ik in m'n hoofd heb pas twee jaar later invoerden. Ik kom er nog op terug, zit steeds tussendoor even achter de computer.

Meer
22 nov 2015 23:22 #56826 door buisje
Maarten, tijdens het uitwisselen van C's, kwam ik onder een dikke teerknol van 0, 47 uF een rode stempel tegen van... 17 juli 1955.
And, by the way... weet jij zo de Ohmse waarden van de raster trafo ?? Ik meet (een kant open) 2.9 Ohm en 4.7 KOhm..
Denk wel dat het ongeveer klopt... This eigenlijk niets meer dan een audio versterker..
Hans

Meer
22 nov 2015 03:28 #56795 door maarten
Beantwoord door maarten in topic 14TX........
Kom ik later vandaag even op terug.

Gemaakt door Kunena