Skip to main content
Televisie tot 1970

14TX........

Meer
27 nov 2015 12:43 - 27 nov 2015 12:44 #56995 door buisje
Beantwoord door buisje in topic 14TX........

Had geen 75 / 300 Ohm doosje meer, daarom maar effe snel een ringetje genomen en er zelf een gemaakt..

Soldeertin is niets anders dan elektronische lijm.
Bijlagen:
Laatst bewerkt 27 nov 2015 12:44 door buisje.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
27 nov 2015 11:51 - 27 nov 2015 11:59 #56993 door buisje
Hoi Tjerk,
Ja soms zit het mee en soms ook tegen..
Contrast regeling, had ik hier ook last van, in mijn geval de ontkoppeling van G2 van de PL83 niet goed, is een C en een Elko van ong. 8 uF, en verderop ook wat met de EF80 ontkoppeling, maar is allemaal met de scoop zo te zien.
Bij het terug regelen van het contrast, moet het beeld tot bijna blank raster in de sync blijven..
Ook in de AGC was er e.e.a. niet pluis, maar was een slechte doorvoer C in de kiezer..

Een generator met dat systeem zou wel leuk zijn, heb al zitten kijken op Franse sites, maar zie nog niet veel staan, wellicht een keer een oude Franse Z/W camera waar het geheel uitkomt was ook wel leuk.
Gebruik nu een Kristal gestuurde Duitse EZB modulator (48,25 mHz.) helemaal met spoelen opgebouwd, er komt 10 en 50 mV uit. gebruik nu de 10 mV uitgang met 25 DB demping er tussen en geeft dan nog net ruisvrij beeld.

Al met al wel leuk een oude tv met daarop een film uit dezelfde periode.. heb er een paar van in het schap liggen van vanaf 1953..

Laatst bewerkt 27 nov 2015 11:59 door buisje.

Meer
27 nov 2015 07:31 #56988 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic 14TX........
Gaaf! Petje af! Geeft me meteen inspiratie om m'n TX500 restauratie af te maken. Zowel de webpage als het ding zelf. Er zit nog een fout in die eruit moet. Iets met contrast gaat fout, zal wel een duffe EF80 zijn. Alle teerknollen zijn reeds vervangen door mosterd-C's door de vorige eigenaar.

Overigens heb ik een 819 lijnen TV generator. Te leen in Amsterdam. Maakt ook SECAM. Mijn God, wat een ramp... Dat was overigens voor een andere restauratie, een Clarville Fransoos . Met de Franse slag in elkaar gezet.

Tjerk, 9ZZ

Meer
27 nov 2015 01:42 - 27 nov 2015 02:04 #56987 door buisje
Bij de "Omroepzuilen" ja, daar wisten hoe het moest, met alleen gereformeerde/protestante lieden aan het stuur. 80% van de belasting betalers wilde toen allang wat anders horen, maar daar werd helaas nooit gehoor aan gegeven !!
Radio Veronica en later RNI werden niet voor niets zo'n succes !! Weet nog goed toen Hilversum 3 er in kwam als tegenhanger van Veronica, dat de Telegraaf schreef.... Hilversum 3... " Een dood geboren kindje !!" Klopte helemaal wat er werd geschreven, totdat na zeker 20 jaar later, Lex harding en Ferry Maat, van resp. Veronica en RNI de donderdag en vrijdag aantrekkelijk maakte met de top 40..enz..
Herinner me ook nog dat ik aanwezig was bij Ron Brandsteder zijn eerste Nachtwacht uitzending van de Tros..
Ja dat waren tijden.. :woohoo:

Laatst bewerkt 27 nov 2015 02:04 door buisje.

Meer
27 nov 2015 01:24 #56986 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic 14TX........

In die tijd zaten er wel 20 tot 30 buurt kinderen naar het woensdag
middag uurtje bij de buren te kijken naar zo'n TV.
Allemaal een dubbeltje in de TV pot, niet vergeten.

Cees heel herkenbaar Okki trooi swiebertje enz.

Mvg.
Bert

Meer
27 nov 2015 01:04 - 27 nov 2015 01:09 #56985 door buisje
Ja, da's waar ook, heb hem toen ook eens gezien, ver in de sneeuw, was amper te volgen, maar vanaf die afstand toch wel een redelijk vermogen in de lucht gezet dacht ik.. helaas maar van korte duur.. Eiland was verankert in de bodem van de Noordzee waardoor het toch bij het NL continent hoorde, was toch het struikelblok ??
En dan ook nog het gegeven dat de meeste tv's op de hoge kanalen in band 3 een stuk ongevoeliger waren..

Laatst bewerkt 27 nov 2015 01:09 door buisje.

Gemaakt door Kunena