Skip to main content
Televisie tot 1970

Blaupunkt CTV2002

Meer
11 jan 2016 11:13 #58336 door Bjorn Kusters
Beantwoord door Bjorn Kusters in topic Blaupunkt CTV2002
Hallo Justin,

Als het interesse in de tv voor overname betreft heb ik dat zeker zoals ik reeds eerder liet weten.

Laat maar weten wat je er mee wil doen.

Gr bjorn

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
11 jan 2016 10:46 #58335 door justin
Beantwoord door justin in topic Blaupunkt CTV2002
Hoi,

Na een aantal werk en vakantieweken weer tijd gehad voor de blaupunkt!

Korte verhaal
BB is goed!
Probleem lijkt in het HF deel te zitten :-(

Kan iemand me helpen aan een electrisch schema te komen (kan ook van een van de andere einheitschassis zijn e.g. Telefunken 708t)? Dan kan ik dit schema meegeven als ik em wil laten repareren.

Of heeft iemand interesse in deze TV, gezien ik zelf niet in het HF deel wil gaan rommelen, maar gezien de buis goed is wel potentieel heeft! Laat het me weten!

Lange verhaal
Ik zat eigenlijk vast bij het beeld met de terugslaglijnen en leek niet verder te kunnen in mijn onderzoek.
Voor hulp ben ik gegaan naar Radio Toonbeeld in Oss waarbij we samen een aantal tests hebben gedaan. Hij heeft heel veel ervaring met Philips televisies vanaf de K6 en heeft dus goed mee kunnen kijken naar dit oudje.

Met behulp van een regenerator(Müter) eerst de BB even gecheckt. Hieraan bleek dat de beeldbuis zelf nog wonderbaarlijk goed is nog. Er was geen sluiting te bekennen en de waarden waren allemaal goed.

Met het verhogen van de G2 voor de RGB naar de fabriekswaarden (tussen 200-400v) merkte we toch dat de lijnen daardoor erger werden. De tvbuis (GY501) die bij de trafo zit ging daar daardoor knipperen wat ook goed hoorbaar is. Het vervangen van deze buis met een "nieuwe" hielp niet, het gedrag blijft hetzelfde.
Interessant feitje is dat de vervangende GY501 buis WEL aangaf dat er röntgen straling vanaf kwam, die siemens buis die er in zat zei hier niks van. Toch een gevaarlijke hobby behalve de hoogspanning.

Het omwisselen van de twee PL509 buizen veranderde ook niks aan het gedrag, deze lijken dus ook ok te zijn.
Samengevat heb ik uit mijn bezoekje aan Radio Toonbeeld weten te achterhalen dat het probleem in het HF deel lijkt te liggen..

Groetjes,

Justin

Meer
23 nov 2015 00:51 #56828 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Blaupunkt CTV2002
Blauwpunkt, kocht zelf de BB en veel andere onderdelen in, daar waar
ze er het goedkoopst aan konden komen.
Sommige van die BB waren na enkele jaren b.v 5 jaar al helemaal op.
Totaal uitgeblust. De Philips, Valvo en andere Philips klonen konden
jaren langer mee gaan. Was ook zo bij b.v Grundig en B&O.
Nieuw nog op de plank in de winkel kon ik aan het beeld dat er nieuw
uit kwam toen zien wat er voor BB in zat. b.v Philips of Neovideo, een
Italiaanse BB. Philips of Valvo BB hadden een duidelijk scherper en
contrastrijker beeld.
Cees.

Meer
22 nov 2015 22:31 - 22 nov 2015 22:32 #56825 door maarten
Beantwoord door maarten in topic Blaupunkt CTV2002
Was dat geen oorspronkelijk Amerikaanse buis dan?

Hoe dan ook lijkt het me origineel. Blaupunkt heeft zelf nooit buizen gemaakt, dus moest ze inkopen en dan ligt het voor de hand om dat te doen bij een van de fabrikanten met wie je hebt samengewerkt aan de ontwikkeling van het chassis.

Voor de grap zou je wel nog eens kunnen kijken of er een witte stempeling op de kolf staat. Zo ja, dan kun je daar met een beetje geluk aan zien of hij echt door Telefunken gemaakt is.
Laatst bewerkt 22 nov 2015 22:32 door maarten.

Meer
22 nov 2015 22:16 #56823 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Blaupunkt CTV2002

justin schreef : Nog even naar de beeldbuis zelf gekeken, en er zit een telefunken stickertje op, bb dan origineel?

Origineler kan niet. Telefunken heeft de A63-11X uitgevonden.

Tjerk, 9ZZ

Meer
22 nov 2015 20:29 #56817 door justin
Beantwoord door justin in topic Blaupunkt CTV2002
Update,

Ik meet een voltage van 128v op de groene en rode kathode op de bb print, op de blauwe 129 volt.
Alle drie hebben een weerstand van ~50k van kathode naar massa.

Ik heb nog eens even met de nintendo eraan gekeken naar het gedrag van het beeld.
De nintendo is makkelijk omdat het voorspelbare beelden toont (wit/zwart)
Het verschil tussen nintendo uit, op startscherm en in spel is zichtbaar.
Zelfde lijnen in het scherm als in het plaatje van de eerste post, maar die lijnen over het scherm worden donkerderof lichter.

Nog even naar de beeldbuis zelf gekeken, en er zit een telefunken stickertje op, bb dan origineel?

Gemaakt door Kunena