Skip to main content
Televisie tot 1970

Blaupunkt CTV2002

Meer
21 nov 2015 20:37 #56786 door justin
Beantwoord door justin in topic Blaupunkt CTV2002
Hoi,

@Dirk, de tv lijkt op het tweede plaatje, al lijken deze modelnummers nieuwer. Mijn model lijkt geen chroma te hebben .
Bijgevoegd is dus ook een foto van de achterkant. De witte aanslag heb ik veroorzaakt door baby alcohol te gebruiken ipv iets zinnigs.

@Rene, dank je voor je bezorgde noot. Ik zal gloeidraad ook eens bezoeken. Zoals ik in mijn oorspronkelijke post aangaf ben ook bewust van de kilovolts die bij het hoogspannings deel betrokken zijn. De hobby is dus ook voor mij deels dit oude beetje beestje stukje bij beetje leren kennen.
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
21 nov 2015 00:02 #56744 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Blaupunkt CTV2002
Nu ik dat chassis zie komt dat mij wel bekend voor.
Het potmeter plaatje aan de achterkant met dat rode plastic daar omheen
was erg vaak stuk.
En ik heb er wel eens een kleur weg val fout in gehad, zonder scoop, met
alleen multimeter moeilijk te vinden.
TV kon uren lang aan staan met perfect kleuren beeld en dan in eens
van zelf of bij overschakelen op andere zender, kleuren weg.
Uiteindelijk gevonden, een torretje defect. Mat met de universeel meter
nog goed. Op zich wel taaie KTV's met minder service als de Philipsen.
Cees.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
20 nov 2015 20:42 #56740 door Doktordirk
Beantwoord door Doktordirk in topic Blaupunkt CTV2002
Het typenummer staat er wlliswaar niet bij, maar welke van de afbeeldingen lijkt er het meeste op?
Voor de hoogspanning is bij beide types een hs-cascade toegepast ipv een buis zoals bij Philips gebruikelijk was.






Dirk.
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
20 nov 2015 13:52 #56720 door Rene Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Blaupunkt CTV2002
Halo Justin,

Laat iemand kijken die verstand van oude tv's heb er staat 25 KV op
De beeldbuis en dat is geen spelden prik
Als leek zijnde zou ik er niet aankomen.
Al weetje wat van de moderne elektronica wil niet zeggen dat je zomaar aan eenbuizenktv kan sleutelen. Stuk veiligheid bij de hobby is ook belangrijk
Meld je eens aan op Het NFOR Nederlands forum over oude radio . www.gloeidraad.nl
Daar zitten vele tv technicus oa Rolandhuisman die de telefunken variant heeft gerestaureerd
Zelfde chassis.
Zelf heb ik tv maar al gereviseerd aangekocht en als wat is samen met een tv technicus er naar kijken. Daar mijn kennis te beperkt is.
Zie het berichtje alleen als een veiligheids waarschuwing.maar we kopen er niets voor
Als je wat overkomt.
Maar goed het toestel is uit 1967 68 en gelijk met de Philips K6 en 7 de eerste kleuren tv
Succes
Grt René

René Daemen
De volgende gebruiker (s) zei dank u: justin

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
20 nov 2015 12:58 #56717 door justin
Beantwoord door justin in topic Blaupunkt CTV2002
Dank jullie voor de vele reacties. Vind het erg leuk dat er zoveel enthousiasme is :-)

Het 2e plaatje is trouwens wel wat misleidend, deze is niet persé erg blauw, dat vermoedelijk de telefoon camera aan het werk.

Om even wat meer specifieke informatie te geven.
- Als ik de blauwe afstelling terugdraai, krijg ik eigenlijk alleen een zwart beeld met alleen enkele blauwe lijnen.
- Op dat moment hoor ik ook een knippergeluid uit de beeldbuis komen alsof het scherm niet op de juiste beeldfrequentie komt?
- De hoogspanningsbuis die bij de trafo zit gloeit dan ook met de zelfde periode aan en uit.

Het 2e plaatje is als alle 3 de kleuren op de originele intensiteits stand heb staan, dan is het beeld niet perse xtra blauw of rood of groen, behalve als ik aan een van die 3 kleuren een beetje draai kan ik wat aan de gloed doen. In principe is het beeld dus gewoon grijs/wit met dus terugslaglijnen.

Het is overigens zo dat ik wel sneeuw kreeg bij de 1e start. Hoewel er een groene gloed over die sneeuw was kan ik toch aannemen dat de aansturing van de beeldbuis op dat moment nog ok was?
Is het dan veilig aan te nemen dat er pas iets stuk ging na die eerste start?

Ik zal vanavond even kijken of ik een paar extra foto's kan maken van de verschillende situaties.
Ook zal een een plaatje maken van de beeldbuisprint, hier zit namelijk geen G2 metertje op, wel zitten er een focus meter en nog een andere duitsbenaamde meter (naam vergeten) op in het hoogspannings deel.

De focus meter laat duidelijk verandering zien als ik daar op draai, dan gaat het beeld vervormen. Als ik aan de andere draai veranderd de helderheid van het scherm een beetje.

Is er trouwens nog een manier om te achterhalen uit welk jaar die is, zodat ik een idee heb of het een BB is met meer of minder hoop? Volgens de radiomuseum website is die namelijk 3 jaar lang onder dat model nummer gemaakt.

Justin

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
20 nov 2015 11:27 - 20 nov 2015 12:16 #56715 door buisje
Beantwoord door buisje in topic Blaupunkt CTV2002
Dat Einheitschassis zal best wel een samenwerking geweest zijn, neem ik ook wel aan.
Werkte toen bij een Philips dealer en alles wat iets anders was dan Philips was op voorhand al niks... Zo werd mij als 17 jarige verteld..
Er was toen ook al concurrentie in de tijd tussen die K9. Bij ons werden de NL uitvoeringen verkocht, bij een andere dealer de Duitse Goya K9, die goedkoper was. Mijn baas besloot toen via een deal met Philips, 300 stuks NL K9s te kopen, zonder garantie of wat dan ook, om zo weer onder de prijs van de Goya te duiken...
De K9 en de latere K11 met de PIL beeldbuis waren leuke toestellen om te repareren waarvan we later bijna alle klachtens bij de klant konden oplossen... De 70 graden toestellen (een beetje voor mijn tijd) waarvan ik er toen een (door inruil verkregen) kon kopen van mijn baas, voor 50 Gulden, was mijn eerste Grundig KTV, die ik als 17 jarige met behulp van een collega repareerde. Type weet ik niet meer, maar was een 5 kanalen met duimwiel voor kan. instelling. en.. Niet te beuren.... Had daarna niet alleen een KTV op slaapkamer, maar ook " Gratis" verwarming...
De K7's en K8. die later veel werden ingeruild nam ik ook mee en plaatste die later in de wijkkrant voor verkoop... ;)

later toen Blaupunkt met de RCA dunhals kwam, die wij ook met slechte BB opkochten bij een Blaupunkt dealer, werden door mij voorzien van een revisie BB. Daarvoor reed ik met de oude BB's naar Radium in Tilburg, waar deze voor 100 Gulden werden voorzien van een nieuwe nek..

Soldeertin is niets anders dan elektronische lijm.
Laatst bewerkt 20 nov 2015 12:16 door buisje.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena