Skip to main content
Televisie tot 1970

Blaupunkt CTV2002

Meer
19 nov 2015 10:34 - 19 nov 2015 11:27 #56670 door buisje
Beantwoord door buisje in topic Blaupunkt CTV2002
Hallo Justin,
Leuk verhaal..
Ken deze KTV's nog wel van vroeger, kwam toen net in deze wereld kijken om zo mijn eerste ervaringen op te doen.
Bij het zien van de tweede foto, met daarbij het verhaal, komt er bij mij al een verdacht op.... Meet eerst maar eens de spanningen achter op de beeldbuis voet, zet de RGB spanningen eerst maar in de buurt van de juiste waarde. Antenne signaal aanbieden en met de scoop effe in de buurt van de RGB eindtrappen pikken en kijken of er een video signaal te zien is..

Dat flitsen bij het opdraaien kan duiden op G1 Kathode sluiting in een van de kleur kanonnen in de BB, meestal het rode kanon omdat deze bovenin de BB nek zit en extra warm wordt.
Ook stammen deze tv's uit de tijd dat BB regenereer apparaten vaak en veelvuldig gebruikt werden om de helderheid van het beeld wat op te halen, omdat de emissie door een te hoge of niet werkende straalstroom begrenzing snel achteruit ging. Echter door te lang of te vaak te regenereren werd het beeld slechter dan voorheen en kwam er deze G1 Kathode sluiting in, het beeld wat er daarna te zien was, lijkt erg veel op dat van jouw tweede foto..
Maar... Dat is wat mij nog bijstaat uit deze tijd... Eerst maar eens meten... En spanningen op de rit zetten... Wie weet is het wat anders en heb je geluk...
Wanneer je tijdens het opdraaien van G2 spanning achterop de BB voet overslag ziet op de daarvoor bestemde plaatsen, dan zou mijn vermoeden wel eens realiteit kunnen zijn.... :(
Maar zoals gezegd meten is weten en zit ik er helemaal naast, zou kunnen toch, word n.l. ook al een dagje ouder.. ;)
Hoor het wel weer...
Hans

Soldeertin is niets anders dan elektronische lijm.
Laatst bewerkt 19 nov 2015 11:27 door buisje.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
19 nov 2015 09:33 #56669 door justin
Blaupunkt CTV2002 werd gestart door justin
Hola!

Dankzij het mooie google kwam ik terecht op dit forum. Ik heb onlangs (lang verhaal waarom) een Blaupunkt gekocht die van een oude vrouwtje is geweest (letterlijk). Nu komt mijn levensverhaal :-P

Ik had al wat heen en weer gezocht, met name over het niet moeten inschakelen van oude apparatuur en te letten op hoeveel er met een apparaat gerommeld is. Dit leidde me to deze Tv de me op het eerste gezicht wel geschikt leek als relatieve leek.

Ik heb verder onderzocht blijkt de Blaupunt CTV2002 een hybride duitse buizen/transistor kleuren tv te zijn, Lid van het "Einheitschassis". Blijkbaar ook van de eerste kleuren TV's met een PAL ontvanger.

Voorzichtig stof weg geveegd en gestofzuigd van binnen, wat is het leuk om zo'n apparaat te openen en toch de toegankelijkheid te zien waarmee onderhoud mogelijk werd gemaakt in het ontwerp.

Met behulp van een gloeilamp heb ik de condensators laten laden. Leek goed te gaan. Hierna het apparaat ingeschakeld. (goed in acht genomen overigens dat hoog voltage apparaten niet leuke schokken kunnen geven. Ben hierdoor met rubberen handschoenen aan de slag gegaan, bijv. om de beeldbuis ontladen te hebben)

Bij eerste start kreeg ik na 20 seconden beeld, het was sneeuw met een groene gloed, ik was in mijn nopjes :-) .
Bij tweede start kreeg ik rare lijnen, maar ook wat raarder gedrag, wat onstabiel leek het. Niks raar gehoord overigens.

Na meer gegoogel kom je dan op dat contactjes over de jaren niet helemaal meer vast zitten. Hierdoor heb ik ongeveer 40 contactes opnieuw gesolderd die er verdacht uitzagen (veel flux er omheen bijvoorbeeld)
Bij een volgende start werd het gedrag consistent reproduceerdbaar. Volgens het internet terugslaglijnen.
Ik denk dat het met het opwarm process te maken heeft, als de Tv wat langer aanstaat (na 1 minuut) is het beeld gegroeid van het bijgevoegde plaatje naar een schermvullend grijzig vlak, de lijnen zijn dan nog nauwelijks zichtbaar..

Ik heb overigens ook een nintendo aan de VHF gehangen om te kijken of het RF deel het uberhaupt doet, Ja ik krijg je geluidjes te horen van Mario Bros!

Nu loop ik vast, ik heb naar mijn idee wel kennis van meerdere zaken, maar mis bijvoorbeeld troubleshooting ervaring. Het lijkt me leuk als ik dit bakkie kan repareren. Hierdoor vraag ik me af wat slim is.

1. vanuit hobby zou ik de TV graag zelf kunnen reparen, de techniek is niet zo vergevorderd als de moderne flatscreens dat je letterlijk in een black box kijkt, Is het haalbaar om dit te proberen te maken?
2. Internet zegt me dat terugslaglijnen in het algemeen te maken kunnen hebben met een fout in de RGB eindversterking of te hoge netspanning
3. Ik kan wel documentatie vinden, e.g. CTV2005, de beeldbuis, over willekeurige buizen, Maar mis een handreiking om een volgende stap te kunnen zijn in de analyse van het probleem (weerstand stuk, elko stuk, buis stuk?)
4. Ik las wat over dat de A63-11X beeldbuis en dat kanonnen nog wel eens stuk willen gaan. Ik denk niet dat dit zo is omdat bij het uitzetten van de tv de typische lijn zien die naar een punt gaa te zien is. Hhierbij zie ik wel alle 3 de kleuren duidelijk,
5. Het draaien aan de kleursterkte knoppen leidt tot het verlies van het beeld, langzaam word het donkerder en gaat het scherm op een gegeven moment uit. Alleen bij het terugdraaien van de blauwe sterkte leidt het tot blauwe lijnen en flitsen, Mogelijk een aanwijzing dat in de blauwe eindversterking iets niet pluis zit?

Dank je voor het lezen!
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena