Skip to main content
Televisie tot 1970

Philips 17TX210A speelt weer (niet...)

Meer
13 jul 2012 07:04 #19268 door Marcel L
Beantwoord door Marcel L in topic Re: Philips 17TX210A speelt weer
Hoi,

Even een kort vraagje: ik ontlaad de hoogspanning altijd als ik aan de TV werk, en dan krijg ik een goede vonk te zien. Dat is toch ook een bewijs dat de hoogspanning nog aanwezig is?

Hopelijk heb ik vandaag weer even tijd om het probleem op te sporen.

Groeten van Marcel ;)

Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
12 jul 2012 23:26 #19266 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Re: Philips 17TX210A speelt weer
Marcel,
Is niet gewoon het top spoeltje van de lijn trafo, dat heeft staan tikken, heden overleden?
Doe eerst, vóór je van alles uit elkaar haalt, even een kleine simpele test.
Verbind tijdens het aan staan van de TV even de kathode en stuurrooster G1 (whennelt cil)
even met elkaar door.
Krijg je dan een blank raster met schuine terugslag lijntjes, dan weet je dat de HSP o.k is.
Dan is het top spoeltje dus nog niet overleden.
Je moet het dan zoeken (niet in de kanalenkiezer natuurlijk) in het video eind gedeelte.
Dus spanningen meten op de voet van de BB en meten rond de buis die met zijn anode
verbonden is aan de K van de BB.
En loop even na, daar waar je het laatst iets hebt gedaan, want de fout moet zijn
ontstaan, tijdens je laatste werkzaam heden.
Succes met het vinden van de fout, het meest waarschijnlijk is het een simpel voor de
hand liggend iets. Misschien het video eind buisje zelf. Even op tikken.
Het voetje nogmaals even na kijken.
Vr gr Cees.

Meer
11 jul 2012 21:00 #19257 door Jan Bus
Hoi Marcel,

Je bedoelt waarschijnlijk de spanning op pen 7 (de anode) van de EF80. De spanning op dit punt is afhankelijk van de stand van de contrastregelaar die de spanning op het schermrooster pen 8 regelt. De waarde van 100 volt geldt alleen voor een bepaalde stand van deze regelaar. Draai eens aan de contrastregelaar om te kijken of de spanning op de anode varieert en op 100 volt te krijgen is. Hoe lager de anodespanning is des te meer stroom de buis trekt en dus meer versterkt.
De stand van de contrastregelaar heeft ook invloed op de helderheid.
Het klopt dat er op pen 2 alleen een oscillogram te zien is wanneer er sprake is van een video-signaal.

Groet, Jan

Meer
11 jul 2012 18:50 - 11 jul 2012 18:58 #19252 door Henk vdB
Hoi Marcel,

deze TV (17TX210A) heb ik ook. Het is de enige buizen TV die ik heb. Vroeger hadden wij thuis een console-uitvoering, met een grote luidsprekerruimte ONDER het beeld. Helaas is dat model niet meer te vinden. Het chassis was hetzelfde als dat van de 17TX210A en de (21 inch versie) 21TX210A.

Van twee exemplaren heb ik één goede gemaakt. Kast en beeldbuis van de mindere afgevoerd en alle specifieke onderdelen bewaard. Het chassis dat over was volledig gestript, op de ceramische buisvoeten na. Iedeaal voor experimenten met buizen uit de 80-serie!

Terug naar de TV. Prima toestel en zoals eerder gezegd goed te onderhouden o.a. doordat het slechts één norm heeft en dus geen gevoelige schakelaarkontakten en relais. Ook ik gebruik een soortgelijke modulator, met rotsvast beeld als resultaat.

Nog een tip: heb je al eens de kanaalkiezer enige malen omgeschakeld? Voor een betrouwbare werking is het m.i. noodzakelijk de kontakten in de kiezer grondig te reinigen, zowel de statische kontakten als de kontakten op de printplaatjes met geëtste spoelen. Ik gebruik daarvoor o.a. wattestaafjes gedrenkt in huishoud-amonia. Daarna lichtjes invetten met zuurvrije vaseline. Slechte kontakten kunnen wegvallen van beeld en/of geluid tot gevolg hebben.

Heb je een scoop, dan gewoon signalen volgens schema controleren, heel goed te doen bij dit toestel.

Veel succes en ik ben benieuwd naar de nieuwe resultaten. Mijn toestel speelt regelmatig, zonder problemen.

Henk

P.S.: om die videosignalen op het schema te kunnen zien moet er inderdaad wèl een videosignaal aangesloten zijn, indien mogelijk bij voorkeur een testpatroon of indien niet mogelijk liefst een stilstaand beeld...
Laatst bewerkt 11 jul 2012 18:58 door Henk vdB.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Marcel L

Meer
11 jul 2012 18:18 - 11 jul 2012 18:19 #19251 door Marcel L
Hoi,

Alle condensatoren zijn vervangen zoals eerder vermeld, dus daar zit het niet in. En alle buizen gloeien normaal.

Ik zal de bedrading van het paneel nog eens nalopen.
Zonet heb ik nog even rond Buis 9 (EF80) gemeten, en daar meette ik 180V ipv de 100V die in het schema staat. Verder kon ik aan pin 2 en aan pin 7 geen signaal vinden zoals zichtbaar in de oscillogrammen in het schema. Of moet je dan eerst een videosignaal aansluiten?

Er zit geen PL83 in als video-eindbuis. Is dit niet deze B9 (EF80)?

Groeten van Marcel ;)

Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
Bijlagen:
Laatst bewerkt 11 jul 2012 18:19 door Marcel L.

Meer
11 jul 2012 17:44 #19250 door Jan Bus
Hoi Marcel,

Je hebt het bedieningspaneel los gehad om de netschakelaar te repareren. Daarna trad de fout op. Kan het zijn dat de bedrading van de helderheids- of de contrastregeling beschadigd is? Inspecteer ook de bedrading van het relieffilter en het ruisfilter; deze zitten in het kathode-circuit van de video-eindbuis. Onderbrekingen in deze bedrading geven fouten in de instelling van de beeldbuis en daardoor kan het beeld op zwart gaan. Meet de spanning op de beeldbuis en rondom de video-eindbuis EF80. Dit type is eigenlijk te licht voor deze functie en deze EF80 wordt constant flink op zijn staart getrapt en zal relatief snel slijten. Meestal wordt een steile eindpenthode op deze plaatst gebruikt zoals de PL83 of de PCL84.

Groet, Jan
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Marcel L

Gemaakt door Kunena