Televisie tot 1970
Philips 17TX210A speelt weer (niet...)
Minder
Meer
15 jul 2012 20:31 #19374
door Marcel L
Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
Beantwoord door Marcel L in topic Philips 17TX210A speelt weer (niet...)
Hoi,
Ik heb 3x EF80 vervangen, B7 t/m B9, maar zonder resultaat. Had ik ook niet verwacht, want meestal ligt het niet aan een buis.
Ik baal er stevig van dat dit ding het nou niet meer doet. Hij speelde echt zo mooi!
Ik krijg nu geen licht meer op de buis, alleen bij uitschakelen een messcherpe punt in het midden, die zich laat beinvloeden door de contrast en brightness regelaars. Die laatste heb ik nagemeten en werken gewoon goed. Ook geen draadbreuken.
Als ik de TV dan weer inschakel verdwijnt de witte stip in het midden meteen, maar de buis blijft verder zwart. :banghead:
Groeten van Marcel
Ik heb 3x EF80 vervangen, B7 t/m B9, maar zonder resultaat. Had ik ook niet verwacht, want meestal ligt het niet aan een buis.
Ik baal er stevig van dat dit ding het nou niet meer doet. Hij speelde echt zo mooi!
Ik krijg nu geen licht meer op de buis, alleen bij uitschakelen een messcherpe punt in het midden, die zich laat beinvloeden door de contrast en brightness regelaars. Die laatste heb ik nagemeten en werken gewoon goed. Ook geen draadbreuken.
Als ik de TV dan weer inschakel verdwijnt de witte stip in het midden meteen, maar de buis blijft verder zwart. :banghead:
Groeten van Marcel
Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
15 jul 2012 00:59 #19339
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Philips 17TX210A speelt weer (niet...)
Het zal allemaal met deze heel oude TV wel mee vallen.
Er zitten nog geen torren in de kanaal kiezer.
Hooguit een paar germanium diodes, maar die kunnen natuurlijk ook
stuk gaan als je erg veel vonken maakt.
Zelf heb ik meegemaakt dat een collega van mij tot twee keer toe
bij een Grundig TV het klap chassis liet vallen.
De eerste keer PSST BB kapot in een bijna nieuwe TV.
Die Philips BB werd vervangen door een Tungsram revisie buis,
gevolg: Een goed zichtbaar minder contrast rijk beeld.
Dat die klant daar nog genoegen mee nam en óók nog geld ging betalen
voor die reparatie...
Bij de tweede keer greep ik zelf net op tijd in, (reflex beweging).
Ik greep dat chassis, terwijl ik zelf ook nog het chassis van mijn
TV vast hield om dat ook niet te laten vallen.
De beeldbuizen van de beide TV's bleven toen wel heel, maar ik moest bijna
het loodje leggen, want ik kreeg de volle 220 volt door mij heen.
Ik heb dat overleeft, maar ondanks dit voorval wilde de werkgever
er niet voor zorgen dat er scheiding trafo's in de werkplaats kwamen.
Na twee jaar had ik het wel gehad met die werkgever.
Het was daar rond uit gezegd een gevaarlijke puin hoop.
Arbeid omstandig heden en loon administratie, kort om er deugde niets van daar.
Maar één ding heb ik daar wel geleerd, in zo'n geval, niet in grijpen en
één hand in je zak houden als je werkt met de spanning er op.
Zeker bij TV's en U'tjes. Serie gevoede toestellen.
Vr gr Cees.
Er zitten nog geen torren in de kanaal kiezer.
Hooguit een paar germanium diodes, maar die kunnen natuurlijk ook
stuk gaan als je erg veel vonken maakt.
Zelf heb ik meegemaakt dat een collega van mij tot twee keer toe
bij een Grundig TV het klap chassis liet vallen.
De eerste keer PSST BB kapot in een bijna nieuwe TV.
Die Philips BB werd vervangen door een Tungsram revisie buis,
gevolg: Een goed zichtbaar minder contrast rijk beeld.
Dat die klant daar nog genoegen mee nam en óók nog geld ging betalen
voor die reparatie...
Bij de tweede keer greep ik zelf net op tijd in, (reflex beweging).
Ik greep dat chassis, terwijl ik zelf ook nog het chassis van mijn
TV vast hield om dat ook niet te laten vallen.
De beeldbuizen van de beide TV's bleven toen wel heel, maar ik moest bijna
het loodje leggen, want ik kreeg de volle 220 volt door mij heen.
Ik heb dat overleeft, maar ondanks dit voorval wilde de werkgever
er niet voor zorgen dat er scheiding trafo's in de werkplaats kwamen.
Na twee jaar had ik het wel gehad met die werkgever.
Het was daar rond uit gezegd een gevaarlijke puin hoop.
Arbeid omstandig heden en loon administratie, kort om er deugde niets van daar.
Maar één ding heb ik daar wel geleerd, in zo'n geval, niet in grijpen en
één hand in je zak houden als je werkt met de spanning er op.
Zeker bij TV's en U'tjes. Serie gevoede toestellen.
Vr gr Cees.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
14 jul 2012 11:39 - 14 jul 2012 11:40 #19295
door maarten
Beantwoord door maarten in topic Philips 17TX210A speelt weer (niet...)
Hoi Marcel,
Dat laatste ken ik helaas ook te goed, is me toch een keer of 3 overkomen in verschillende varianten
Wat betreft het aarden van de schroevendraaier aan het chassis: Dit kan en mag alleen bij buizentoestellen die de aquadag direct aan het chassis hebben liggen. In alle andere gevallen is ontladen naar de aquadag de aangewezen methode (*). De optionele weerstand is om losbranden van de hoogspanningsaansluiting intern door piekstromen te voorkomen, voor zover mij bekend. Kennelijk was die bij de oudere kleurenbuizen voldoende degelijk uitgevoerd zodat de weerstand niet nodig was. Ik gebruik eerlijkgezegd zelf nooit een weerstand (reparaties aan relatief jonge toestellen is de hoofdmoot van wat ik aan televisies doe), maar nu beeldbuizen in principe zeldzaam zijn geworden en ik zelf meer bijzondere toestellen heb ga ik toch maar eens een ontlaadstokje maken.
(*) Twee redenen: 1) Halfgeleiders kunnen slecht tegen rondzwervende stromen die spanningsverschil kunnen veroorzaken op plaatsen waar dat volgens het schema eigenlijk niet kan. Vergelijk een blikseminslag. Je wilt de route van de stroom zo kort mogelijk houden en zo ver mogelijk weg van halfgeleiders. 2) Als de aquadag niet direct aan massa hangt, krijg je makkelijk overslag in de onderdelen tussen aquadag en massa. Met het spanningsverschil dat daar ontstaat kan er bovendien nog gevolgschade optreden, speciaal in geval er ook halfgeleiders toegepast zijn.
Dat laatste ken ik helaas ook te goed, is me toch een keer of 3 overkomen in verschillende varianten

Wat betreft het aarden van de schroevendraaier aan het chassis: Dit kan en mag alleen bij buizentoestellen die de aquadag direct aan het chassis hebben liggen. In alle andere gevallen is ontladen naar de aquadag de aangewezen methode (*). De optionele weerstand is om losbranden van de hoogspanningsaansluiting intern door piekstromen te voorkomen, voor zover mij bekend. Kennelijk was die bij de oudere kleurenbuizen voldoende degelijk uitgevoerd zodat de weerstand niet nodig was. Ik gebruik eerlijkgezegd zelf nooit een weerstand (reparaties aan relatief jonge toestellen is de hoofdmoot van wat ik aan televisies doe), maar nu beeldbuizen in principe zeldzaam zijn geworden en ik zelf meer bijzondere toestellen heb ga ik toch maar eens een ontlaadstokje maken.
(*) Twee redenen: 1) Halfgeleiders kunnen slecht tegen rondzwervende stromen die spanningsverschil kunnen veroorzaken op plaatsen waar dat volgens het schema eigenlijk niet kan. Vergelijk een blikseminslag. Je wilt de route van de stroom zo kort mogelijk houden en zo ver mogelijk weg van halfgeleiders. 2) Als de aquadag niet direct aan massa hangt, krijg je makkelijk overslag in de onderdelen tussen aquadag en massa. Met het spanningsverschil dat daar ontstaat kan er bovendien nog gevolgschade optreden, speciaal in geval er ook halfgeleiders toegepast zijn.
Laatst bewerkt 14 jul 2012 11:40 door maarten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
14 jul 2012 09:35 #19291
door Marcel L
Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
Beantwoord door Marcel L in topic Re: Philips 17TX210A speelt weer (niet...)
Hoi,
Ontladen doe ik door een schroevendraaier te aarden aan het chassis en die tussen de buis en de HS-plug te duwen. Daarna leg ik de HS-plug aan het chassis, want de spanning bouwt daarna weer wat op. Niet vergeten weer normaal aan te sluiten voordat je de TV gaat testen uiteraard.
Ik heb het zo op de MTS geleerd van een (hele goeie!!!) docent die in de TV reparatie had gewerkt. Hij had daar ook de meest fantastische verhalen over.
Ook van die horror-verhalen dat je uren met een TV bezig bent en hem eindelijk aan de praat hebt. Dan draai je je trots om naar je collega's en tik je net met de rugleuning van je bureaustoel de achterkant van je beeldbuis eraf (bij de aansluiting aan de hals is het glas het dunst). Een treurig "pssst" is dan het laatste wat je hoort en het is afgelopen... :duh:
Groeten van Marcel
Ontladen doe ik door een schroevendraaier te aarden aan het chassis en die tussen de buis en de HS-plug te duwen. Daarna leg ik de HS-plug aan het chassis, want de spanning bouwt daarna weer wat op. Niet vergeten weer normaal aan te sluiten voordat je de TV gaat testen uiteraard.
Ik heb het zo op de MTS geleerd van een (hele goeie!!!) docent die in de TV reparatie had gewerkt. Hij had daar ook de meest fantastische verhalen over.
Ook van die horror-verhalen dat je uren met een TV bezig bent en hem eindelijk aan de praat hebt. Dan draai je je trots om naar je collega's en tik je net met de rugleuning van je bureaustoel de achterkant van je beeldbuis eraf (bij de aansluiting aan de hals is het glas het dunst). Een treurig "pssst" is dan het laatste wat je hoort en het is afgelopen... :duh:
Groeten van Marcel

Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
13 jul 2012 23:57 #19287
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Re: Philips 17TX210A speelt weer (niet...)
Op de K9, was men begonnen met daarvoor een ontlaad pen, noem ik het maar even te maken.
Voor dat je de H SP plug er uit haalde moest je die platte pen tussen het glas van BB
en de plug in duwen.
Die pen was gewoon verbonden met de litze draad die over de BB zit gespannen.
Er zat daar geen R tussen.
Voor die tijd deed ik dat gewoon met een meet draad van de universeel meter.
De ene kant, de knijper aan de litze en de andere kant ook tussen glas BB en plug.
Heb ik nooit problemen of schade mee gemaakt.
Even een korte tijd zo laten zitten en je kon zonder "tik" veilig die H Sp plug
er uit nemen.
Maar dus niet de BB rechtstreeks op het chassis ontladen.
Daar kunnen half geleiders niet zo best tegen.
Vr gr Cees.
Voor dat je de H SP plug er uit haalde moest je die platte pen tussen het glas van BB
en de plug in duwen.
Die pen was gewoon verbonden met de litze draad die over de BB zit gespannen.
Er zat daar geen R tussen.
Voor die tijd deed ik dat gewoon met een meet draad van de universeel meter.
De ene kant, de knijper aan de litze en de andere kant ook tussen glas BB en plug.
Heb ik nooit problemen of schade mee gemaakt.
Even een korte tijd zo laten zitten en je kon zonder "tik" veilig die H Sp plug
er uit nemen.
Maar dus niet de BB rechtstreeks op het chassis ontladen.
Daar kunnen half geleiders niet zo best tegen.
Vr gr Cees.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Minder
Meer
- Berichten: 1095
13 jul 2012 08:47 #19269
door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Re: Philips 17TX210A speelt weer (niet...)
Die manier van ontladen kan eventueel schade veroorzaken....
Veel beter om dat te doen met enkele (3 à 4) weerstanden van 3K3 in serie geschakeld en zo de ontlaadstroom beperken. Weerstanden moeten ook groot van afmeting zijn (minstens 2 cm lang) om overslag te vermijden
Nico
Veel beter om dat te doen met enkele (3 à 4) weerstanden van 3K3 in serie geschakeld en zo de ontlaadstroom beperken. Weerstanden moeten ook groot van afmeting zijn (minstens 2 cm lang) om overslag te vermijden
Nico
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.