Skip to main content
Repro onderdelen

EM34 emulator

Meer
31 mei 2014 20:20 - 31 mei 2014 20:26 #43754 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic EM34 emulator
Dank voor je aanbod, Ben! Het displaytje is zo simpel te interfacen met de voeding (brugje, elcootje, LT1117) en de AGC (rail-to-rail opamp) dat dat niet nodig zal zijn...

Eindelijk het ding bij meneer Mouser besteld. Samen met nog wat zut, zoals programmeerkabeltje. Free shipping vanaf EUR65. Dokken met credit card. Heb ik ook nogeens wat aan dat ding. Ben heel benieuwd of het wat gaat worden! En of ik de code geprogrammeerd krijg. Zal daarvoor ook 4D's IDE eens installeren op mijn ouwe XP bak.

Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 31 mei 2014 20:26 door PE9ZZ.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
29 mei 2014 20:31 #43713 door Ben
Beantwoord door Ben in topic EM34 emulator
Toch wel blij met het nuchter commentaar van Jeroen want in een elektronisch oog zit erg veel uitzoek en ontwikkelwerk. Wie de moeite neemt om op mijn homepage naar de buizenradio’s te kijken zal er 2 radio’s vinden de KY487 en BX410A die zo’n oog hebben, door er dan op dubbel te klikken kun je ook nog inzoomen. Met Tjerk kan ik misschien voeding en/of de AVG aansturing gegevens uitwisselen voor zijn project, alleen kan dat nog even duren want ik zit nu in zuid Frankrijk. Groet, Ben

Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.

Meer
29 mei 2014 06:30 #43684 door PE9ZZ
OLED optiek zal altijd minder zijn omdat de montage per definitie lastig wordt. Er moeten toch vier schroefjes het frontpaneel in. Of dubbelzijdige tape bij metalen schaal. Of gebruik gewoon het originele beugeltje met een extra plaatje. Soms zit er zelfs een metalen huls waar de buis in wordt geschoven (bij m'n Berceuse bijvoorbeeld). Dan moet die huls weg. Verder zal het OLED schermpje dieper in het toestel zitten dan het originele EM34 bakje. Maar wie weet valt het allemaal wel mee en zal m'n BX700A weer een glorieus groen oog bezitten. Eerst maar eens zo'n schermpje bestellen. Nu al goedkoper dan een NOS EM34...

Tjerk, 9ZZ

• Jeroen Landman
  • [Jeroen Landman]
  • Mijn hobby's zijn het verzamelen en restaureren van buizenradio's, jukeboxen en klokken, verder heb ik 8 klassieke auto's en ben liefhebber van Amsterdamse School meubilair.
Meer
28 mei 2014 21:36 #43679 door Jeroen Landman
Beantwoord door Jeroen Landman in topic EM34 emulator
Ten eerste, ieder is vrij om met zijn/haar radio te doen wat hij/zij wil!

Om zo'n oud gebakkie tot leven te wekken en er ook nog eens veilig en comfortabel naar te luisteren, ontkom je er niet aan om er aan te sleutelen en er nieuwe componenten in te verwerken, al dan niet "verstopt" of gecamoufleerd met de oude behuizing.

Zodra je de soldeerbout er in steekt is de originaliteit al weg ;)

Verder: op de hele oude exemplaren na is het gewoon fabrieksmatig geproduceerd spul en niet uitermate zeldzaam.
De toestellen in mijn collectie van 1919 tot 1930 probeer ik met minieme restauratie en gebruik van oude onderdelen te repareren, lukt dit niet dan laat ik ze met rust en is reinigen en poetsen het enige.

Ik heb er meer dan zat die wel spelen, en het zijn meestal de 50er en 60er jaren types die veel aan staan, logisch want die klinken gewoon het fijnst.

De wat luxere vooroorlogse modellen klinken ook goed, maar de goedkopere gaan door hun nasale vlakke geluid en de (te) zware modulatiediepte van heden al snel vervelen.

Graetz had in de jaren 50/60 al zo'n oogbespaarder, al weet ik niet meer of hier de gloei, of hoogspanning of beiden werden afgeschakeld.

Het hielp geen zak, want in alle Graetzen die ik heb met zo'n "magische auge abschaltung taste" zaten volledig opgestookte ogen :woohoo:

Of men was behekst door dat oogje en kon het niet missen....of men kon überhaupt geen Duits... bigfun
Of men smeet de gebruiksaanwijzing direct in het oud papier.

Weet je wat mij een leuk idee lijkt?
Een alternatief oog in elkaar klussen met halfgeleidertechniek wat exact de afmeting heeft van het origineel met zo'n Oled als optiek.
Gewoon de originele buisvoet er onder.

Als kers op de taart verstop je ergens een IR ledje, onder de bodemplaat bijvoorbeeld.
Kun je je oog mooi met afstandsbediening aan/uit zetten. :lol:

Maar goed, een radio met een waarde tot circa 100 Euro verdient feitelijk geen nieuw oog...een 80 serie natuurlijk wel, maar een EM34 stop je niet in een huis-tuin-keuken-modelletje, is tie meteen total loss.

Voor de wat minder dure toestellen voorzien van EM34 lijkt me zo'n moderne kloon een uitstekend alternatief, of voor een radio die gewoon erg veel gebruikt word.

Waldorp monteerde in zijn wat goedkopere modellen reeds eind jaren 30 al een "nep-oog", een groen mica schermpje waar een veldsterktemetertje met vaantje ronddraaide...het idee is dus al zo'n 75 jaar oud :)

Groet,
Jeroen

Meer
28 mei 2014 20:40 #43676 door klaas
Beantwoord door klaas in topic EM34 emulator
Nog even melden, dat wanneer men bij een radio met de oogbespaarder, even een kwartslag aan de afstemknop draait, het oog weer voor 1 minuut aan gaat.

Dus je kan altijd genieten van het groene oog....

Maar wie betere ideeën heeft mag het vertellen. Maar dan ook graag in de praktijk, zoals ik deed.

Groeten, Klaas. ;)

Meer
28 mei 2014 05:51 #43653 door PE9ZZ
Intussen heb ik een account bij Mouser aangemaakt. Farnell heeft het 4D display ook wel maar daar kost-ie EUR108 (!), bij Mouser EUR43. Dat scheelt nogal.

Tjerk, 9ZZ

Gemaakt door Kunena