Skip to main content
Hi-Q apparatuur

B6x62A achterwand en schaalplaat

Meer
25 feb 2021 12:12 #89023 door Huub
Beantwoord door Huub in topic B6x62A achterwand en schaalplaat
Het kan ook spiritus kit lijm zijn

dat gebruikt men ook met linoleum vloer bedekking
huub

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
25 feb 2021 12:08 #89022 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic B6x62A achterwand en schaalplaat
Zou maar zo beenderlijm kunnen zijn wat Philips gebruikte.

Mvg.
Bert

Meer
25 feb 2021 11:59 - 25 feb 2021 12:18 #89021 door paulsnip
Beantwoord door paulsnip in topic B6x62A achterwand en schaalplaat
Ik weet wel zeker dat Philips het vinyl niet met houtlijm vastplakt. Het is echt een soort contactlijm wat eronder zit. Dat het prima kan met houtlijm geloof ik direct.

De B6X62A heb ik juist volledig origineel gerestaureerd. Ik haal de folie er niet helemaal af, maar alleen los zover nodig. Vervolgens smeer ik zowel de folie als de kast dun in met contactlijm en klap de folie weer terug. Het resultaat ziet er super en origineel uit. 

De BX642A die ik onlangs verkocht heb was niet helemaal origineel meer. De folie was niet meer te redden en de stof op de satelliet speakers ook niet. Deze heb ik technisch 100% gerestaureerd en optisch zo dicht mogelijk bij het origineel proberen te blijven.
Ik kreeg nog een bericht van de nieuwe eigenaar dat het ding de hele dag aan staat en dat hij er super blij mee is. Dat was ook mijn opzet. Niet restaureren voor een verzamelaar maar voor iemand die er gewoon van wil genieten. Ik heb zelfs een aanvraag van een verzamelaar gekregen voor dit toestel. Die man heb ik eerlijk verteld dat dit dan niet het juiste toestel is.

Als de mogelijkheid er is en het toestel is het waard ben ik overigens ook voorstander van zoveel mogelijk origineel houden/restaureren. Heb net een B7X43A klaar. Dit toestel was al in redelijke staat bij aanschaf. Deze heb ik helemaal origineel weer gerestaureerd. De kast is zelfs in zijdeglans gespoten om het weer zo origineel mogelijk te krijgen!

Laatst bewerkt 25 feb 2021 12:18 door paulsnip.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RR1957

Meer
25 feb 2021 09:44 - 25 feb 2021 09:47 #89018 door RR1957
Beantwoord door RR1957 in topic B6x62A achterwand en schaalplaat

Ben Dijkman schreef : De structuur kan (origineel ) verschillend zijn.
Er zijn meerdere soorten gebruikt.
Wat ik heb komt uit het magazijn van een oude  radio / t.v onderdelen zaak.

Omdat ieder type Hi-Q zijn eigen vinyl heeft gehad.
De BX642A een bruine tamelijk donkere kleur met een soort heel licht sinaasappelhuidje.
Philips had het lijmen van vinyl nog niet helemaal onder de knie , want bij deze ontvagers
is het vinyl vaak nagenoeg grotendeels los. De B6X62A een licht beige met een ribbel die
evenwijdig loopt met de zijkanten. Vaak ziet deze er donkerder uit dan hij oorspronkelijk is
omdat er vuil in die ribbel is gaan zitten. Vaak met intensief schoonmaken met een harde borstel 
wordt deze radio aanzienlijk lichter om te zien. Hij krijgt er iets vrolijks en optimistisch door terwijl
zijn voorganger uit 1954 er somber uitziet. Het is ook het typische verschil tussen de wat sombere
eerste helft van de jaren vijftig en de optimistische tweede helft van die tijd. De verlijming van het
vinyl op deze is beter, maar nog steeds niet best. 
De B7X73A heeft een meer grijsbruine vinyl waarvan de ribbel kleiner is en het vinyl dunner.
Over het algemeen is de verlijming ervan veel beter gelukt. Dit vinyl heeft wel last van bruine
vlekken die het vinyl een soort van gemarmerd effect kan geven. Dit vinyl is meestal ook
gebruikt bij de plano's vanaf 1958, maar er kunnen wel lichte kleurverschillen zijn. Maar daar
heb ik het minste ervaring mee want ik vind die radio's niet bijzonder, op de topmodellen na dan. 
Maar al die goedkopere modellen met hun gekustelde techniek heeft niet mijn voorkeur. Maar ze
waren een enorm succes hoewel vrijwel niemand het principe snapte en de plano juist opstelde
omdat dit niet praktisch was in de woonkamers (en moeders daar altijd nog de baas was).
De meeste plano's waren ook redelijk betaalbaar rond 1960. 

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Laatst bewerkt 25 feb 2021 09:47 door RR1957.

Meer
25 feb 2021 09:28 - 25 feb 2021 10:24 #89017 door RR1957
Beantwoord door RR1957 in topic B6x62A achterwand en schaalplaat
Paul, we schrijven hier al , uit vele ervaringen , dat witte houtlijm 
uitstekende lijm is om het vinyl van radio's en koffertjes goed vast te lijmen. 
Sorry hoor, maar er zitten hier ook mensen die al decennia met de hobby bezig zijn,
wat niet wil zeggen dat jouw werk niet gewaardeerd wordt. 
Maar je neemt het niet zo nauw met de historische correctheid door aanpassingen die
je het beste uitkomen, maar anderen houden het wel bij restauraties die de originaliteit
zoveel mogelijk benaderd. 
En nogmaals: ik waardeer je werk hoor, om van vrijwel niets weer iets te maken (en 
goed te verkopen als gerestaureerd), laat ik dat voorop stellen. 

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Laatst bewerkt 25 feb 2021 10:24 door RR1957.

Meer
25 feb 2021 06:34 #89013 door paulsnip
Beantwoord door paulsnip in topic B6x62A achterwand en schaalplaat
Wat er origineel onder de folie zit is ook een industriële contactlijm. Ik zeg voor het gemak bisonkit, maar heb een contactlijm gebruikt. Belangrijk is dat je het er niet te dik op smeert. Dan wordt het kunstleer week inderdaad. Dunne laagjes 2 zijdig aanbrengen. Nadeel is wel dat het gelijk vast zit. Je kunt dus niet corrigeren. Ik kan me niet voorstellen dat een witte houtlijm beter is dan een goede contactlijm. Bij mijn weten gebruiken ze houtlijm omdat dat makkelijker te corrigeren is.

Gemaakt door Kunena