Skip to main content
Hi-Q apparatuur

HiQ en de term plano

Meer
11 jan 2012 10:45 #13609 door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic Re: HiQ en de term plano
Ik heb de bouwmap van een AFM4 bouwdoos. Deze heeft een conventioneel schema: dwz. gelijk aan de doorsnee ontvanger van rond 1960. Hij heeft een eindtrap met EL84 en uitgangstransformator. Dus geen OTL. Het is aannemelijk dat dit bij de plano-versie ook zo is.

Groet, Jan
De volgende gebruiker (s) zei dank u: brcf01

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
09 jan 2012 17:48 #13555 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: HiQ en de term plano
Misschien staat hier iets bij.

131.155.192.172/~pa0ib/bouwdozn/

Henk

Meer
09 jan 2012 17:36 #13554 door snameroc1963
Beantwoord door snameroc1963 in topic Re: HiQ en de term plano
Los van wel of geen plano of hiq zou ik heel graag de documentatie van de bouwdoos een keer lezen dus als iemand die heeft houdt ik me aanbevolen.

Johan

• brcf01
  • [brcf01]
  • Onderwerp Auteur
Meer
09 jan 2012 13:35 - 09 jan 2012 14:09 #13541 door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic Re: HiQ en de term plano

snameroc1963 schreef : Toch roept de bouwdozen folder ook weer vragen op.
Er wordt bij het plano model gesproken over aanwijzingen over luidsprekers aansluiten dat wekt voor mij toch een beetje de indruk dat die luidsprekers ook buiten de planoradio kast kunnen zitten.

Overigens vind ik de bouwdoosfolder wel intresant zijn er nog meer pagina's van?

Ik houd het op een rclame mode trend zoals al eerder door mij opgegeven.

Johan

Hoi Johan.

Wat ik zelf van de getoonde bouwdozen begrepen heb is dat je een radio gaat bouwen
met de luidsprekers in de kast. Maar dat hoeft natuurlijk niet.
Op zich is het dan wel interessant om de bijgeleverde bouwtekeningen te achterhalen,
maar die heb ik in ieder geval niet.
Bij de bouwdoos die geen plano genoemd wordt zit de afstembuis op een voet en een losse
draad zoals we gewend zijn bij radio's met frontluidsprekers. Kennelijk is dat dus de
bedoeling.
Bij de plano bouwdoos zitten alle functies op de glazen schaalplaat. De keuze zou kunnen
zijn dat de ingebouwde luidsprekers boven de schaalplaat gemaakt kunnen worden of aan
de zijkanten, zoals bij de fabrieksmatige plano's die we kennen.
Ook is niet duidelijk of de bouwdozen wel of niet OTL zijn en wel of niet bi-ampli.
Losse luidsprekers zou natuurlijk ook kunnen, dat is een keuze van de bouwer.
Dit moeten de bijgeleverde bouwtekeningen dan uitwijzen. En die zijn (nog) niet bekend.
Mocht dat de bedoeling zijn, van externe luidsprekers, dan zou Philips niet over een plano
schrijven, maar een Hi-Q radio........ ;) ;) ;)

RR
Laatst bewerkt 09 jan 2012 14:09 door brcf01.

• Hoedendoosch
  • [Hoedendoosch]
Meer
08 jan 2012 18:56 #13504 door Hoedendoosch
Beantwoord door Hoedendoosch in topic Re: HiQ en de term plano
Hoi,

de Philips B8X72A is inderdaad een uitzondering. Het voordeel is wel dat je in deze radio wat meer ruimte hebt als in de andere plano's om reparaties te verrichten. Bovendien is het geluid van deze radio veel beter als de meeste andere Philips Plano's.

Mijn definitie is inderdaad wat kort door de bocht, maar gaat eigenlijk alleen over Philips, van andere merken heb ik nagenoeg geen kennis. En dat is maar goed ook, dan blijft er in de hut nog wat ruimte over om te leven...

Pim.

Meer
08 jan 2012 18:29 - 08 jan 2012 18:54 #13500 door snameroc1963
Beantwoord door snameroc1963 in topic Re: HiQ en de term plano
Toch roept de bouwdozen folder ook weer vragen op.
Er wordt bij het plano model gesproken over aanwijzingen over luidsprekers aansluiten dat wekt voor mij toch een beetje de indruk dat die luidsprekers ook buiten de planoradio kast kunnen ztten.

Overigens vind ik de bouwdoosfolder wel intresant zijn er nog meer pagina's van?

Ik houd het op een rclame mode trend zoals al eerder door mij opgegeven.

Johan
Laatst bewerkt 08 jan 2012 18:54 door snameroc1963.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: brcf01

Gemaakt door Kunena