HiQ en de term plano
- brcf01
- [brcf01]
-
Onderwerp Auteur
Deze discussie was ontstaan naar aanleiding van het feit dat
één van onze medeforummers de ontvangers van de HiQ installaties
tot de plano radiomodellen rekende. Dat mag en dat is zijn goed recht.
De oude documentatie uit de jaren vijftig onderzoekende blijkt dat
Philips zelf deze radio-installaties niet tot de plano modellen rekende.
Het is dan ook op twee manieren te benaderen: je handhaaft de mening
van Philips uit de jaren vijftig of je bekijkt de situatie achteraf opnieuw
en beschouwd de HiQ ontvangers wel tot de plano's, zoals dat een jaar of
tien/vijftien geleden in de volksmond is ontstaan; alleen afgaand op het
model van de ontvangers. Maar dit is dan wel in tegenstrijd met de
oorspronkelijke visie van Philips in de jaren vijftig.
Deze discussie ontstond volkomen off topic in een andere thread en dat was onterecht.
Omdat ik de materie echter een zeer warm hart toedraag wilde ik toch wel op
mijn gebruikelijke wijze een standpunt innemen zoals die te bewijzen was met
behulp van bestaande documentatie.
Het feit dat het daardoor off topic werd was echter niet juist en daarvoor bied ik
dan ook mijn excuus aan. Op mijn verzoek is de plano discussie door het beheer dan
ook in deze aparte thread geplaatst, waarvoor ik Marcel hartelijk wil bedanken.
:thumbsup:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- brcf01
- [brcf01]
-
Onderwerp Auteur
snameroc1963 schreef : Ik ben toch wel van mening dat plano een toevoeging was die op een gegeven moment door de koper als kwaliteit werdt gezien.
Vergelijk het met de "turbo"aanduiding op een video tewijl de laatse funai serie wel de term droeg maar niet de inmiddels herkende status van zijn voorganger. Dat zach je met matchline en ook nu weer met cineos.
Soort gelijke zaken zie je nu bij Opel met de aanduiding Flex om maar een dwarsstraat te noemen.
Ik denk dat er veel minder achter zat dan jullie nu zoekeneemt niet weg dat ik de otl altijd wel gewaardeert heb en er nog regelmatig na luister maar het haalt het natuurlijk langena niet bij een huidige moderne set.
Helaas ben ik het niet geheel met je eens, Johan.
Ik noem toch alle voldongen feiten op dat Philips heel bewust een bepaalde model radio
een eigen groepsnaam gaf. De term plano wordt duidelijk genoeg genoemd bij de bepaalde type radio's die volgens Philips tot die groep behoorde en dat heeft weinig te maken met wat door de consument als kwaliteitseis werd gezien. Plano's kwamen immers voor in alle drie de kwaliteitskenmerken (één tot en met drie sterren) die Philips gebruikte. Dus van goedkoop tot erg duur in die tijd. Punt is wel dat de term plano kennelijk succesvol is ingevoerd waardoor de consument snel wist met wat voor soort radio hij te maken had. Maar het is niet de consument die de term bedacht heeft, echter Philips zelf. Ook nu nog weten we immers over wat voor soort radio we bedoelen met de plano's. Uiteindelijk waren er ook consumenten in de jaren vijftig die totaal niet gecharmeerd waren van de plano modellen die nu eenmaal een totaal vrije opstelling vereisen. Je zou kunnen zeggen dat de plano's vooral succesvol geworden zijn toen het stereo systeem zijn intrede deed. Juist toen pas bleek het plano model zijn nut heel goed te hebben door het linker en rechter kanaal aan de zijkanten van de radio's te plaatsen. Bij de ene plano zaten die speakers plat tegen de zijkant en was de weergave het beste via reflectie (door de radio in de hoek van de kamer te plaatsen) en andere modellen hadden de speakers schuin naar voren en opzij geplaatst, waardoor die reflectie van minder belang was. Ook was er een plano waarvan de zijwaarts gerichte speakers alleen midden en laag weergaven en er kleine 'tweeters' links en rechts aan de voorzijde waren geplaatst. Het duurste model uiteraard oftewel drie sterren klasse.
Enkele latere plano's hebben de naam zelfs vermeld op de kast. Soms zelfs met een hoofdletter P. Vergeet niet dat voor de meeste mensen de radio nog steeds het belangrijkste apparaat in de kamer was om wat van de wereld te horen. Om de wereld te zien kocht men magazines als de Panorama en de Revue, bladen die met veel foto's de wereld toonde. Net als LIFE in Amerika. Heel veel mensen hadden absoluut geen geld om een tv te kopen, die pas gemeengoed werd in de jaren zestig (net als de koelkast).
Daarnaast laat de serv-o-mecum die Henk noemt ook geen enkele twijfel meer bestaan over wat Philips er mee bedoelde. Ik kan me voorstellen dat Philips, gezien de grote variatie aan modellen radio's, er behoefte aan had om sommige types onder één noemer te brengen.
Maar waar het om ging was of de HiQ ontvangers ook tot de groep plano's behoorde en dat blijkt dus niet zo te zijn.
Tot een jaar of acht geleden stonden de HiQ radio's totaal niet in de belangstelling. Verzamelaars vonden hem alleen maar lastig om hem op te stellen in hun expositieruimte, met die losse luidsprekers. Veelal stonden ze ergens opgestapeld in een hoek van die ruimte. Verder werden ze totaal niet gebruikt in hun oorspronkelijk bedoelde opstelling. Anderen bewaarde zelfs alleen maar de ontvanger in hun collectie.
Zo'n vijftig jaar na hun verschijnen werden de ontvangers van de HiQ's voor het gemak maar onder de plano's gerekend. Dat was ook in de tijd dat er door de verzamelaars nog enigszins minzaam gekeken werd naar de buizenradio's van de jaren vijftig (een indertijd bekende 'plano verzamelaar' werd toen volledig verguisd op het NFOR). Daardoor is het hardnekkige misverstand ontstaan dat de HiQ ontvangers plano-modellen zouden zijn.
Pas toen de leden van de HiQGN enthousiast gingen schrijven over de kwaliteit van de weergave van de HiQ installaties DOOR ZE OP DE JUISTE MANIER OP TE STELLEN ontstond er een groep aanhangers en liefhebbers van dit type radio. Wat opvalt is dat deze radio juist populair werd onder de niet-verzamelaars of heren met een kleine verzameling. Je moet namelijk wel genegen zijn om de radio in je kamer op de juiste manier op te stellen.
Uiteindelijk blijkt dus met een paar jaar lang documentatie verzamelen over dit type radio, maar ook betreffende de hifi uit de jaren vijftig (ook tot voor kort niet bepaald populair om op de juiste wijze op te stellen en te GEBRUIKEN), dat de HiQ radio's een eigen groep of categorie vormden in de aangeboden collectie van Philips, in de jaren vijftig.
Wat de laatste opmerking betreft weiger ik vergelijkingen te maken tussen OTL hifi en moderne installaties. Dat vind ik althans volkomen onterecht. Gelukkig weet ik uit ervaring hoe een OTL top hifi installatie uit de jaren vijftig kan klinken.
:thumbsup:
Vergelijk het met de "turbo"aanduiding op een video tewijl de laatse funai serie wel de term droeg maar niet de inmiddels herkende status van zijn voorganger. Dat zach je met matchline en ook nu weer met cineos.
Soort gelijke zaken zie je nu bij Opel met de aanduiding Flex om maar een dwarsstraat te noemen.
Ik denk dat er veel minder achter zat dan jullie nu zoeken, neemt niet weg dat ik de otl altijd wel gewaardeert heb en er nog regelmatig na luister maar het haalt het natuurlijk langena niet bij een huidige moderne set.
Johan
- hkruis
- [hkruis]
-
Met de luidsprekers aan de zijkant konden de radio's lager worden met als bijkomstigheid dat ze ook breder werden.
En het beestje moest een volks aanduiding hebben, dat werd dus plano.
Info komt uit een serv-o-mecum van Philips zelf
- brcf01
- [brcf01]
-
Onderwerp Auteur
Plat is misschien een wat ongelukkige dubbelzinnige vertaling zodat de strekking niet goed overkomt. Bedoeld werd natuurlijk de betekenis vlak.Cees schreef : Philips had kennelijk zijn eigen betekenis aan dat woord gegeven en dan
zou het niet altijd over een platte radio gaan maar meer een mode term zijn.