Hi-Q apparatuur
HiQ en de term plano
09 jan 2013 18:58 #26711
door robkrab
Beantwoord door robkrab in topic HiQ en de term plano
Nou dat is misschien wat veel lof maar ik had wel een van de eerste oude-radio-sites in Nederland met voornamelijk jaren '50 en '60 spullen (dus veel plano's) inderdaad. Destijds had je verder volgens mij alleen Gerard Tel, Piet Hoen, Otto Tuil en mijn maatje Elwin met z'n 'radiopages' die mij liefdevol uitschold voor 'planoboer' als we weer met een kofferbak vol terugkeerden van de NVHR-beurs.
Ergens op zolder staan nog de nodige B4-tot-B6Xen die ik nooit weg zal doen maar verder ligt de hobby hier vanwege tijdgebrek alweer wat jaren stil helaas. Des te leuker om weer af en toe wat te lezen op een forum als dit. Er is heel wat goede informatie zoals reparatietips en oude folders online te vinden tegenwoordig.
Vooral mooi ook om te zien dat jaren '60-spul nu blijkbaar meer in de belangstelling staat dan pakweg 15 jaar geleden. De plano's gingen toen voor 5 gulden weg en de verkopers waren blij dat ze daardoor wat meer ruimte hadden voor echte oude radio's
Mijn site tikte ik nog zelf in vi met html in elkaar en foto's nam ik met een OM10 waarvan ik de analoge afdrukken op de zaak inscande. De foto bij mijn profiel hier, van mijn eerste B6X04A, heb ik hier nog als 'echte' liggen (en de radio zelf ook overigens). Ook die foto's kom ik nog overal op internet tegen...
Ergens op zolder staan nog de nodige B4-tot-B6Xen die ik nooit weg zal doen maar verder ligt de hobby hier vanwege tijdgebrek alweer wat jaren stil helaas. Des te leuker om weer af en toe wat te lezen op een forum als dit. Er is heel wat goede informatie zoals reparatietips en oude folders online te vinden tegenwoordig.
Vooral mooi ook om te zien dat jaren '60-spul nu blijkbaar meer in de belangstelling staat dan pakweg 15 jaar geleden. De plano's gingen toen voor 5 gulden weg en de verkopers waren blij dat ze daardoor wat meer ruimte hadden voor echte oude radio's
De volgende gebruiker (s) zei dank u: peter p
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hoedendoosch
- [Hoedendoosch]
-
Minder
Meer
07 jan 2013 19:15 #26639
door Hoedendoosch
Beantwoord door Hoedendoosch in topic HiQ en de term plano
Hi Rob,
jij bent toch altijd nog de pionier op Philips Plano gebied ! (Op internet tenminste). Veel van jouw site geleerd destijds.
Groeten Pim.
jij bent toch altijd nog de pionier op Philips Plano gebied ! (Op internet tenminste). Veel van jouw site geleerd destijds.
Groeten Pim.
07 jan 2013 18:34 #26635
door verbeek
Beantwoord door verbeek in topic Re: HiQ en de term plano
Hoi Rob,,
In de tijd dat je het wiel uitvond, wist ik niet eens dat er een wiel was
. Dat wiel wordt over een paar jaar weer opnieuw uitgevonden door een nieuwe generatie buizen (plano) liefhebbers....
Dat van de B6X04A komt me heel bekend voor en heeft mij aardig lang in de greep gehouden. Over de B6X04A heb ik al wat vaker wat geschreven hoe je dit 'Bi-Ampli' probleem netjes kan verhelpen, zie www.gloeidraad.nl/radioforum//index.php?id=128598
Maar schema's lezen is ook een kunst, ook al weet je (dan nog) niet wat de beweegredenen van Philips zijn om vast te houden aan een succesvolle maar achterhaalde techniek.
Welkom op dit forum!
Gr. Paul
In de tijd dat je het wiel uitvond, wist ik niet eens dat er een wiel was
Dat van de B6X04A komt me heel bekend voor en heeft mij aardig lang in de greep gehouden. Over de B6X04A heb ik al wat vaker wat geschreven hoe je dit 'Bi-Ampli' probleem netjes kan verhelpen, zie www.gloeidraad.nl/radioforum//index.php?id=128598
Maar schema's lezen is ook een kunst, ook al weet je (dan nog) niet wat de beweegredenen van Philips zijn om vast te houden aan een succesvolle maar achterhaalde techniek.
Welkom op dit forum!
Gr. Paul
06 jan 2013 23:05 #26607
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Re: HiQ en de term plano
En daarom konden ze het toch verkopen als Bi Amplie. (werd door Philips in dit geval ook
wel mono Bie Ampli genoemd).
In stereo was het dan gewoon een stereo radio.
In beide gevallen een radio met twee luidsprekers en de consument zag toen daardoor het
verschil niet tussen stereo en Bi Amplie.
De grote Philips verwarring!
Vr gr Cees.
wel mono Bie Ampli genoemd).
In stereo was het dan gewoon een stereo radio.
In beide gevallen een radio met twee luidsprekers en de consument zag toen daardoor het
verschil niet tussen stereo en Bi Amplie.
De grote Philips verwarring!
Vr gr Cees.
06 jan 2013 19:42 #26598
door robkrab
Beantwoord door robkrab in topic Re: HiQ en de term plano
Wat grappig om te lezen dat begrippen als plano en bi-ampli nog altijd de nodige vragen oproepen. Als enthousiast plano-verzamelaar had ik eind jaren '90 al een site waarop ik probeerde e.e.a. een beetje te ontrafelen. Die tekst kwam ik vrijwel één op één overgenomen hier weer tegen:
home.kpn.nl/rosen289/bi-ampli.html
. Ik zie dat er ook een mooie verdere uitwerking is van Henk van den Broek en Piet Blaas. Ik weet nog dat ik, toen ik bij een vroege B6X04A ontdekte dat één van de kanalen geen hoog weergaf bij FM-ontvangst, dacht dat ik te maken had met een bedradingsfout in het toestel. Die marketingjongens toch...
Minder
Meer
11 jan 2012 17:34 #13615
door snameroc1963
Beantwoord door snameroc1963 in topic Re: HiQ en de term plano
Hallo Jan,
Ik heb geen idee of het een reeile vraag of het te kopiëren cq te scannen is en dan gaat het me vooral om de tekst gedeelte en minder om het schema.
Maar ik heb er begrip voor als je zegt dat dat teveel werk is hoor.
Groeten Johan
Ik heb geen idee of het een reeile vraag of het te kopiëren cq te scannen is en dan gaat het me vooral om de tekst gedeelte en minder om het schema.
Maar ik heb er begrip voor als je zegt dat dat teveel werk is hoor.
Groeten Johan