Cees.
De HiQ radiocombinaties of -installaties zijn géén plano's.
Philips heeft ze zelf ook nooit plano's genoemd.
HiQ's zijn
radioinstallaties waarbij Philips sprak
over de ontvanger en de luidsprekers.
Men ziet de lage vorm vaak als kenmerk voor de
plano's en dat is het nu juist niet. Het feit dat
er luidsprekers aan de zijkanten zitten is
het
kenmerk voor een plano en niet een lage kast, al voldoen
de meeste plano's daar wel aan als gevolg van de plaatsing
van de luidsprekers aan de zijkant.
Eerst mono en later dus de stereo versies. Plano's
kunnen soms ook nog wel eens hoge tonen luidsprekers
aan de voorzijde hebben.
Zo is de B8X72A ook een plano en dat terwijl het
één van de grootste radio's is die Philips had
ontwikkeld in de jaren vijftig. Aan de voorzijde zit een
zeer speciale hoge tonen luidspreker die daar speciaal
voor ontwikkeld was en alleen gebruikt is bij deze radio.
Van elke bi-ampli radio is een HiQ installatie
te maken, volgens de toenmalige ideeën van Philips.
Zoals jij dus gedaan hebt met de B7X63A, maar dan
moeten wel de interne luidsprekers uitgeschakeld
worden. De B8X72A is daar zelfs speciaal zo voor
gemaakt.
De losse luidsprekers van de B7X73A HiQ zijn van oorsprong
hifi luidsprekers (toen de goedkoopste, 1957) en bedoeld
voor bij bijvoorbeeld de eerder door mij genoemde
AG9009 OTL versterker of de AG9013. Wilde men geen drie
losse luidsprekers dan kon de consument later nog kiezen
voor één enkele AD5038 (1958) en weer later de AD5041
(1959), als ik het nu even bij 800ohm houd (en mono).
René R