Skip to main content
Radio's van 1970 tot heden

Junior tubetester TE-50

Meer
28 nov 2022 13:03 - 28 nov 2022 13:08 #96114 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Junior tubetester TE-50

Die moet ik dus 5mA maken en de 1300 ohm in serie zetten?
Alleen als je geen volledige/correcte uitslag krijgt met een goeie buis. Anders zou je overbodig werk doen. Indien niet hoeft de meter nog steeds niet te worden aangepast maar dat hangt af van het resultaat. Bijvoorbeeld als LOAD volgens de lijst op 35 moet staan en de meter geeft teveel aan dan kan parallel aan de meter (en aan LOAD) een instelpot worden geplaatst van 10k en de meter juist ingesteld. Geeft de meter te weinig aan dan moet de 15k eruit en de instelpot in serie met de meter worden geplaatst. Vergeet niet dat een instrument wordt gebruikt wat er niet inhoort en het circuit moet daarop worden aangepast als de uitslag niet goed is.

Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 28 nov 2022 13:08 door PE9ZZ.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
28 nov 2022 12:33 #96113 door zjokkeh
Beantwoord door zjokkeh in topic Junior tubetester TE-50
Die moet ik dus 5mA maken en de 1300 ohm in serie zetten?

Meer
25 nov 2022 18:23 #96092 door PE9ZZ

Intern zit er een 330ohm weerstand parallel en en serie een 15Kohm.
Dat betekent dat het een gevoelig instrument is, ik schat 0.1 mA. Er zou dan 0.9 mA door de 330R weerstand gaan. Bij volle uitslag.

Tjerk, 9ZZ

Meer
25 nov 2022 15:59 #96090 door zjokkeh
Beantwoord door zjokkeh in topic Junior tubetester TE-50
Net de meter ontvangen. Intern zit er een 330ohm weerstand parallel en en serie een 15Kohm. Ik zal eens kijken of ik een goede lamp heb en zal hiermee de test eens doen. 

Meer
24 nov 2022 22:41 - 24 nov 2022 22:44 #96089 door PE9ZZ
Heb effe een brainwave: misschien hoeft de meter wel helemaal niet worden omgebouwd. Over de LOAD potmeter komt spanning te staan die met de meter wordt aangegeven. Prik er eens een goede ECC83 ofzo in, zet LOAD op 35 als per de handleiding en kijk of de meter GOOD aangeeft. Als dat zo is hoef je helemaal niks te doen! Bedenk dat dit een tube tester is en geen tube meter. Dat moet je met een instrument als µTracer doen.

Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 24 nov 2022 22:44 door PE9ZZ. Reden: typo

Meer
24 nov 2022 22:37 #96088 door PE9ZZ

Het lijkt alsof deze weerstand intern in serie staat? kan u dat bevestigen?
Dit is correct. Wat ik heb opgestuurd is een voltmeter. Hij moet dus nog worden omgebouwd naar ampèremeter. In een eerdere post heb ik reeds aangegeven hoe dat zou moeten. Hoe dan ook moet mijn meter uit elkaar. Ik heb niet gekeken wat erin zit dus ik weet ook niet hoe de meter moet worden omgebouwd naar 5 mA. Maar ik kan je er zeker mee helpen. Ik zou zeggen open de meter en plaats een plaatje ervan. Als je weet wat de serieweerstand is die erin zit kan je berekenen wat de stroom is van de meter zelf en op grond daarvan de parallelweerstand berekenen om hem op de juiste waarde te krijgen. Ik verwacht dat het instrument 0.1 mA of 1 mA volle schaal zal zijn. Dat is te gevoelig voor in de TE-50. Vind het jammer dat ik dat voorwerk niet effe heb gedaan...

Wat de weerstand doet in die foto die ik van internet had geplukt, geen idee.

Tjerk, 9ZZ

Gemaakt door Kunena