Radio's van 1970 tot heden
Junior tubetester TE-50
22 nov 2022 17:47 - 22 nov 2022 17:48 #96072
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Junior tubetester TE-50
Ja. Ik had geschreven dat dit een voltmeter is en ook hoe je die moet ombouwen naar stroommeter. Die 1300 ohm is de stroommeter zelf.Zie ik iets over het hoofd?
Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 22 nov 2022 17:48 door PE9ZZ.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
22 nov 2022 17:24 #96071
door zjokkeh
Beantwoord door zjokkeh in topic Junior tubetester TE-50
Hoi,
De Voltmeter zou donderdag toekomen. Nu heb ik in afwachting een 5 mA analoge meter aangesloten zoals in het schema, en bij het testen van een buis wijkt de meter uit. Dus hij werkt. Echter bij sommige buizen gaat de wijzer volledig voorbij de schaal. Nu origineel zat er in mijn junior tester een 1300 Kohm weerstand parallel of in serie met de paneel meter. Zie ik iets over het hoofd?
De Voltmeter zou donderdag toekomen. Nu heb ik in afwachting een 5 mA analoge meter aangesloten zoals in het schema, en bij het testen van een buis wijkt de meter uit. Dus hij werkt. Echter bij sommige buizen gaat de wijzer volledig voorbij de schaal. Nu origineel zat er in mijn junior tester een 1300 Kohm weerstand parallel of in serie met de paneel meter. Zie ik iets over het hoofd?
17 nov 2022 15:49 #96051
door zjokkeh
Hoi, ik heb je een pb gestuurd.
17 okt 2022 17:23 #95908
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Vond nog een prachtige passende meter in mijn doos:
Enige nadeel is dat-ie 15 V is dus de serieweerstand moet eruit worden gehaald en vervangen door een parallelweerstand om die 5 mA te krijgen. Uiteraard moet ook de schaal worden overgezet. De afstand tussen de bevestigingsboutjes is 64 mm en de footprint is 90x80 mm. Ding is verder nieuw in doos. Tegen verzendkosten is-ie voor jou. Verder per mail.
Enige nadeel is dat-ie 15 V is dus de serieweerstand moet eruit worden gehaald en vervangen door een parallelweerstand om die 5 mA te krijgen. Uiteraard moet ook de schaal worden overgezet. De afstand tussen de bevestigingsboutjes is 64 mm en de footprint is 90x80 mm. Ding is verder nieuw in doos. Tegen verzendkosten is-ie voor jou. Verder per mail.
Tjerk, 9ZZ
17 okt 2022 16:55 #95907
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Het is niet zo spannend om een andere meter erin te zetten. Zolang de schaal past kan de gevoeligheid worden verminderd door een weerstand parallel te zetten. Als je nieuwe meter 1 mA is en (doe eens een dwarsstraat) 5k dan zet je een weerstand van 1.5k of 1.8k parallel zodat-ie 5 mA volle schaal wordt. Zal nog effe in mijn doos met meters kijken of er wat bruikbaars inzit anders rommelmarkt.
Tjerk, 9ZZ
17 okt 2022 16:44 #95906
door zjokkeh
Hoi,De meter is inderdaad volledig stuk. De spoel is stuk en de pijl is helemaal verfrommeld. De afmetingen van de meter zijn 86mm x 78mm. De montage boutjes staan 64mm center uit elkaar in het vierkant. Diameter van de plastic cilinder aan de achterzijde is eveneens 64mm. In bijlage enkele foto's en ook het schema dat ik gevonden heb waarop staat de de meter 5mA is en 1300ohm.