Radio's van 1970 tot heden
Junior tubetester TE-50
24 nov 2022 10:41 #96085
door zjokkeh
Beantwoord door zjokkeh in topic Junior tubetester TE-50
Ja natuurlijk weet ik dat je de tester moet instellen via de schakelaars zoals in de gebruiksaanwijzing vermeld staat. En die gebruiksaanwijzing is er bij mij origineel bij. Ik moet er dus van uit gaan dat als ik een nieuwe buis gebruik en de tester instel voor het gebruik met die nieuwe buis en de meter gaat naar de 'GOOD' aanduiding, dat de tester dus in het algemeen naar behoren werkt?
In de foto die u eerder gepost heeft zie ik een weerstand zitten in de originele paneelmeter. Ik neem aan dat dit de 1300ohm weerstand is die ik ook heb. Aan deze weerstand zitten oogjes gesoldeerd die waarschijnlijk op de boutjes zaten gemonteerd. Het lijkt alsof deze weerstand intern in serie staat? kan u dat bevestigen?
In de foto die u eerder gepost heeft zie ik een weerstand zitten in de originele paneelmeter. Ik neem aan dat dit de 1300ohm weerstand is die ik ook heb. Aan deze weerstand zitten oogjes gesoldeerd die waarschijnlijk op de boutjes zaten gemonteerd. Het lijkt alsof deze weerstand intern in serie staat? kan u dat bevestigen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
23 nov 2022 16:56 #96081
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Junior tubetester TE-50
Da's een goeie. Deze tester moet je per type calibreren. Het manual heeft het over de LOAD regelaar die over de meter zit. Die zet je op de stand volgens de tabel. Het makkelijkst is inderdaad een goede/nieuwe buis hiervoor te nemen.Hoe kan ik de tester testen of hij terug naar behoren functioneerd? Met een goede buis?
Tjerk, 9ZZ
23 nov 2022 16:36 #96079
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Junior tubetester TE-50
Met sommige Amerikaanse schema’s is het oppassen geblazen. Daar wordt de hoofdletter M gebruikt voor kilo, is dan de M van mille = 1000. Erg misleidend. In dezelfde schema’s wordt dan voor Mega de afkorting meg. gebruikt. Is misschien hier ook het geval? Dat er een weerstand van 1,3 MOhm is gebruikt i.p.v, 1,3 kOhm?
Een weerstand van 1,3 MOhm is op die plaats natuurlijk zinloos.
Groeten,
Peter
Een weerstand van 1,3 MOhm is op die plaats natuurlijk zinloos.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
23 nov 2022 16:18 #96078
door zjokkeh
Ja ze hadden dit weekend de hoofdbaan bij ons opgebroken, dus pestnl kon er niet komen. Nu is het voorzien voor morgen.
Ik begin te denken dat de weerstand van1.3M iets van de vorige eigenaar is. Er hing ook een 1300 ohm weerstand aan de oude meter, maar ook met deze weet ik niet of hij parallel over de spoel stond of in serie. Alles was losgemaakt in een doosje. Hoe kan ik de tester testen of hij terug naar behoren functioneerd? Met een goede buis?
Ik begin te denken dat de weerstand van1.3M iets van de vorige eigenaar is. Er hing ook een 1300 ohm weerstand aan de oude meter, maar ook met deze weet ik niet of hij parallel over de spoel stond of in serie. Alles was losgemaakt in een doosje. Hoe kan ik de tester testen of hij terug naar behoren functioneerd? Met een goede buis?
23 nov 2022 06:07 #96074
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Junior tubetester TE-50
Nog niet binnen? Doet Pestnl er wel lang over... Waar zit die weerstand van 1.3 M dan? In het schema? Het is een heel hoge waarde, daar komt niet veel stroom doorheen...
Tjerk, 9ZZ
22 nov 2022 18:14 #96073
door zjokkeh
Ik heb uw voltmeter nog niet. Lees mijn post nogmaals. Ik spreek ook over 1300 Kohm, niet 1300 ohm... Er zit bij mij een weerstand van 1300 Kohm in die op geen enkel schema voorkomt.