- Berichten: 3361
Companion weer als vanouds.
Cees PA1DBA schreef : Wat moet ik mij voorstellen bij "De zelfdenkende toonkop "uit de reclamefolder ?
verder heeft deze versterker wel een heel mooie combinatie van uitgangstrafo en luidspreker.
Met een paar onderdelen meer had die "loze"helft van de ECC83 een echte Baxandall toonregeling kunnen hebben.
Misschien een leuke modificatie om in zo'n koffer een Beogram 1000 te hangen.
Dat is ook een Triotrack (SRT) draaitafel van gelijke afmetingen ,maar met MD element
Dan nog een tweeter erbij en je "Werkelijks Weergave" WW set is klaar.
Philips noemt dit HQ , de ander Hifi.
Kleine correctie, Cees.
Philips noemde Hi-Fi geen Hi-Q.
In 1954 kwam Philips zowel met hun eerste Hi-Fi installatie op de markt (AG9000)
als de eerste Hi-Q radioinstallatie (BX642A). De jaren daarop aangevuld met meerdere
opvolgende (mono) apparaten en luidsprekers.
Hi-Q's zijn radio's (feitelijk mono receivers) met de drie bekende externe luidsprekers.
Philips schreef ook consequent over 'Hi-Q radiocombinaties'. Hi-Q stond dan voor
'Highest Quality'. Geen enkele andere radio of installatie werd door Philips zo genoemd.
Overigens kon men ook ZELF een Hi-Q radioinstallatie maken door bij de aanwezige
(bi-ampli) radio de interne luidsprekers uit te schakelen en met behulp van een schemaatje
zelf de drie losse luidsprekers op de radio aan te sluiten. Het ging dus in feite om de drie
losse luidsprekers bij een Hi-Q radioinstallatie.
Hifi bestond zoals nog steeds uit de inmiddels bekende losse componenten, ook in de
laatste jaren van het mono tijdperk (1954-1958, in feite dus maar een paar jaar).
Philips in 1954:
Kennelijk wilde Philips onderscheid behouden tussen radio's en hifi installaties. In principe
hebben ze dat nooit door elkaar gehusseld, ook al waren er onderdelen (luidsprekers) die
zowel bij Hi-Q radioinstallaties werden toegepast als bij Hi-Fi installaties.
De term 'receivers' bestond immers nog niet. Zie ook de vele documentatie op mijn site.
www.grammofoon.com/HiQGN
De term Werkelijke Weergave is nooit door Philips gebruikt. Wel door Amroh.
Groet
RenéR
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ik heb nog zo’n toonkoop liggen in de doos, zal er eens een foto van maken en plaatsen.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Offline
- Cees
- Berichten: 2969
verder heeft deze versterker wel een heel mooie combinatie van uitgangstrafo en luidspreker.
Met een paar onderdelen meer had die "loze"helft van de ECC83 een echte Baxandall toonregeling kunnen hebben.
Misschien een leuke modificatie om in zo'n koffer een Beogram 1000 te hangen.
Dat is ook een Triotrack (SRT) draaitafel van gelijke afmetingen ,maar met MD element
Dan nog een tweeter erbij en je "Werkelijks Weergave" WW set is klaar.
Philips noemt dit HQ , de ander Hifi.
Cees- pa1dba
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
De toonregeling van de HF10 is geheel anders, die verzwakt en versterkt zowel hoog als laag.
De verkwisting van een halve ECC83 komt ook bij Garrard koffers voor. Men had nu eenmaal aan één triode als voorversterker genoeg. Een EBC91 of EABC80 had ook nog gekund. Maar ach.... de prijzen van de meeste buizen was toendertijd hetzelfde.
Dan het stereo verhaal. De eerste Companions zonder printplaat die ik gezien heb hadden een Triotrack met een witte arm en geen stekerbusplaat. De latere konden voorzien worden van een stereo kop en die hadden een stekerbusplaat. Voor stereo moet je dus een stereo kop toepassen plus een tweede kanaal versterker of een radio.
Ook bij de Garrard koffers was die mogelijkheid aanwezig.
Er werden ook verschillende koffersluitingen toegepast. Bij vroegere Companions zat de deksel vast, bij de latere kon de deksel afgenomen worden.
Zoals we zien, zijn er verschillende uitvoeringen.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
thijs schreef : De versterker in de Companion heeft waarschijnlijk Haarlemse roots.
In de vijtiger en zestiger jaren was de redactie van het in die tijd bekende blad "Radio Electronica " gevestigd in De Velserstraat 1A in Haarlem. Hoofdredacteur was de bekende techneut en ontwerper van electronica schakelingen de heer Jac. Wigman.
Deze heer Wigman was ook de ontwerper van de Manjha versterkers die verkocht werden door Tempofoon. Waarschijnlijk is hij ook de ontwerper geweest van de versterker in de Companion. MANHJA de laatste 2 letters van JA -C en de eerste 2 letters van Wig-MAN.
Thijs
Leuk weetje Thijs, zo zie je maar weer.
Groet
RenéR
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Huub schreef : Stereo staat wel meer op ingangen vermeld
dat is voor platen stelers met geheel stereo zijn ook de
aansluiting bvb drie banaan stekkers .
veel zat er to 284 ov en met de naald met schroefjes vast typens ronetten
ouden modellen later de opclips naald de OV typens .. toch ga ik meer
voor de ronettens to 284 met dat naald je met schroefjes bevertiging
vooral voor de 78 toeren platen , deze elementen zijnronder en iets
zachter van klank .. de anderen zijn wat ruwer en meer afgitens de OV typens
de tx 88 bezit ik wel, maar nooit op de companio ge probeert
denk wel dat het basseriger is .. ik gaa us voor het ouden model to 284
ik vind de copanion ook beter als de bambino gezien de ECL 86 comby buis
Companio EL 84 . dat eemn helft gebruikt word
van de vvst ECC 83 is begrijpenlijk de toon regeling is zgz stroom loos
zo als men dat in de vroegeren tijden noemden zie ook maar De PH hF 10 dito
het is versterkt genoeg vooral voor een koffer model men had ook wel
een EF 40 /86 kunnen gebruiken maaar de klank is mooier
van de ecc buis ..
huub
Nee hoor, ik vind het nu prima in balans.
Uiteindelijk blijft het natuurlijk een koffergrammofoon.
Het is geen hifi, het gaat om de lol dat midden vorige eeuw deze spelers
voor de mensen van toen wel een bijzondere ervaring waren om naar hun
favoriete muziek te luisteren. Dat moet je je een beetje kunnen inbeelden.
Leuk voor de schellak platen, singels en de 25cm LP's.
Ik kan nu kiezen uit de Companion of de AG9107 voor dit soort plaatjes.
Groet
RenéR
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.