- Berichten: 8947
Radio's van 1970 tot heden
Companion weer als vanouds.
16 sep 2019 15:26 - 16 sep 2019 15:27 #79664
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Companion weer als vanouds.
Ja triotrack is gewoon goed
ook met de snaar aandrijving en de snel fijn regeling ,
arm met kogel lager draai punt meeloop as op de platou
er is aan alles gedacht en nog goed ook
plaat gebruik vriendelijk .
huub
ook met de snaar aandrijving en de snel fijn regeling ,
arm met kogel lager draai punt meeloop as op de platou
er is aan alles gedacht en nog goed ook
plaat gebruik vriendelijk .
huub
Laatst bewerkt 16 sep 2019 15:27 door Huub.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
16 sep 2019 13:39 - 16 sep 2019 13:45 #79663
door NGG
Max Ramali
Nederlands Grammofoon Genootschap
www.grammofoon.com
Beantwoord door NGG in topic Companion weer als vanouds.
Huub,
Dat is een Deens Luxor patent. Zit idd o.a. op de Dual 1003.
SRT/Triotrack gebruikte vrijwel hetzelfde principe voor hun Zelfdenkende kop:
NB: let op het gebruik van de term "werkelijkheidsweergave".
Dat is een Deens Luxor patent. Zit idd o.a. op de Dual 1003.
SRT/Triotrack gebruikte vrijwel hetzelfde principe voor hun Zelfdenkende kop:
NB: let op het gebruik van de term "werkelijkheidsweergave".
Max Ramali
Nederlands Grammofoon Genootschap
www.grammofoon.com
Laatst bewerkt 16 sep 2019 13:45 door NGG. Reden: aanvulling
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
16 sep 2019 12:50 #79662
door RR1957
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Beantwoord door RR1957 in topic Companion weer als vanouds.
Ja Huub, ik ben ook een purist.
De weergave beleven zoals de mensen het toentertijd
hebben beleefd, ongeacht welk toestel of apparaat.
Die ervaring is voor mij nu juist het aardige.
Groet
RenéR
De weergave beleven zoals de mensen het toentertijd
hebben beleefd, ongeacht welk toestel of apparaat.
Die ervaring is voor mij nu juist het aardige.
Groet
RenéR
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
16 sep 2019 10:25 - 16 sep 2019 10:27 #79661
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Companion weer als vanouds.
Ik weet WEL dat er dual wisselaars zijn ouden model
Met een wieltje gebruikt in de looprand met opzetten
van het arm en het wielje klips naar binnen en de naald in de plaat groeven
..
maar wat beterft het geluid en gebruik van de companion
is het heeeel goed geschikt voor allen muziek soorten
gewoon niks aan doen dus geen expiriment nodig
ik heb ze ook wel beluistert met bvb opera stemmen en allen soortigen zang
niet te laag aan de vloer gebruiken op een tafeltje
en je bent geheel compleet ook de toonregeling werkt goed
voor allen toon aarden .. tja de zelf denkende toonkopmaakt mischien uit ?
maar met een goeden ronetten gaat het voortreffelijk toch wel goed .
huub
Met een wieltje gebruikt in de looprand met opzetten
van het arm en het wielje klips naar binnen en de naald in de plaat groeven
..
maar wat beterft het geluid en gebruik van de companion
is het heeeel goed geschikt voor allen muziek soorten
gewoon niks aan doen dus geen expiriment nodig
ik heb ze ook wel beluistert met bvb opera stemmen en allen soortigen zang
niet te laag aan de vloer gebruiken op een tafeltje
en je bent geheel compleet ook de toonregeling werkt goed
voor allen toon aarden .. tja de zelf denkende toonkopmaakt mischien uit ?
maar met een goeden ronetten gaat het voortreffelijk toch wel goed .
huub
Laatst bewerkt 16 sep 2019 10:27 door Huub.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
16 sep 2019 10:02 - 16 sep 2019 10:08 #79660
door RR1957
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Beantwoord door RR1957 in topic Companion weer als vanouds.
Yep, de concurrentie was immers moordend.
Losse luidsprekers als een audio installatie was in die tijd uiteraard nog een
geheel nieuw fenomeen en behoorlijk kostbaar in de aanschaf.
Hoewel het rollenpatroon in die tijd nog groot was, was moeder wel de
baas in huis. Al die luidsprekers en draden werden door haar nog maar
moeilijk geaccepteerd. Of zelfs helemaal niet. Huishouden was immers nog
elke dag de klok rond werken. Behalve de zondag. Ze wilde geen 'onzinnig
spul' dat het huishouden kon belemmeren. Hoewel promotieplaatjes vaak
een gelukkig gezin laten zien bij Hi-Fi en Hi-Q , werd het meestal gekocht door
vrijgezellen met een goed salaris of een kinderloos echtpaar (ook met een
goed salaris). Maar de meest luxe radio's konden ook als statussymbool in
kleine huisjes in volksbuurten gevonden worden, zo vertelde ooit een
reeds lang gepensioneerde monteur die zijn werk deed in die dagen. Bij
madame met de dikke portemonnee en dito woning stond dan een klein
bakelieten toestelletje dat met veel poeha uit haar mond gerepareerd
diende te worden.
Zo vonden de beheerder van dit forum en mijn persoontje ooit een HiQ
installatie in zijn oorspronkelijke omgeving in een ruim appartement.
De voormalige bewoners waren een kinderloos echtpaar waarvan de man
arts was in het ziekenhuis. Altijd een goed salaris dus en konden ze in
de tweede helft van de jaren vijftig een B6X62A radiocombinatie kopen.
Bij de Bijenkorf, wel te verstaan, dat was toen ook modern.
B6X62A in Rotterdam
Losse luidsprekers als een audio installatie was in die tijd uiteraard nog een
geheel nieuw fenomeen en behoorlijk kostbaar in de aanschaf.
Hoewel het rollenpatroon in die tijd nog groot was, was moeder wel de
baas in huis. Al die luidsprekers en draden werden door haar nog maar
moeilijk geaccepteerd. Of zelfs helemaal niet. Huishouden was immers nog
elke dag de klok rond werken. Behalve de zondag. Ze wilde geen 'onzinnig
spul' dat het huishouden kon belemmeren. Hoewel promotieplaatjes vaak
een gelukkig gezin laten zien bij Hi-Fi en Hi-Q , werd het meestal gekocht door
vrijgezellen met een goed salaris of een kinderloos echtpaar (ook met een
goed salaris). Maar de meest luxe radio's konden ook als statussymbool in
kleine huisjes in volksbuurten gevonden worden, zo vertelde ooit een
reeds lang gepensioneerde monteur die zijn werk deed in die dagen. Bij
madame met de dikke portemonnee en dito woning stond dan een klein
bakelieten toestelletje dat met veel poeha uit haar mond gerepareerd
diende te worden.
Zo vonden de beheerder van dit forum en mijn persoontje ooit een HiQ
installatie in zijn oorspronkelijke omgeving in een ruim appartement.
De voormalige bewoners waren een kinderloos echtpaar waarvan de man
arts was in het ziekenhuis. Altijd een goed salaris dus en konden ze in
de tweede helft van de jaren vijftig een B6X62A radiocombinatie kopen.
Bij de Bijenkorf, wel te verstaan, dat was toen ook modern.
B6X62A in Rotterdam
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Laatst bewerkt 16 sep 2019 10:08 door RR1957.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Offline
- Cees
Minder
Meer
- Berichten: 2969
16 sep 2019 09:44 #79659
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Companion weer als vanouds.
@Peter,
Duidelijk , alleen nog nooit zo,n kop gezien.
@René ,
3 benamingen om commercieel gezien om aan te gegeven dat je merk het "beste"
geluid voortbracht.
Duidelijk , alleen nog nooit zo,n kop gezien.
@René ,
3 benamingen om commercieel gezien om aan te gegeven dat je merk het "beste"
geluid voortbracht.
Cees- pa1dba
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.