Skip to main content
Radio's van 1970 tot heden

Companion weer als vanouds.

Meer
15 sep 2019 14:21 #79648 door thijs
Beantwoord door thijs in topic Companion weer als vanouds.
De versterker in de Companion heeft waarschijnlijk Haarlemse roots.
In de vijtiger en zestiger jaren was de redactie van het in die tijd bekende blad "Radio Electronica " gevestigd in De Velserstraat 1A in Haarlem. Hoofdredacteur was de bekende techneut en ontwerper van electronica schakelingen de heer Jac. Wigman.
Deze heer Wigman was ook de ontwerper van de Manjha versterkers die verkocht werden door Tempofoon. Waarschijnlijk is hij ook de ontwerper geweest van de versterker in de Companion. MANHJA de laatste 2 letters van JA -C en de eerste 2 letters van Wig-MAN.

Thijs

Zowel voor een haas als voor een vogeltje in een koekkoeksklok is het gelijk dierendag!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
15 sep 2019 13:36 - 15 sep 2019 13:37 #79646 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Companion weer als vanouds.
Stereo staat wel meer op ingangen vermeld
dat is voor platen stelers met geheel stereo zijn ook de
aansluiting bvb drie banaan stekkers .
veel zat er to 284 ov en met de naald met schroefjes vast typens ronetten
ouden modellen later de opclips naald de OV typens .. toch ga ik meer
voor de ronettens to 284 met dat naald je met schroefjes bevertiging
vooral voor de 78 toeren platen , deze elementen zijnronder en iets
zachter van klank .. de anderen zijn wat ruwer en meer afgitens de OV typens
de tx 88 bezit ik wel, maar nooit op de companio ge probeert
denk wel dat het basseriger is .. ik gaa us voor het ouden model to 284
ik vind de copanion ook beter als de bambino gezien de ECL 86 comby buis
Companio EL 84 . dat eemn helft gebruikt word
van de vvst ECC 83 is begrijpenlijk de toon regeling is zgz stroom loos
zo als men dat in de vroegeren tijden noemden zie ook maar De PH hF 10 dito
het is versterkt genoeg vooral voor een koffer model men had ook wel
een EF 40 /86 kunnen gebruiken maaar de klank is mooier
van de ecc buis ..
huub
Laatst bewerkt 15 sep 2019 13:37 door Huub.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
15 sep 2019 11:15 - 15 sep 2019 11:19 #79644 door RR1957
Beantwoord door RR1957 in topic Companion weer als vanouds.
Toch vraag ik me af wat er precies met stereo aansluiting bedoeld werd.
De Companion is immers mono.
Ik heb er eigenlijk nooit bij stilgestaan wat ze daarmee bedoelden.

Overigens met een extra luidspreker (mono dus) als de Grundig zuil
krijg je best een aardig geluidsbeeld en denk je soms: het lijkt wel stereo.
Die opmerking valt overigens ook nog wel eens bij bezoek als ze naar de
B7X73A HiQ installatie luisteren: "Het lijkt wel stereo". ;-)

Een eerder exemplaar van een Companion was compleet met gebruiksaanwijzing
en aankoopbon. Maar de gebruiksaanwijzing ging alleen over de bediening van de
platenspeler.




Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Laatst bewerkt 15 sep 2019 11:19 door RR1957.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
15 sep 2019 10:47 #79643 door Franc
Beantwoord door Franc in topic Companion weer als vanouds.
De Companion is lastig te beoordelen aangezien er van 1 en hetzelfde model al tig uitvoeringen zijn gemaakt, gezien dat elke Companion de volumeregelaar en het netwerkje eromheen al verschillend is als ik de bijdragen zo lees.
Ook vreemd dat er slecht de helft van de ECC werkt terwijl er voor een hele betaald is.

Verder is de uitgang en de speaker goed ruim bemeten wat uiteindelijk de kwaliteit bepaalt.
Ook de koffer is een flinke klank kast.

Groet Frank

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
15 sep 2019 10:28 #79642 door RR1957
Beantwoord door RR1957 in topic Companion weer als vanouds.
Als element gebruik ik een Ronette TX88.

De luidspreker is inderdaad prima.

Acoustical, als importeur, paste ze natuurlijk overal toe.


Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
15 sep 2019 10:21 - 15 sep 2019 10:22 #79640 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Companion weer als vanouds.
Men kan e companion vergelijken met een
groten duitsen radio met ook de groten spieker
ik vind de companion versterker alleen beter klinken
de philipsen koffers bezitten meer een recht klinkent geluid
vandaar men ook zegt de companion heeft flinken bassen
tja je kan het ook verminderen met de redelijken werkende toonregeling
Verschillen zijn er ook wel altijd met koffers ook voor 78t platen is de companion
goed bruik baar .. het ronetten element is goed aangepast .
de philipsen koffers hebben meestal een kleine luidsprekers
Gebruikt men groteren er aan dat past gewoon niet te veel aan bassen bvb
Bij de philips koffers gewoon de PH spieker gebruiken dat is beter aangepast
ik ben ook companion koffers tegen gekomen waar de LS
polariesatie niet goed was dat maakt ook uit met de bassen
sommigen werknemers rommelen maar wat uit eigen naar eigen gevoel
huub
Laatst bewerkt 15 sep 2019 10:22 door Huub.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena