- Berichten: 845
Radio's van 1970 tot heden
Rommelmarktverkoop perikelen.
11 apr 2014 17:45 #42382
door Gino
Als het oud is is het leuk
Beantwoord door Gino in topic Rommelmarktverkoop perikelen.
Ik zeg :
Da's een schatje.... :lol:
Da's een schatje.... :lol:
Als het oud is is het leuk
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
10 apr 2014 21:22 #42356
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Rommelmarktverkoop perikelen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
10 apr 2014 20:16 #42352
door Gino
Als het oud is is het leuk
Beantwoord door Gino in topic Rommelmarktverkoop perikelen.
Tja, ten diepste is het natuurlijk allemaal overjarige huisraad..... 
En afdanken doet iedereen, alleen sommigen iets sneller dan een ander.
Wereldwijd gebeurt dit overal. Veel wordt en masse weggeslingerd, en wat toevalligerwijs bewaard wordt, en na langere tijd opduikt wordt door sommigen als "vintage" bestempeld.
Doen we hier met z'n allen toch ook aan mee ?
Ik net zo goed, hoor. :lol:
Ik betrap me er nog steeds op : als het oud is , is het leuk.
Zo heeft ieder zijn tic.
En afdanken doet iedereen, alleen sommigen iets sneller dan een ander.
Wereldwijd gebeurt dit overal. Veel wordt en masse weggeslingerd, en wat toevalligerwijs bewaard wordt, en na langere tijd opduikt wordt door sommigen als "vintage" bestempeld.
Doen we hier met z'n allen toch ook aan mee ?
Ik net zo goed, hoor. :lol:
Ik betrap me er nog steeds op : als het oud is , is het leuk.
Zo heeft ieder zijn tic.
Als het oud is is het leuk
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
09 apr 2014 11:17 #42332
door pieterv
Beantwoord door pieterv in topic Rommelmarktverkoop perikelen.
Gino schreef:
¨Één keer was er interesse voor de 742. Een wat oudere dame had wel interesse, mits er een cassetterecorder in zou zitten. Want ze had toch meer met de uitstraling van oude modellen.
Maar helaas, geen cassettedeck, geen aankoop.
Toen heb ik me er maar over ontfermd..... :lol:
Voor 5 keiharde euro's had ik een seventies receiver van Philips die ik niet echt nodig had....
Maar het ging me téveel aan het hart om het beste paard van stal af te laten maken....
Gino, je hebt het ware hart voor de historische elektronica getoond. Wellicht komt nog een gelegenheid dat het betreffende toestel heel goed van pas gaat komen.
Ik weet het zelf maar al te goed, men kan zich nu eenmaal niet over van alles en nog wat ontfermen.
Ik heb nog een Philips 21 inch CRT matchline KTV staan, ooit nieuw gekocht in 1988. Maar TV kijken doe ik er allang niet meer mee, het toestel staat er alleen nog voor de video recorder. Ook heb ik nog twee van die kleine 14 inch CRT televisies, die zijn nog wel handig omdat ze niet al te zwaar gemakkelijk verplaatsbaar zijn. Maar ook bij mij heeft de PC met internet een centrale plaats gekregen, niet alleen voor nieuws maar ook voor amusement.
Elektronica veroudert zo snel, daar ontkom je niet aan. Aangaande mijn historische buizen radios: op AM en FM niet veel meer wat mij bekoren kan, dus de mini zendertjes (AM en FM) gebruik ik vaak.
Groeten, Pieter
¨Één keer was er interesse voor de 742. Een wat oudere dame had wel interesse, mits er een cassetterecorder in zou zitten. Want ze had toch meer met de uitstraling van oude modellen.
Maar helaas, geen cassettedeck, geen aankoop.
Toen heb ik me er maar over ontfermd..... :lol:
Voor 5 keiharde euro's had ik een seventies receiver van Philips die ik niet echt nodig had....
Maar het ging me téveel aan het hart om het beste paard van stal af te laten maken....
Gino, je hebt het ware hart voor de historische elektronica getoond. Wellicht komt nog een gelegenheid dat het betreffende toestel heel goed van pas gaat komen.
Ik weet het zelf maar al te goed, men kan zich nu eenmaal niet over van alles en nog wat ontfermen.
Ik heb nog een Philips 21 inch CRT matchline KTV staan, ooit nieuw gekocht in 1988. Maar TV kijken doe ik er allang niet meer mee, het toestel staat er alleen nog voor de video recorder. Ook heb ik nog twee van die kleine 14 inch CRT televisies, die zijn nog wel handig omdat ze niet al te zwaar gemakkelijk verplaatsbaar zijn. Maar ook bij mij heeft de PC met internet een centrale plaats gekregen, niet alleen voor nieuws maar ook voor amusement.
Elektronica veroudert zo snel, daar ontkom je niet aan. Aangaande mijn historische buizen radios: op AM en FM niet veel meer wat mij bekoren kan, dus de mini zendertjes (AM en FM) gebruik ik vaak.
Groeten, Pieter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
08 apr 2014 23:40 #42327
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Rommelmarktverkoop perikelen.
De milieumaffia: 1 accu per huishouden per jaar mag bij het afval depot worden afgegeven.
Wat gebeurd er dan met een tweede rotte accu? Die komt dan tussen het gewone huisvuil in
de ondergrondse container. Dan CRT buizen 1 monitor en 1 crt TV per jaar.
Waarom? Vraag ik:"Mijnheer er zit schadelijk gas in die buizen. Wij mogen er niet meer
aan nemen." Alles werd opgeslagen: Naam adres en wat en hoeveel van wat is ingeleverd.
Dus bleven er nog 1 accu en een stuk of wat crt's in mijn auto.Dus dan maar illegaal dumpen?
NEE!!!
Vervolgens breng ik die CRT's naar de grote vuil in nemer die waar de container auto's hun
lading in brengen. En wat gebeurde er daar? De CRT's werden daar meteen door een medewerker
"onthalst" ,pfff, daar zakt mijn broek toch van af! Daar mogen de medewerkers dan
weer WEL die zogenaamd schadelijke gassen die uit die crt's vrij komen inademen?
Bureaucratie van van regeltjes schrijvers achter een bureau met geen enkel praktisch inzicht.
Vr gr Cees.
Wat gebeurd er dan met een tweede rotte accu? Die komt dan tussen het gewone huisvuil in
de ondergrondse container. Dan CRT buizen 1 monitor en 1 crt TV per jaar.
Waarom? Vraag ik:"Mijnheer er zit schadelijk gas in die buizen. Wij mogen er niet meer
aan nemen." Alles werd opgeslagen: Naam adres en wat en hoeveel van wat is ingeleverd.
Dus bleven er nog 1 accu en een stuk of wat crt's in mijn auto.Dus dan maar illegaal dumpen?
NEE!!!
Vervolgens breng ik die CRT's naar de grote vuil in nemer die waar de container auto's hun
lading in brengen. En wat gebeurde er daar? De CRT's werden daar meteen door een medewerker
"onthalst" ,pfff, daar zakt mijn broek toch van af! Daar mogen de medewerkers dan
weer WEL die zogenaamd schadelijke gassen die uit die crt's vrij komen inademen?
Bureaucratie van van regeltjes schrijvers achter een bureau met geen enkel praktisch inzicht.
Vr gr Cees.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
08 apr 2014 20:32 - 08 apr 2014 20:51 #42315
door maarten
Beantwoord door maarten in topic Rommelmarktverkoop perikelen.
Afrika, nogmaals, ligt toch wat genuanceerder. De situatie daar is op veel plaatsen vrijwel 1:1 te vergelijken met hoe het er hier nog maar 20 a 30 jaar geleden aan toe ging: repareren, tweedehands verkopen, en pas als dat echt niet meer gaat als schroot verwerken. Een spelend toestel dat voor de export gaat, wordt dus niet zomaar chemisch afval! En tsja, bij dat als schroot verwerken komen nog wel eens dingen om de hoek kijken zoals dat hier ook heel lang is gedaan: kabelbranden. Ongezond handwerk. Je moet daar niet heiliger in willen zijn dan de paus, het is een ontwikkeling die elke economie minstens 1 keer door zal maken. Beter dat dat 10 jaar duurt dan 20 jaar natuurlijk, maar daar help je niet aan mee door niet te exporteren.
Kleinschalige handel is juist goed voor de ontwikkeling van een land, en als je er echt wat aan wil doen, dan exporteer je technologie om end-of-life apparatuur verantwoord te slopen. Dat bestaat hier ook nog maar relatief kort, maar kan in Afrika zelfs effectiever worden ingezet omdat arbeid goedkoper is en er dus meer voorgescheiden kan worden.
Bovendien: als een goed tweedehands toestel uit principe niet naar Afrika wordt geëxporteerd, dan moeten ze daar genoegen nemen met het enige betaalbare alternatief: crappy Chinese Export die te slecht is voor Europa en dan maar in Afrika wordt gedumpt. Die gaat hooguit even lang mee als onze tweedehandsjes, en is wereldwijd niet op 1 maar op 2 plaatsen schadelijk voor het milieu: behalve in Afrika ook nog in China zelf!
Dat zien ze daar ook liever niet komen, maar Chinezen zijn slimme handelaren en het kan economisch anders ook gewoon niet uit. Bovendien hebben Philips en Japanse merken daar vaak een goede naam, qua degelijkheid en als statussymbool. Ook daarom hebben ze die crappy Chinarommel liever niet, en ook daarom wordt iets liever eerst nog een paar keer gerepareerd voordat het weggegooid wordt. Dat kost alsnog een stuk minder dan vergelijkbaar nieuw spul.
Olietankers is inderdaad een compleet ander verhaal, dat is ook een kwestie van oogkleppen bij multinationals die zo'n schip inhuren. Wat dat betreft zijn er elders op de wereld nog veel rotte appeltjes te schillen en maatregelen die veel meer zoden aan de dijk zetten dan een exportverbod op gebruikte goederen (*).
(*) Er is ook gewoon een exportverbod op afval, en dat wordt door de douane ook zo goed als het gaat gehandhaafd. Daar is voor de verandering eens goed over nagedacht: onderscheid maken tussen gebruikte goederen en afval. Men neemt ook gewoon steekproeven om te zien of electronica minstens basaal functioneert. De verderfelijke Wecycle-cultuur die we hier binnenlands voeren, doet daar niet aan en maakt van gebruikte goederen automatisch afval. Dat is natuurlijk ook een commercieel bedrijf dat uit eigenbelang opereert en geen overheid, maar toch.
Kleinschalige handel is juist goed voor de ontwikkeling van een land, en als je er echt wat aan wil doen, dan exporteer je technologie om end-of-life apparatuur verantwoord te slopen. Dat bestaat hier ook nog maar relatief kort, maar kan in Afrika zelfs effectiever worden ingezet omdat arbeid goedkoper is en er dus meer voorgescheiden kan worden.
Bovendien: als een goed tweedehands toestel uit principe niet naar Afrika wordt geëxporteerd, dan moeten ze daar genoegen nemen met het enige betaalbare alternatief: crappy Chinese Export die te slecht is voor Europa en dan maar in Afrika wordt gedumpt. Die gaat hooguit even lang mee als onze tweedehandsjes, en is wereldwijd niet op 1 maar op 2 plaatsen schadelijk voor het milieu: behalve in Afrika ook nog in China zelf!
Dat zien ze daar ook liever niet komen, maar Chinezen zijn slimme handelaren en het kan economisch anders ook gewoon niet uit. Bovendien hebben Philips en Japanse merken daar vaak een goede naam, qua degelijkheid en als statussymbool. Ook daarom hebben ze die crappy Chinarommel liever niet, en ook daarom wordt iets liever eerst nog een paar keer gerepareerd voordat het weggegooid wordt. Dat kost alsnog een stuk minder dan vergelijkbaar nieuw spul.
Olietankers is inderdaad een compleet ander verhaal, dat is ook een kwestie van oogkleppen bij multinationals die zo'n schip inhuren. Wat dat betreft zijn er elders op de wereld nog veel rotte appeltjes te schillen en maatregelen die veel meer zoden aan de dijk zetten dan een exportverbod op gebruikte goederen (*).
(*) Er is ook gewoon een exportverbod op afval, en dat wordt door de douane ook zo goed als het gaat gehandhaafd. Daar is voor de verandering eens goed over nagedacht: onderscheid maken tussen gebruikte goederen en afval. Men neemt ook gewoon steekproeven om te zien of electronica minstens basaal functioneert. De verderfelijke Wecycle-cultuur die we hier binnenlands voeren, doet daar niet aan en maakt van gebruikte goederen automatisch afval. Dat is natuurlijk ook een commercieel bedrijf dat uit eigenbelang opereert en geen overheid, maar toch.
Laatst bewerkt 08 apr 2014 20:51 door maarten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.