Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Defecte B5X14A

Meer
17 aug 2011 19:29 - 17 aug 2011 19:36 #8403 door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Re: Defecte B5X14A
"Als ik het goed begrepen heb is bij een te hoge roosterspanning de versterking lager (minder stijle curve)."
Nee Elise...
Die te hoge spanning op deze "schermroosters" is voor mij een aanwijzing voor een versleten ECH81. Aan pen 1 zitten dus het tweede en het vierde rooster van deze buis; ze heten schermroosters omdat ze het eerste, het derde en de anode van elkaar afschermen. Het wordt positief gemaakt om de elektronenstroom door de buis constanter te houden ondanks variaties in de anodespanning. Verder schermt G2 het eerste rooster en het derde van elkaar af; anders zou het toestel de oscillatorfrequentie gaan uitzenden door de terugwerking. Als de buis versleten is "geen emissie meer heeft" kan de kathode niet meer genoeg elektronen afleveren; de stroom die naar G2 en G4 gaat is dan te klein, de spanningsval over R2 dus ook. Het resultaat is een te hoge schermrooster spanning.
De werking van een mengtrap met ECH is nogal een verhaal, misschien wat te uitgebreid om hier helemaal uiteen te zetten. Mengtrappen nemen in deel 2 van de Sietsma een opmerkelijk aantal pagina's in beslag.... : mmm :
De AVR spanning gaat inderdaad naar de pennen 2 van B2 en B3. Ook het afstemoog wordt ermee gestuurd.
"Is de oscillatorspanning de spanning die hier op pin 8 van ECH81 komt?"
Nee, de oscillatorspanning staat op de aan elkaar gekoppelde pennen 7 en 9 van B2. Op de anode van de triode staat ook oscillatorspanning, maar met veel te veel harmonischen en bovendien op +130volt.
De weerstanden die je hebt vervangen waren veel minder afwijkend dan ik had verwacht, vervangen was niet eens echt noodzakelijk. Je zou versteld staan als je wist hoe ver spanningen en weerstanden van hun nomiinale waarden mogen afwijken voordat je 't (in een buizenradio) gaat merken.
"Ik ga alvast op zoek naar een nieuwe ECH81!"
Dat lijkt me voorlopig het meest voor de hand liggen.
Die brom, hoor je die ook als je het toestel overschakelt naar PU?
Nico
Laatst bewerkt 17 aug 2011 19:36 door Ouwe Schipper.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
17 aug 2011 16:50 #8392 door Elise
Beantwoord door Elise in topic Re: Defecte B5X14A
Bedankt voor de uitleg, het is alweer een stuk duidelijker! Hier wat bijbehorende vragen en de meetresultaten van gisteren die ik vergeten was hier te vermelden:

R11,12 en 8: nagemeten en daarna alledrie vervangen. (Baat het niet dan schaad het niet). Bijvoorbeeld, R8, deze gaf 2.1Mohm ipv 1.8, leek me toch hoog, R11 230 ipv 220k en R12 195 ipv 180. Het vervangen heeft echter niet veel geholpen in ontvangst.
De spanning op pin 1 van ECH81 is rond de 100V voor AM en FM. Op het schema staat 56 resp. 66V gespecifierd... Als ik het goed begrepen heb is bij een te hoge roosterspanning de versterking lager (minder stijle curve). Als het rooster 1 en 3, via pin 1 te hoge positieve spanning heeft, kan dit dus de reden zijn van de lage versterking? ( R2 is overigens netjes 33k, dus daar ligt het niet aan, kapotte buis?) Ik ga alvast op zoek naar een nieuwe ECH81!

Klopt het dat de negatieve AVR spanning dan hier staat op het rooster van pin 2 van ECH81 en EF89?

Is de oscillatorspanning de spanning die hier op pin 8 van ECH81 komt?

De Elco's heb ik daarnet vervangen. De brom zit er echter nog in. De oorspronkelijke Elco was binnenin wel helemaal uitgedroogd.

nogmaals bedankt voor de hulp:)

Meer
17 aug 2011 08:35 #8338 door Francois129
Beantwoord door Francois129 in topic Re: Defecte B5X14A
Hey Nico,

Ik vind dat je dit verhaal best in de leeshoek kan brengen.
Het principe van foutzoeken is voldoende verduidelijkt om alles eens op te frissen en beginners te helpen.
Iemand die een basiskennis elektronica heeft kan, volgens mij, de gedachtengang perfect transfereren naar andere toestellen. Waarden zijn op dat ogenblik niet aan de orde en moeten dan zelf geïnterpreteerd worden.

François

Meer
17 aug 2011 01:41 #8334 door Ouwe Schipper
FF geduld François
Leuk dat je 't zo op prijs stelt, maar eerst wou ik Elise coachen bij het trouble- shooten. Vind je dat ik zo'n verhaal in de leeshoek moet ophangen? In dit geval gaat het natuurlijk om een veel voorkomende plano, ze lijken allemaal wel erg op elkaar.
Nico

Meer
16 aug 2011 20:42 - 16 aug 2011 20:48 #8326 door Francois129
Beantwoord door Francois129 in topic Re: Defecte B5X14A
Nico,

Ik vind deze snelcursus fantastisch!!:thumbsup:
Ik hoop dat je de theorie over FM nog even opfrist. : prima :
Het is bij mij nog roestig na 40 jaar inactiviteit. ;)

François
Laatst bewerkt 16 aug 2011 20:48 door Francois129.

Meer
16 aug 2011 18:51 - 16 aug 2011 19:04 #8319 door Ouwe Schipper
Nu ga ik nog wat andere zaken aan de orde brengen:
Geen idee hoever jouw kennis over radiotechniek gaat; daarom geef ik wat beknopte theorie.
Beginnend bij de ECH81:
Dat is de "mengtrap" met oscillator. Daar wordt de ontvangen frequentie gemengd met de oscillatorfrequentie; het verschil is de middenfrequentie (in deze radio 452 Khz) Bijvoorbeeld bij een te ontvangen 800Khz moet de oscillator 1252Khz afgeven; het verschil is 452Khz. In de mengtrap met de ECH is sprake van "conversieversterking" die afhankelijk is van de oscillatorspanning. Als die te laag is krijg je te weinig versterking in de mengtrap.
Tussen de ECH81 en de EF89 tref je twee stellen gekoppelde spoelen aan; het éne stel vormt een bandfilter voor 452 Khz en het andere dient voor FM; dat is 10,7 Mhz. Hebben we 't nog even niet over. Die EF89 is dus de middenfrequent versterker en heeft in zijn anodeleiding weer twee bandfilters. S22 en S23 dienen voor AM, afgestemd op 452 Khz en dan zie je de diode van de EBF89 die dat MF signaal gelijkricht. De gelijkgerichte spanning komt over R11 + R12 te staan en daarop gesuperponeerd tref je het laagfrequente signaal aan. Vanaf het boveneinde van R12 gaat dat naar de audio versterkers. R8 met C18 vormen een laag- doorlaat filter om het audio tegen te houden. De negatieve gelijkspanning die overblijft is de Automatische Versterkings Regeling, komt op de roosters van B2, B3 en B10. Door de roosters van B2 en B3 negatiever te maken neemt de steilheid van die buizen af. Een sterk signaal zal dus minder versterkt worden. Ook de EM80 wordt gestuurd met die AVR spanning.
Dit is in summiere lijnen het gedeelte van de ontvanger waar we nu in aan 't spitten zijn; ik hoop dat je iets aan mijn verhaal zult hebben. Voor de securiteit meld ik nog even dat ik een "persoonlijk bericht" naar je heb gestuurd
Nico
Laatst bewerkt 16 aug 2011 19:04 door Ouwe Schipper.

Gemaakt door Kunena