Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Defecte B5X14A

Meer
16 aug 2011 16:49 - 16 aug 2011 16:51 #8313 door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Re: Defecte B5X14A
Kijk Elise....
Dat zijn antwoorden waar we mee verder kunnen.
"Ik heb de nieuwe condensatoren binnen, en zal ze dus vervangen, al zal dat als ik het begrijp de reactie van het afstemoog niet veranderen."
Klopt, daar hoef je dus niet verder naar te kijken. Maar er komt dus geen AVR spanning links van R8; wat komt er uit de metingen aan de weerstanden R11, R12 en in 't bijzonder R8 ? Vooral die, met zijn 1,8 Mohm is een naar ding, zulke hoge waarden worden nogal eens oneindig hoog. Welke spanning meet je (bij ontvangst van een redelijk sterk signaal) over C9 en C40?
Verder: Die EL84 eindbuizen trekken dus 25 mA kathodestroom per stuk, dat is minder dan ik verwacht had. Heb je gekontroleerd of C84 niet lekt? Maar ik herinner me (we hebben in mijn ouderlijk huis ook jarenlang zo'n toestel gehad) dat de uitgangstrafo'tjes onnozel klein waren, dus dan heb je ook niet veel ruststroom nodig. Voedings elco's vervangen zal dus wel de moeite waard zijn.
De oscillatorspanningen (HF wissel) lijken me iets aan de lage kant; het buizenboek vermeldt een gemiddelde negatieve spanning van 9 volt op pen 9 (bij 250 volt voedingsspanning). Mijn conclusie is: tijd om te proberen wat een andere ECH81 doet. Maar kàn zijn dat dat niet genoeg verschil maakt. Heb je nog gemeten wat de spanning op pen 1 is?
Nico
Laatst bewerkt 16 aug 2011 16:51 door Ouwe Schipper.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
16 aug 2011 14:57 #8310 door Elise
Beantwoord door Elise in topic Re: Defecte B5X14A
Excuses, ik heb me vergist, de ingangsweerstand van de meter is 10Mohmm, niet 1Mohm.

Het oog reageert zoals het hoort (waaier) op een spanning van 9 volt. En veranderd ook met het veranderen van de aangeboden spanning. Dus het probleem ligt niet bij het oog.

De stroom door R65 is ~50mA., met 15Vtt rimpel en dt=5ms (stijgtijd via de scoop) geeft dit 16microF (I=CdV/dt), wat ooit 50microF is geweest. Zelfde conclusie als de formule via Sietsma dus (rimpel van ~4Vtt voor 50microF).
De rimpelfrequentie op C1 en C2 is 100Hz. Ik heb de nieuwe condensatoren binnen, en zal ze dus vervangen, al zal dat als ik het begrijp de reactie van het afstemoog niet veranderen.

Verder verminderd de spanning over R65 minimaal als pin 2 van beide EL84 met de aarde is kortgesloten (4.7V naar 4.64/4.67V). Dus C66 en C67 lijken me goed. Beide buizen El84 heb ik trouwens een tijdje terug vervangen, (1 van hen was gebarsten).

Pin 8 en 9 van ECH81 bij AM :
pin 8: DC ~130V en AC 10 tot 40 Vtt, afh van de afstemming
pin 9: DC -7V en AC ~12Vtt.
Maar ik weet niet goed wat ik hieruit kan concluderen?

Meer
16 aug 2011 09:44 - 16 aug 2011 10:55 #8300 door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Re: Defecte B5X14A
@ Huub....
Uit de meetresultaten (oscilloscope op C1 en C2) concludeer ik dat het echt wel een 100 Hz brom is. Zou dat toch 50 Hz zijn, is er iets mis met de voeding: dan werkt er maar één helft van de EZ80. Ik zou er trouwens liever een EZ81 in gezet hebben. De rimpel op C1 en C2 is nogal aan de hoge kant, (kàn natuurlijk, als er inderdaad maar één helft van de EZ80 meedoet) maar het is belangrijk om erachter te komen of de eindtrappen niet méér stroom opnemen dan de bedoeling is. Verder zullen C1 en C2 wel wat verdroogd zijn, maar dat is nu niet het belangrijkste. Eerst moet de ontvangst verbeteren en de EM80 reageren op de AVR spanning.
@ Henk Kruis:
de spanningen +1 en +2 die Elise meet wijken minder dan 5% af en vallen dus binnen de tolerantie, daarom zal dat afstemoog het ermee moeten stellen. Veel belang stel ik in de reactie van de EM80 als Elise een spanning van -9 volt aan het stuurrooster van dat oog verbindt (blokbatterijtje, met de +pool aan aarde!)
@ Elise:
Als je digitale meter werkelijk 1Mohm ingangs weerstand heeft (lijkt me aan de lage kant) zul je een meetfout maken op pen 7 van de EM80. Daar staat nl. een weerstand van 470K in serie naar de +2 en je meet dan maar 2/3 van wat er werkelijk staat. Ja, de triode geleidt maximaal maar toch beïnvloedt de meter het resultaat
Nico
Laatst bewerkt 16 aug 2011 10:55 door Ouwe Schipper.

Meer
16 aug 2011 09:30 - 16 aug 2011 09:38 #8299 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Re: Defecte B5X14A
50 Htz brom krijgt men ook als de 220 AC net stroom kabel
vervangen is En zit dicht bij rooster ingangs gebieden
Kijk en verbuig de draden eens met het toestel aan
Huub
Laatst bewerkt 16 aug 2011 09:38 door Huub.

Meer
16 aug 2011 08:39 #8297 door Elise
Beantwoord door Elise in topic Re: Defecte B5X14A
helaas tot nu toe nog geen tijd gehad om verder te meten. Ik hoop zodadelijk wel een update te kunnen geven:)
Ik meet inderdaad met een digitale multimeter, met een inwendige weerstand van 1MOhm.

Meer
15 aug 2011 19:07 #8253 door Rene Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Re: Defecte B5X14A
Ik hoooorr niks
buisstuk :lachuh:

René Daemen

Gemaakt door Kunena