Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Defecte B5X14A

Meer
02 sep 2011 07:49 - 02 sep 2011 07:49 #9124 door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Re: Defecte B5X14A
"Bij AM is mijn ontvangst niet denderend, ik hoor in ieder geval geen verschil mono-stereo."
Klopt Elise...
In dit toestel krijg je geen stereo- ontvangst, nooit op AM en ook op FM niet. De stereo versterker dient alleen voor de grammofoon of bandopnames. Latere uitvoeringen waren voorbereid voor de inbouw van een decoder (signaal moest dan komen van de bovenkant van R17) en in het toestel uit mijn ouderlijk huis heb ik er eentje ingebouwd.
Dat je nog steeds niet denderend AM ontvangt kan ook aan je antenne liggen; binnen een gebouw met gewapend beton zul je ook met de ferritstaaf antenne weinig signaal krijgen. misschien is het ook de moeite waard om de EF89 te vervangen.
Dat een versleten ECC83 kan gaan brommen heeft te maken met de isolatie tussen gloeidraad en kathode
Nico
Laatst bewerkt 02 sep 2011 07:49 door Ouwe Schipper.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
01 sep 2011 21:12 #9117 door Elise
Beantwoord door Elise in topic Re: Defecte B5X14A
Mono of stereo maakt helemaal geen verschil. Ik had een hele tijd terug ergens gelezen dat deze radio geen fm stereo decoder heeft. Bij AM is mijn ontvangst niet denderend, ik hoor in ieder geval geen verschil mono-stereo.

Met buis ECC83 eruit is het geluid en ook de brom weg.
En jawel hoor, met de nieuwe ECC83 (Henk, blij dat je die ook had:) reserve-buis inslaan was blijkbaar handig) is de brom weg...

Meer
01 sep 2011 18:57 #9113 door Ouwe Schipper
Ha! welkom terug Elise
Om met de deur in huis te vallen: hoeveel brom blijft er over als je de ECC83 eruit trekt? Er zit ook een "mono" schakelaartje op, wat gebeurt er als je dat aktiveert?
Nico

Meer
01 sep 2011 18:18 #9112 door Elise
Beantwoord door Elise in topic Re: Defecte B5X14A
inderdaad, het ''even'' is wel wat langer geweest met een dikke week vakantie maar heb weer wat tijd gevonden voor de radio!

De nieuwe ECH81 heeft ervoor gezorgd dat het afstemoog weer reageert op ontvangst. Ook de ontvangst op zich is beter (meer kanalen). Dus het lijkt erop dat dat probleem is opgelost.

De lage brom is ook aanwezig in PU stand. Hij is onafhankelijk van het volume (dit wil dan misschien zeggen dat het probleem in de eindtrap of na de volumeregeling zit?) , maar lijkt wel sterker te worden naargelang de radio langer aan staat, en de brom is aan 1 kant luider dan de andere kant. Verder is er nog een hogere brom die wel afhankelijk is van het volume (PU). Deze hoge brom is er niet, of verwaarloosbaar bij goede radio-ontvangst.

Ik probeer zo snel mogelijk de boeken van Sietsma door te kunnen lezen en het allemaal wat beter te begrijpen.

Meer
23 aug 2011 07:08 #8725 door Ouwe Schipper
Elise is een weekje erop uit
Horen we éven nix van, komt wel weer
Nico

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
17 aug 2011 20:17 #8418 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: Defecte B5X14A
Hallo Elise, ECH81 genoeg hier, zie je PM.

Henk

Gemaakt door Kunena