Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

BX290U weer spelend krijgen

Meer
25 nov 2024 21:58 #100509 door Cees PA1DBA
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic BX290U weer spelend krijgen
Mooi dat het gaat lukken, je kan de anodeweerstand van de triodehelft nog nameten.
de BX290U is mijn favoriete Bakelieten radiootje, toen ik nog in Velsen (met een S) woonde
ontving ik 3 Engelse zenders op een stukje draad van een meter.
Dus best een gevoelige ontvanger .

Cees- pa1dba

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
25 nov 2024 18:52 #100504 door edvanvelzen
Beantwoord door edvanvelzen in topic BX290U weer spelend krijgen
Dank! Inderdaad is dat een goede methode. Ik ben inmiddels iets verder en heb geconstateerd dat de oscillator het soms niet doet doordat de contacten van KG - MG - LG vuil zijn. Gaat inmiddels beter. Ben nu bezig met middenfrequent af te regelen en dan maar weer eens verder zien. Wat opvalt is dat de anodespanning van de oscillator buis relatief laag is, zo'n 60 volt, dat zou iets van 100 moeten zijn. Enfin, eerst maar eens verder zien.

Ed van Velzen

Meer
18 nov 2024 12:02 #100383 door skandiluxe
Beantwoord door skandiluxe in topic BX290U weer spelend krijgen
Of de oscillator frequentie klopt kun je makkelijk controleren door een andere,
b.v een portable, in de buurt van deze de MF freq. hoger af te stemmen en dan
moet je een stille draaggolf ontvangen.
.An3s.

Meer
17 nov 2024 08:15 #100360 door edvanvelzen
Goedemorgen allen, leuk om op dit forum iets te mogen schrijven. Ik ben bezig met een BX290U project, een kleine buizenradio uit 1949 denk ik. Het is een radio met U-type buizen, gloeistroom voor alle buizen in serie. Inmiddels heb ik het gehele voedingsgedeelte vervangen (weerstanden, elco's), dat functioneert inmiddels weer goed. Maar vooralsnog komt er geen zender tevoorschijn uit de luidspreker. De oscillator doet het zo te merken wel, maar ik denk op het verkeerde (verschoven) frequentiebereik voor bijvoorbeeld AM. Als de oscillator ver uit de pas loopt met de afstemkringen is het wel te verklaren dat via het middenfrequent niet veel te beluisteren is. Wat denken jullie: zouden de condensatoren in de oscillator kringen een andere waarde hebben gekregen in de loop van de tijd?

Ed van Velzen

Gemaakt door Kunena