Radio's van 1950 tot 1970
BX290U weer spelend krijgen
- edvanvelzen
- [edvanvelzen]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
26 dec 2024 07:24 #100768
door edvanvelzen
Ed van Velzen
Beantwoord door edvanvelzen in topic BX290U weer spelend krijgen
Van de andere kant, Tjerk, heb ik nu juist door het uit elkaar halen en weer samenstellen van de radio veel geleerd. En inderdaad, als het werkt dan is er ook geen reden om iets te veranderen, maar deze radio functioneerde niet goed meer. Inmiddels heb ik ook de paddingkromme in beeld gebracht en ontvang ik van alles op de middengolf en kortegolf. De gevoeligheid is nog steeds niet om over naar huis te schrijven maar misschien was dit vroeger gewoon zo bij dit soort ontvangers.
Ed van Velzen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
19 dec 2024 20:48 #100725
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic BX290U weer spelend krijgen
Weet je ook meteen waarom je midfrequentfilters altijd moet laten zitten. Weer wat geleerd!
Tjerk, 9ZZ
- edvanvelzen
- [edvanvelzen]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
19 dec 2024 18:43 #100724
door edvanvelzen
Ed van Velzen
Vergeet bovenstaande vraag over dat MF filter maar. Het blijkt (natuurlijk) dat als je de C's waarmee het losse filter aangesloten is om te testen maar klein genoeg maakt, de afregelfrequentie wel degelijk 452 kHz is. Nu ja, een leerzaam project in ieder geval!
Ed van Velzen
- edvanvelzen
- [edvanvelzen]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
18 dec 2024 11:31 #100712
door edvanvelzen
Ed van Velzen
Toch nog even een vraag. Ik was nog wat aan het stoeien met het regelbare bandfilter van de BX2390U. Ik heb dat filter nu losgehaald en los aangesloten (via een paar C's) aan een signaalgenerator en een scoop. Dan is de MF zeker niet 452 kHz maar meer iets van 430 kHz. Is die frequentie van zo'n los filter ook de doorlaatfrequentie als het ding in de radio gemonteerd is? Je zou denken van wel, door de capaciteit van de bedrading zou de doorlaatfrequentie hoogstens wat lager (gekke zin, maar jullie begrijpen het) kunnen worden, maar geen 452 kHz. Ik haalde het filter los omdat het afregelen op 452 kHz ook niet goed lukte (kern helemaal indraaien en dan nog geen echte piek). Dank maar weer!
Ed van Velzen
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
07 dec 2024 10:20 #100620
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic BX290U weer spelend krijgen
De diode sectie van B2 werkt als AM detector.de penhode als MF versterker.
B3 doet alleen laagfrequent de dioden worden niet gebruikt.
Er was destijds geen enkele triodebuis beschikbaar in de 40 serie.
B3 doet alleen laagfrequent de dioden worden niet gebruikt.
Er was destijds geen enkele triodebuis beschikbaar in de 40 serie.
Cees- pa1dba
De volgende gebruiker (s) zei dank u: edvanvelzen
- edvanvelzen
- [edvanvelzen]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
07 dec 2024 09:55 #100619
door edvanvelzen
Ed van Velzen
Dag Andries en allen,
Dank voor alle hulp, ik denk dat ik dit project wel als afgerond kan beschouwen. Het derde en vierde bandfilter dat niet af te regelen is met kernen, heb ik door middel van externe C's op de juiste frequentie van 452 kHz gebracht, die interne C's kunnen blijkbaar verlopen. Daarna het eerste en tweede filter ook op 452 kHz maximaal gebracht.
Er zijn nog een paar afregel C's voor de HF kringen en de oscillator die de vorm van een soort draadgewonden keramische buisjes hebben. De gedachte was destijds dat een aantal van die windingen verwijderd werden tot de juiste capaciteit bereikt werd. Die buisjes heb ik deels vervangen door trim condensatoren van 10 - 40 pF, dat werkt goed.
Al met al ontvang ik nu met een buitenantenne een heel aantal ook buitenlandse zenders, vooral op KG ontvang ik nu goed.
Nog wel een vraag, ik probeer te begrijpen hoe de detectie van het MF-signaal nu eigenlijk plaatsvindt. Ik dacht eerst door de diode-werking van de UBC41 (Buis B3), maar aangezien die anodes in het schema doorverbonden zijn met de kathode en aarde, zal dat niet zo zijn. Maar de UAF42 (Buis B2), die als MF-versterker dienst doet, heeft ook een diode-werking en daarvoor een extra anode? Ik denk dat het op die manier werkt en dat het LF-signaal dan verder door de UBC41 en de eindbuis wordt versterkt? Die UAF42 heeft het dan maar druk! Zie ook plaatje.
Vriendelijke groet, Ed
Dank voor alle hulp, ik denk dat ik dit project wel als afgerond kan beschouwen. Het derde en vierde bandfilter dat niet af te regelen is met kernen, heb ik door middel van externe C's op de juiste frequentie van 452 kHz gebracht, die interne C's kunnen blijkbaar verlopen. Daarna het eerste en tweede filter ook op 452 kHz maximaal gebracht.
Er zijn nog een paar afregel C's voor de HF kringen en de oscillator die de vorm van een soort draadgewonden keramische buisjes hebben. De gedachte was destijds dat een aantal van die windingen verwijderd werden tot de juiste capaciteit bereikt werd. Die buisjes heb ik deels vervangen door trim condensatoren van 10 - 40 pF, dat werkt goed.
Al met al ontvang ik nu met een buitenantenne een heel aantal ook buitenlandse zenders, vooral op KG ontvang ik nu goed.
Nog wel een vraag, ik probeer te begrijpen hoe de detectie van het MF-signaal nu eigenlijk plaatsvindt. Ik dacht eerst door de diode-werking van de UBC41 (Buis B3), maar aangezien die anodes in het schema doorverbonden zijn met de kathode en aarde, zal dat niet zo zijn. Maar de UAF42 (Buis B2), die als MF-versterker dienst doet, heeft ook een diode-werking en daarvoor een extra anode? Ik denk dat het op die manier werkt en dat het LF-signaal dan verder door de UBC41 en de eindbuis wordt versterkt? Die UAF42 heeft het dan maar druk! Zie ook plaatje.
Vriendelijke groet, Ed
Ed van Velzen