Radio's van 1950 tot 1970
SBR R7 speaker type
- fransdemers
- [fransdemers]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
02 mei 2022 14:14 #94527
door fransdemers
Beantwoord door fransdemers in topic SBR R7 speaker type
Zou zo'n plano kast beter klinken wanneer je er maar 1 luidspreker in laat ?
Dan kan er geen akoestische kortsluiting zijn toch ?
Dan kan er geen akoestische kortsluiting zijn toch ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
02 mei 2022 14:06 #94526
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic SBR R7 speaker type
Misschien wel dezelfden geweest. Misschien wilde men een extra luidspreker aansluiten en de eigen luidspreker op een zacht pitje laten spelen. Inderdaad, wel vreemd.
Groeten,
Peter
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
- fransdemers
- [fransdemers]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
02 mei 2022 13:46 #94525
door fransdemers
Ok, doe ik.
zal eens die draden lossolderen en zonder die extra trafo werken.
Wel raar hé, dat 2 verschillende tuinieren op hetzelfde idee komen om daar een extra trafo bij te zetten....
zal eens die draden lossolderen en zonder die extra trafo werken.
Wel raar hé, dat 2 verschillende tuinieren op hetzelfde idee komen om daar een extra trafo bij te zetten....
02 mei 2022 13:36 #94524
door peter1952
Peter Boin,
Beantwoord door peter1952 in topic SBR R7 speaker type
Ik zou toch maar eens proberen hoe het klinkt zonder die extra trafo. Volgens het originele schema van Radiomuseum hoort die er echt niet in, de draden van de twee in serie geschakelde luidsprekers gaan rechtstreeks naar de uitgangstrafo. Ik zie nu ook dat het verschillende radio’s zijn, maar ook dat de extra trafo’s anders geplaatst zijn.
Je kunt trouwens aan de bedrading zien dat het van oorsprong anders gezeten heeft.
Het is heel simpel te proberen: Haal de blauwe draad van de luidspreker los, maak de grijze draad los van de trafo en soldeer die op de plek waar de blauwe aan gezeten heeft.
De fase van de luidsprekers kun je controleren met een batterijtje: Als je die aansluit op de zwarte draad van de linker luidspreker en de aansluiting van de rechtse luidspreker waar nu de blauwe draad aan zit, moeten de conussen allebei naar voren of naar achteren bewegen.
En inderdaad, een plano kast is verre van ideaal voor een luidspreker: Die zit vlak bij de rand waardoor je een akoestische kortsluiting krijgt en dat gaat ten koste vooral van de lage tonen.
Nogmaals: Probeer het geluid eens zonder die trafo.
Groeten,
Peter
Je kunt trouwens aan de bedrading zien dat het van oorsprong anders gezeten heeft.
Het is heel simpel te proberen: Haal de blauwe draad van de luidspreker los, maak de grijze draad los van de trafo en soldeer die op de plek waar de blauwe aan gezeten heeft.
De fase van de luidsprekers kun je controleren met een batterijtje: Als je die aansluit op de zwarte draad van de linker luidspreker en de aansluiting van de rechtse luidspreker waar nu de blauwe draad aan zit, moeten de conussen allebei naar voren of naar achteren bewegen.
En inderdaad, een plano kast is verre van ideaal voor een luidspreker: Die zit vlak bij de rand waardoor je een akoestische kortsluiting krijgt en dat gaat ten koste vooral van de lage tonen.
Nogmaals: Probeer het geluid eens zonder die trafo.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
02 mei 2022 12:58 #94523
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic SBR R7 speaker type
Hallo Frans,
Verwacht niet bij een plano het geluid van een grundig
Persoonlijk vind ik alle plano’s ronduit slecht klinken
Behalve de plano Hiq met de losse speakers..
Ik heb diverse vroeger gehad in prille begin
Maar is ielig van geluid ben ook van afgestapt ook al zet je ze neer
Zoals philips heeft bedoelt klinkt het niet.
Men kocht het voor het platte model om op de vensterbank of boekenkast weg te zetten .
Persoonlijk ga ik dan voor de duitse toestellen
Grt René
Verwacht niet bij een plano het geluid van een grundig
Persoonlijk vind ik alle plano’s ronduit slecht klinken
Behalve de plano Hiq met de losse speakers..
Ik heb diverse vroeger gehad in prille begin
Maar is ielig van geluid ben ook van afgestapt ook al zet je ze neer
Zoals philips heeft bedoelt klinkt het niet.
Men kocht het voor het platte model om op de vensterbank of boekenkast weg te zetten .
Persoonlijk ga ik dan voor de duitse toestellen
Grt René
René Daemen
- fransdemers
- [fransdemers]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
02 mei 2022 12:41 - 02 mei 2022 12:42 #94522
door fransdemers
Welnu, de foto op radiomuseum toont duidelijk een andere trafo dan de mijne. Het is niet mijn radio. Zie je ook aan de sierstrips.
Ik weet niet of dit nu toeval is of niet, maar waarom zijn er al twee R7's met zo'n extra trafo? snap ik niks meer van.
Nu, om terug te komen op het concept: die twee over elkaar geplaatste speakers in dezelfde kast kunnen toch nooit een mooi basbeeld geven ?
Hoe klinkt die van jullie ?
Ik weet niet of dit nu toeval is of niet, maar waarom zijn er al twee R7's met zo'n extra trafo? snap ik niks meer van.
Nu, om terug te komen op het concept: die twee over elkaar geplaatste speakers in dezelfde kast kunnen toch nooit een mooi basbeeld geven ?
Hoe klinkt die van jullie ?
Laatst bewerkt 02 mei 2022 12:42 door fransdemers.