Radio's van 1950 tot 1970
SBR R7 speaker type
02 jun 2022 13:26 - 02 jun 2022 13:28 #94785
door admin
Henk van 't Kruis
Beantwoord door admin in topic SBR R7 speaker type
Test quoten schreef :
Er gaat iets mis met quoten geloof ik, maar mijn antwoord was dat het hooguit een toevalstreffer is dat er twee opduiken omdat er exemplaren zonder zijn (volgens het schema in elk geval), maar zeker geen toeval. Die trafo's zijn er bij twee verschillende exemplaren bewust ingezet, wat de kans groot maakt dat het ook echt een reden had.Volgens mij werkt het gewoon schreef :
Verder hoeft SBR zich niet te schamen als zij dat zo hebben opgelost; veel chassisinbouwers en meubelfabrikanten gebruikten losse aanpassingen om het chassis beter in hun ontwerp te kunnen verwerken. Denk maar aan Waldorp.
Henk van 't Kruis
Laatst bewerkt 02 jun 2022 13:28 door admin.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
02 jun 2022 12:58 - 02 jun 2022 13:04 #94784
door maarten
Verder hoeft SBR zich niet te schamen als zij dat zo hebben opgelost; veel chassisinbouwers en meubelfabrikanten gebruikten losse aanpassingen om het chassis beter in hun ontwerp te kunnen verwerken. Denk maar aan Waldorp.
Beantwoord door maarten in topic SBR R7 speaker type
Er gaat iets mis met quoten geloof ik, maar mijn antwoord was dat het hooguit een toevalstreffer is dat er twee opduiken omdat er exemplaren zonder zijn (volgens het schema in elk geval), maar zeker geen toeval. Die trafo's zijn er bij twee verschillende exemplaren bewust ingezet, wat de kans groot maakt dat het ook echt een reden had.
Laatst bewerkt 02 jun 2022 13:04 door maarten.
- fransdemers
- [fransdemers]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
03 mei 2022 22:05 #94541
door fransdemers
Beantwoord door fransdemers in topic SBR R7 speaker type
Ja.
Is zeer gek ding.
Maar ik blijf eraf nu. Klinkt redelijk nu.
Jammer van die afstemsnaar. Gaat mijn goede humeur meteen de dieperik in....
Is zeer gek ding.
Maar ik blijf eraf nu. Klinkt redelijk nu.
Jammer van die afstemsnaar. Gaat mijn goede humeur meteen de dieperik in....
03 mei 2022 21:55 #94540
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic SBR R7 speaker type
Nu ik je foto’s nog eens bekijk zit die trafo ook wel gek aangesloten. Heb je die trafo ook helemaal losgekoppeld? Ik zie uit het chassis een grijze en een zwarte draad komen, de zwarte draad komt aan de zwarte draad die van de rechter luidspreker komt en de grijze aan de linker luidspreker en dan de gele die beide luidsprekers doorverbindt.
Maar wel gek dat het na montage achterplaat ineens goed klinkt.
Groeten,
Peter
Maar wel gek dat het na montage achterplaat ineens goed klinkt.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
- fransdemers
- [fransdemers]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
03 mei 2022 20:38 - 03 mei 2022 20:56 #94539
door fransdemers
Peter
Ik heb de blauwe draad losgedaan en de grijze erop.
Het geluid is dan om je dood te janken. volledig vervormd en de potmeter geeft zelfs einde schaal maar een zwak volume.
Heb de LS polarisatie verwisseld, want die stonden inderdaad in tegenfase. Nu werken ze mooi samen.
Die extra trafo heeft dus wel een reden, want anders klinkt het rot.
Heb ook ontdekt dat de hoekopstelling niet de beste is.
Wanneer je die plano met zijn rug tegen de muur zet, zodat er geen ruimte meer tussenkan, dan heb je veel meer lage tonen. Dan klinkt ie in feite goed.
Ben wel beetje bang dat zijn warmte dan niet wegkan.
update 20:54:
Nu ben ik zeker dat dit ding bezeten is van de duivel. Ik monteer netjes de achterwand, draag hem naar beneden terug naar zijn plaatsje in de living.... en hij speel perfect op FM, de klank is aanvaardbaar. Maar dan zet ik hem op Middengolf en draai naar 648 Khz om radio Caroline te tunen, en lap.... daar draait het loopwerk in de soep en ligt de wijzernaald eraf....
Nu mag ik gans de zooi uitbouwen....
groeten
frans
Ik heb de blauwe draad losgedaan en de grijze erop.
Het geluid is dan om je dood te janken. volledig vervormd en de potmeter geeft zelfs einde schaal maar een zwak volume.
Heb de LS polarisatie verwisseld, want die stonden inderdaad in tegenfase. Nu werken ze mooi samen.
Die extra trafo heeft dus wel een reden, want anders klinkt het rot.
Heb ook ontdekt dat de hoekopstelling niet de beste is.
Wanneer je die plano met zijn rug tegen de muur zet, zodat er geen ruimte meer tussenkan, dan heb je veel meer lage tonen. Dan klinkt ie in feite goed.
Ben wel beetje bang dat zijn warmte dan niet wegkan.
update 20:54:
Nu ben ik zeker dat dit ding bezeten is van de duivel. Ik monteer netjes de achterwand, draag hem naar beneden terug naar zijn plaatsje in de living.... en hij speel perfect op FM, de klank is aanvaardbaar. Maar dan zet ik hem op Middengolf en draai naar 648 Khz om radio Caroline te tunen, en lap.... daar draait het loopwerk in de soep en ligt de wijzernaald eraf....
Nu mag ik gans de zooi uitbouwen....
groeten
frans
Laatst bewerkt 03 mei 2022 20:56 door fransdemers.
- fransdemers
- [fransdemers]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
02 mei 2022 18:06 #94534
door fransdemers
yes sir
doe ik asap, maar nu nog aan het werk....
doe ik asap, maar nu nog aan het werk....