Radio's van 1950 tot 1970
blaupunkt nizza
11 nov 2021 12:48 #92919
door Ben
Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.
Beantwoord door Ben in topic blaupunkt nizza
Ik neem aan dat je eerst gekeken hebt of het geen mechanisch probleem is.
Soms kan het gebeuren dat er bij een FM kern afstemming een kern niet ver genoeg inzakt of helemaal niet meedoet.
En ook komt het voor dat een schroef van de as van een FM plaatafstemming niet helemaal vastzit.
Succes en groet, Ben
Soms kan het gebeuren dat er bij een FM kern afstemming een kern niet ver genoeg inzakt of helemaal niet meedoet.
En ook komt het voor dat een schroef van de as van een FM plaatafstemming niet helemaal vastzit.
Succes en groet, Ben
Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
11 nov 2021 10:23 #92915
door Kwikfly
Beantwoord door Kwikfly in topic blaupunkt nizza
Ha, dank je. Dat ga ik gauw eens nazien. Ik doe mijn best! Het is de eerste maal dat ik zo'n fm blokje openmaak,er is dan ook weinig plaats in, en het is duidelijk niet ontworpen om in te prutsen (haha... sorry.) Zo heb ik het moeilijk om alle onderdelen die erin zitten te identificeren wegens erg moeilijk zichtbaar en erg klein , EN: volgens mij zit die trimmer C113 niet aan pin 2 van de ecc85, maar aan pin 7: de twee triodes verwisseld! Gebeurt dit vaker?
Ik kijk het nog eens na. ik hou u op de hoogte. Groetjes, johan
Ik kijk het nog eens na. ik hou u op de hoogte. Groetjes, johan
Minder
Meer
10 nov 2021 14:50 #92902
door skandiluxe
Beantwoord door skandiluxe in topic blaupunkt nizza
@ Kwikfly Bij je eerste vraag geef je aan dat alle onderdelen goed blijken.
Hierdoor wordt een monteur op het verkeerde been gezet,want in je laatste
bericht zeg je C's uitmeten lukte niet goed wegens lage cap. v.d l.c.r meter.
Dan blijft er maar een ding over en dat is de osc.spoel.
De juiste info verschaffen geeft de grootste kans van slagen van een reparatie.
Daardoor denk ik nu dat de C van 30pF tussen de anode en de oscillatorspoel
wel eens de boosdoener kan zijn. Succes And
@ Gino Wat bedoel je met'Dat er door kennisdragers hier zo geshowd moet worden'.
Persoonlijk ben ik daar wars van en door een ander waren mijn persoonlijke gegevens
zicht baar gemaakt.Ben er voorstander van om een defekt tot klaarheid te brengen.
En de grond in trappen maak je er zelf van.
grt And
h
Hierdoor wordt een monteur op het verkeerde been gezet,want in je laatste
bericht zeg je C's uitmeten lukte niet goed wegens lage cap. v.d l.c.r meter.
Dan blijft er maar een ding over en dat is de osc.spoel.
De juiste info verschaffen geeft de grootste kans van slagen van een reparatie.
Daardoor denk ik nu dat de C van 30pF tussen de anode en de oscillatorspoel
wel eens de boosdoener kan zijn. Succes And
@ Gino Wat bedoel je met'Dat er door kennisdragers hier zo geshowd moet worden'.
Persoonlijk ben ik daar wars van en door een ander waren mijn persoonlijke gegevens
zicht baar gemaakt.Ben er voorstander van om een defekt tot klaarheid te brengen.
En de grond in trappen maak je er zelf van.
grt And
h
09 nov 2021 22:25 #92886
door Gino
Als het oud is is het leuk
Beantwoord door Gino in topic blaupunkt nizza
TS: Zo is het ook nog eens een keer. Niet iedereen weet alles. Ik geef je groot gelijk met het prutsen, zoals je het zelf noemt. Trial en error zeggen de Duitsers 
Daar leer je van.
Enneh, niets om je druk om te maken. Een stuk overjarige huisraad. Al denken sommigen er heel anders over.
Jammer dat er door de kennisdragers hier zo geshowd moet worden met hun kennis. Help elkaar liever, Dáár is dit forum voor.
Elkaar de grond in trappen gebeurt al genoeg elders, dunkt me.
Lekker zo doorgaan. Ouwe radio's, geen handvol maar een land vol.
Daar leer je van.
Enneh, niets om je druk om te maken. Een stuk overjarige huisraad. Al denken sommigen er heel anders over.
Jammer dat er door de kennisdragers hier zo geshowd moet worden met hun kennis. Help elkaar liever, Dáár is dit forum voor.
Elkaar de grond in trappen gebeurt al genoeg elders, dunkt me.
Lekker zo doorgaan. Ouwe radio's, geen handvol maar een land vol.
Als het oud is is het leuk
09 nov 2021 18:42 #92884
door Kwikfly
Beantwoord door Kwikfly in topic blaupunkt nizza
Hey vrienden, laat ons lief blijven aub. Ik ben beginneling en heb me hier ingeschreven in de hoop iets bij te leren van mensen die er veel meer van af weten en die bereid zijn hun kennis te delen. En de betekenis van 'prutsen' in Vlaanderen is: in stilte ergens in een hoekje bezig zijn om iets te doen waar men eigenlijk niet sterk in is.
Wat ik dus aan het doen was, is het fm blok voor de 2de keer openmaken, de c's proberen uitmeten - lukte niet goed wegens te lage capaciteit voor mijn lcr meter, ik heb ontdekt dat een c niet terug vast gesoldeerd was = oorzaak dat er niks meer uitkwam, ik heb die stukjes draad proberen aan die c te solderen maar daar is net iets te weinig plaats voor. Alles zit nu terug op zijn plaats en werkt weer zoals het werkte vóór ik begon, ttz op de halve band. Ik had dit op dit forum geplaatst in de hoop dat hier een relatief eenvoudige oplossing voor was, waar een beginneling niet aan denkt. Ik heb dus bijgeleerd: nope, out of my league.
Hartelijk dank aan iedereen. Kerstmis komt eraan: vrede op aarde aan alle mensen van goede wil
johan
Wat ik dus aan het doen was, is het fm blok voor de 2de keer openmaken, de c's proberen uitmeten - lukte niet goed wegens te lage capaciteit voor mijn lcr meter, ik heb ontdekt dat een c niet terug vast gesoldeerd was = oorzaak dat er niks meer uitkwam, ik heb die stukjes draad proberen aan die c te solderen maar daar is net iets te weinig plaats voor. Alles zit nu terug op zijn plaats en werkt weer zoals het werkte vóór ik begon, ttz op de halve band. Ik had dit op dit forum geplaatst in de hoop dat hier een relatief eenvoudige oplossing voor was, waar een beginneling niet aan denkt. Ik heb dus bijgeleerd: nope, out of my league.
Hartelijk dank aan iedereen. Kerstmis komt eraan: vrede op aarde aan alle mensen van goede wil
johan
- Robert Gribnau
- [Robert Gribnau]
-
Minder
Meer
09 nov 2021 15:57 - 09 nov 2021 15:59 #92882
door Robert Gribnau
Beantwoord door Robert Gribnau in topic blaupunkt nizza
Al weer zo'n overtrokken reactie.
Ik zie niet in hoe die gegevens door derden aan jouw persoon zijn te koppelen, nog los van de vraag waarom dat zo'n ramp zou zijn. Maar goed, duidelijk ben je wel. Ik zal het nooit meer doen. Ik weet het zelfs nog beter gemaakt: Ik zal helemaal niet meer op jouw bijdragen reageren.
Groet,
Robert
Ik zie niet in hoe die gegevens door derden aan jouw persoon zijn te koppelen, nog los van de vraag waarom dat zo'n ramp zou zijn. Maar goed, duidelijk ben je wel. Ik zal het nooit meer doen. Ik weet het zelfs nog beter gemaakt: Ik zal helemaal niet meer op jouw bijdragen reageren.
Groet,
Robert
Laatst bewerkt 09 nov 2021 15:59 door Robert Gribnau.