Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

blaupunkt nizza

Meer
17 nov 2021 15:49 - 17 nov 2021 15:52 #92958 door Erwin goossens
Beantwoord door Erwin goossens in topic blaupunkt nizza
Dat het in de trimmers kon zitten wist ik uit mijn eigen ervaringen met deze tuners.. ik heb deze trimmers  NOS liggen,ik vervang ze meestal, goed gedaan. De andere trimmer is ingesteld op max gevoeligheid? 
Zou toch ook de paar composietweerstanden in de tuner  mee vervangen ,(je bent toch bezig)
knap werk
Laatst bewerkt 17 nov 2021 15:52 door Erwin goossens.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
16 nov 2021 22:24 #92954 door admin
Beantwoord door admin in topic blaupunkt nizza
Goed gedaan Dirk, zo doe je dat.

Henk van 't Kruis

Meer
16 nov 2021 20:29 - 16 nov 2021 20:31 #92953 door Doktordirk
Beantwoord door Doktordirk in topic blaupunkt nizza
28 juli 2021 14:29 - 28 juli 2021 14:38  #91572
Beantwoord door  Doktordirk  in topic  Onderhoud/reparatie
Het is gelukt met de tuner.
Eerst begonnen met een trimmer los halen, waarna de aangesloten c'tjes apart getest konden worden, maar nagenoeg geen afwijkingen gevonden , dus nog goed genoeg.
Daarna de trimmer welke nagenoeg geen capaciteit meer had.
Ik had me niet gerealiseerd dat dat zwarte ooit metaal (zilver?) geweest was.
Stuk was ie toch al, dus in een bankschroefje (kunststof!) vast gezet en schoongeborsteld.
Daarna op het zwarte gedeelte wat silberleitlack (sorry, komt bij Conrad vandaan) aangebracht waarop de lcr-meter gelijk reageerde.
De waarde is nu weer regelbaar van ongeveer2 tot 5 Pf.
Ik heb geen idee hoe lang dit zilverlaagje het vol houdt, maar ik heb er wel vertrouwen in
Na inbouwen en de ander trimmer eenzelfde behandeling te geven (zonder uitbouwen, scheelt het nodige soldeerwerk!!) provisorisch aangesloten, en zowaar er was weer geluid.
Na weer inbouwen en aanbrengen van de schaalplaat kloppen de frequenties weer.
Dit is weer prima af te stellen met de "gerepareerde" trimmers
Hierbij een foto'tje van de testopstelling.

[img

[img

Dit was de eerste poging waar de zilverlaag wat slordig was aangebracht wat resulteerde in ontvangst tot ver boven de 100 Mhz, en het lage deel van de band niet af te regelen was.
Na weer schoonmaken en secuurder aanbrengen ging het wel goed.

Misschien is een deel van dit verhaal hier ook op toepasbaar?
Mvg Dirk

Laatst bewerkt 16 nov 2021 20:31 door Doktordirk. Reden: Kleine toevoeging.

Meer
15 nov 2021 21:49 #92952 door Cees PA1DBA
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic blaupunkt nizza
Als je capaciteits tester moeilijk kleine waarde meet ,kan je er een extra c van 1000pf overheen kunnen hangen ,je zou dan 1030pf moeten kunnen meten.
In dit geval zou ik op zoek gaan naar een ander tunerblik.
Het is best een stevige radio.

Cees- pa1dba

Meer
15 nov 2021 20:06 #92951 door Kwikfly
Beantwoord door Kwikfly in topic blaupunkt nizza
Hallo allen,
Na nog maar eens het fm blokje geopend te hebben, kan ik hetvolgende melden:
1. Het is duidelijk: de triodes in de ecc85 zijn omgewisseld tov het schema.  Weird!
2. De kernen van de spoelen gaan wel degelijk tot de stops, beide kanten.
3. De c van 30pF die aan de rechter anode (op schema!) zit,  heb ik losgemaakt en nagemeten; mijn 2 lcr meters zijn niet betrouwbaar onder de pakweg 20 à 30 pF maar hetgeen ik meet komt wel ongeveer overeen met die 30pF.
4. Zelfs al moest ik condensatoren van hetzelfde soort vinden, er is zodanig weinig plaats in het blok dat ik die niet zou kunnen vervangen. Een prof misschien wel, maar ikke niet.
5. Iemand had voorgesteld twee in elkaar gedraaide draadjes over de trimmer C113 te solderen. Heb ik gedaan, draadjes van ongeveer anderhalve centimeter. Weinig of geen resultaat. Omdat het blokje nu toch weer open lag, heb ik die draadjes vervangen, nu zo'n 4cm. Zie foto. Resultaat: raar maar waar: Nu ligt een ontvangen zender 4MHz... aan de andere kant!! Radio2 op 93.7 ontvang ik met deze radio nu op 98MHZ! Nu zou ik waarschijnlijk beter 'm nog eens opengooien en er 'n centimetertje afknippen, maar ik heb er nu eventjes m'n buik van vol.... Morgen is 'n nieuwe dag.
Iedereen alvast bedankt voor alle tips!
johan

Meer
13 nov 2021 11:20 #92934 door Erwin goossens
Beantwoord door Erwin goossens in topic blaupunkt nizza
Blaupunkt op deze plek nog niet anders geweten dan N150, de tolerantie.. mag enkele pf schelen.moet na deze c vervangen te hebben toch afgeregeld worden

Gemaakt door Kunena