Radio's van 1950 tot 1970
Op geluid fluctuerende FM signaalsterkte
06 apr 2020 21:26 #83111
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Op geluid fluctuerende FM signaalsterkte
De fout die veel gemaakt wordt is dat men een signaal toevoert aan de 1e M.F. buis en dan alle kringen in één keer op maximum gaat afregelen. Je krijgt dan een gepiekte, te smalle M.F.
Je moet één voor één alle M.F. trappen afregelen. Je begint met signaal toe te voeren aan de laatste M.F. trap en dan regel je alleen de laatste M.F. kringen af. De primaire op maximum, de secundaire op nuldoorgang. Is dat gedaan, dan een M.F. trap naar voren en die afregelen tot je bij de eerste M.F. trap bent. Als je een trap afregelt, mag je je al afregelde trappen niet meer afregelen. De spanning over de ratiodetector elco mag niet meer zijn dan 3 V. (bij sommige toestellen 8 V.), anders treedt de begrenzer in werking. Dus het ingangssignaal evt. terugdraaien.
Een en ander staat nauwkeurig in de service manual.
Het is dus in feite fout om alle kringen op maximum op een zender af te regelen!
Groeten,
Peter
Je moet één voor één alle M.F. trappen afregelen. Je begint met signaal toe te voeren aan de laatste M.F. trap en dan regel je alleen de laatste M.F. kringen af. De primaire op maximum, de secundaire op nuldoorgang. Is dat gedaan, dan een M.F. trap naar voren en die afregelen tot je bij de eerste M.F. trap bent. Als je een trap afregelt, mag je je al afregelde trappen niet meer afregelen. De spanning over de ratiodetector elco mag niet meer zijn dan 3 V. (bij sommige toestellen 8 V.), anders treedt de begrenzer in werking. Dus het ingangssignaal evt. terugdraaien.
Een en ander staat nauwkeurig in de service manual.
Het is dus in feite fout om alle kringen op maximum op een zender af te regelen!
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
06 apr 2020 21:24 #83109
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Op geluid fluctuerende FM signaalsterkte
Meestal is de bandbreedte niet af te regelen maar afregelen om maximaal signaal luistert wel nauw. Als je ook maar een scheetje beef zit is de doorlaat niet recht of anderszins asymmetrisch. Het liefst direct een 10.7 MHz signaal injecteren en dan de boel heel secuur op maximum zetten. Paar keer herhalen zodat het echt niet harder kan. Daarna zou het effect minimaal moeten zijn. Waarschijnlijk gaat het niet lukken om het helemaal weg te krijgen omdat de doorlaat van z'n lang zal ze leven niet vlak wordt maar altijd een ronde bovenkant zal houden. Daarvoor zijn er simpelweg te weinig kringen. Vier, plus de output van de tuner. En de discriminator heeft weinig selectiviteit...
Tjerk, 9ZZ
06 apr 2020 20:48 #83105
door Henielma
Beantwoord door Henielma in topic Op geluid fluctuerende FM signaalsterkte
Klinkt aannemelijk want ik regel de MF af op maximale spanning over C49. Dit is volgens mij ook zoals het afregelvoorschrift het aangeeft. Wat moet ik anders doen om de juiste doorlaat te bereiken?
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
05 apr 2020 22:48 #83080
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Op geluid fluctuerende FM signaalsterkte
Bandbreedte probleem, MF afregelen, niet op maximale versterking, maar op juiste doorlaat.
Cees- pa1dba
05 apr 2020 21:47 #83077
door Henielma
Beantwoord door Henielma in topic Op geluid fluctuerende FM signaalsterkte
Zojuist de spanning over de detector elco (C49) gemeten en deze spanning fluctueert net zoals het afstemoog.
Vandaag is me opgevallen dat een andere Plano radio van mij dit effect ook heeft in een wat mindere mate. Uiteindelijk is het geluid prima dus is het blijkbaar niet zo erg.
Vandaag is me opgevallen dat een andere Plano radio van mij dit effect ook heeft in een wat mindere mate. Uiteindelijk is het geluid prima dus is het blijkbaar niet zo erg.
04 apr 2020 14:58 - 04 apr 2020 14:59 #83046
door PE9ZZ
Die meting is een prima idee. Het zou echter kunnen dat de midfrequent te smal is afgeregeld. Dat kan tot gevolg hebben dat bij stevige modulatie het signaal zwakker wordt. Daar is alleen achter te komen met een wobbulator. Het is niet zo dat "tegenwoordig" te hard wordt gemoduleerd, zie mijn kleine onderzoekje.
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Op geluid fluctuerende FM signaalsterkte
peter1952 schreef : Is het misschien zo dat de zwaai tegenwoordig zo groot is dat het signaal buiten de discriminator karakteristiek valt?
Meet eens de spanning over de discriminator elco en kijk of die ook fluctueert. Wel met een analoge meter, een digitale meter is te traag om eventuele snelle variaties te volgen.
Die meting is een prima idee. Het zou echter kunnen dat de midfrequent te smal is afgeregeld. Dat kan tot gevolg hebben dat bij stevige modulatie het signaal zwakker wordt. Daar is alleen achter te komen met een wobbulator. Het is niet zo dat "tegenwoordig" te hard wordt gemoduleerd, zie mijn kleine onderzoekje.
Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 04 apr 2020 14:59 door PE9ZZ.