Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Op geluid fluctuerende FM signaalsterkte

Meer
04 apr 2020 12:35 #83039 door Huub
Zeker Peter ik heb er veeeel liggen
ben er helemaal gek mee leg ze onder mijn kussen in bed
liever geen diodens maar die heb ik ook nog wel nieuw en gebruikt genoeg
kosten ook niet veel de EZ .die hebben nog wel een behoorlijk koop prijsje
Huub

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
04 apr 2020 11:41 #83037 door peter1952
Als de hoogspanning zou fluctueren dan zou ook de helderheid van het oog mee varieren. En is er niet vermeld dat het verschijnsel ook optreedt met de volumeregelaar dicht?
Al staat de eindtrap in klasse A, toch varieert de anodestroom van de eindbuis in het rithme van geluid. Alleen zit de eindbuis gedurende de hele cyclus in het rechte deel van de karakteristiek.
Anders zou je geen stroomvariatie in de uitgangstrafo hebben.
En Huub heeft zeker aandelen in EZ80/81, hij hamert wel erg vaak op een versleten EZ80/81 of heeft hij er nog zoveel liggen?

Ik heb het zelf ook wel meermalen gezien, maar ik vind het geen probleem. Je zit toch niet de hele dag naar dat oog te kijken?

Is het misschien zo dat de zwaai tegenwoordig zo groot is dat het signaal buiten de discriminator karakteristiek valt?

Meet eens de spanning over de discriminator elco en kijk of die ook fluctueert. Wel met een analoge meter, een digitale meter is te traag om eventuele snelle variaties te volgen.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
04 apr 2020 01:44 #83031 door Kees van Dijke

Henielma schreef : Dank voor jullie reacties.
Het ontbreken van het vertragingsnetwerk zou het kunnen zijn. C47 van het de-emphasis filter heb ik losgeknipt om wat meer hoog te krijgen.

Het losnemen van C47 deed ik ook in het verleden om meer hoge tonen te krijgen bij de FM band. Nadeel was wel dat ik dan teveel hoge tonen op een bandopname kreeg en dat het verschil in hoge tonen weergave met de pick-up of bandrecorder, vergeleken met de FM veel te groot was. Ik vervang dan de onderdelen door 47K en 1 nF, en dat is correct.

Bij te weinig hoge tonen plaatste ik wel een een extra condensator voor extra hoog in het loudness circuit. Meestal is dat 47 tot 100 pF. Vaak drukte ik ook de PU en FM toets tegelijkertijd in voor extra hoge tonen bij pick-up of bandrecorder weergave.

groetjes,
-=Kees=-
De volgende gebruiker (s) zei dank u: peter1952, admin

Meer
04 apr 2020 01:38 #83030 door Kees van Dijke

Huub schreef : Denk ook armoet in de hoogspanning
en zo als kees zegt de weerstanden met ook losse kopjes
de Philips groten weerstanden met draad kopje
ez 81 minder goed ?
huub

Huub, je zit er helemaal mee naast wat de losse kopjes bij (koolfilm) weerstanden betreft. Die raken wel eens onderbroken, maar eerder permanent dan intermitterend.
Ik bedoel eerder T=3.RC waarbij C dan voor 95% geladen is door een RC netwerkje.
Het geheel wil ik dan vertragen met 1 Hz of minder (F=1/(2.pi.RC) en T=1/F. Simpel rekenwerk dus.

EZ81,, ook al is deze slecht, heeft weinig met de spanningsval te maken omdat de versterkers in klasse-A zijn ingesteld, tenzij je de radio eindtrap ver in de clip jaagt waardoor de eindbuizen dicht slaan (Overwegend negatief op het stuurrooster) en weinig tot geen stroom meer opnemen. Resultaat is dat de voedingsspanning omhoog gaat.

groetjes,
-=Kees=-
De volgende gebruiker (s) zei dank u: admin

Meer
03 apr 2020 23:37 #83029 door Henielma
Dank voor jullie reacties.
Het ontbreken van het vertragingsnetwerk zou het kunnen zijn. C47 van het de-emphasis filter heb ik losgeknipt om wat meer hoog te krijgen.

De EZ81 gelijkrichtbuis kan er iets mee te maken hebben. Deze buis ontbrak in deze radio en zijn voetje had last van doorslag. Het voetje heb ik vervangen door een porseleinen type en de buis is een nieuwe. Bij andere radio's heb ik dit effect wel gezien wanneer je het volume flink opdraait. De hoogspanning kan het dan niet meer helemaal bijbenen. Maar bij deze radio is dit effect ook als het volume erg laag staat dan varieert de signaalsterkte ook.
Ik zal eens meten of ik deze fluctuaties ook in de hoogspanning kan zien.

Meer
03 apr 2020 23:08 #83025 door Huub
Denk ook armoet in de hoogspanning
en zo als kees zegt de weerstanden met ook losse kopjes
de Philips groten weerstanden met draad kopje
ez 81 minder goed ?
huub

Gemaakt door Kunena