Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Op geluid fluctuerende FM signaalsterkte

Meer
30 jan 2021 14:21 #88551 door Henielma
Vandaag met een andere radio bezig van hetzelfde type B7X43A waar inderdaad het oog ook fluctueerd op het gesproken woord, Daarom maar eens gekeken naar deze condensator die op het signaal naar het oog aangesloten zit. Het blijkt dat in het schema deze C50 (10n) wel opgenomen is maar er in de praktijk niet zit. Op deze positie heb ik nu een veel grotere capaciteit aangebracht (100 uF 63V) en nu gedraagd het oog zich veel rustiger op FM. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
07 apr 2020 12:10 #83136 door PE9ZZ

Henielma schreef : Wat zou ongeveer het verschil in signaalsterkte mogen zijn tussen 10700 en 10725 kHz?

De bandbreedte van een FM signaal is 2x de deviatie + 2x de hoogste frequentie. In dit geval 2x75+2x53=256 kHz. De vuistregel is dat de doorlaat vanaf de center frequency (10.70 MHz) niet meer dan 3 dB lager mag zijn op die flanken (10.57 MHz) en dan hard de bocht moet omgaan. In de praktijk, zeker met deze buizenradio's met een beperkt aantal kringen, ga je dat never nooit niet halen. Meestal krijg je iets dat 200 kHz breed is op -6 dB. Ik denk dat deze radio wat te smal is waardoor de flanken harder afvallen. Als het modulaat nu in die flanken terechtkomt krijg je een soort flankdetectie. Dit is te ondervangen door, zoals Cees (andere) al aangaf, een grotere C over de regelspanning naar het oog te plaatsen.

Tjerk, 9ZZ

Meer
07 apr 2020 00:37 #83120 door Cees
Ja, dat bewegen van de EM80 /84 komt ook wel bij het beluisteren van een
zeer sterke AM zender voor. Bijvoorbeeld toen Radio Maria nog in de
lucht was zag je dat. En dat werd dan erger naar gelang je het volume
harder zette. Het gebeurd dus niet altijd alleen op de FM.
Het bewegen van het oog kun je wat minder maken door de C die op het
oog voetje zit te vervangen door een c die een hogere waarde heeft.
Proef onder vinderlijk uit proberen.
Het is afhankelijk van het type Philips radio.
Het gaat met de grotere c niet echt weg, maar word wel beduidend minder
hinderlijk.
Cees.

Meer
06 apr 2020 23:10 #83119 door Henielma
Als ik het goed begrijp is een wobbulator in dit geval eigenlijk een spectrum analyser met tracking generator die in een klein gebied rondom 10,7 MHz scant. Hierna hardop gedacht:

De bandbreedte van FM mono signaal is iets van 16 kHz en van FM stereo iets van 53 kHz.

Het 10,7 MHz testsignaal maak ik met een Labnation USB scoop met geïntegreerde signaalgenerator. Deze geef ik een samplereeks zodat er 10,7 MHz uitkomt. Wanneer ik deze samplereeks zou aanpassen zodat er een signaal uitkomt dat continue varieert tussen 10675 en 10725 kHz maak ik daarmee het sweep signaal. Met een gewone DC voltmeter kan ik dan afregelen zodat de spanning over C49 maximaal is,

Of afregelen zoals al gedaan is op 10,7 MHz en daarna meten hoeveel minder de spanning er op C49 staat wanneer je 10675 kHz en daarna 10725 kHz aanbied. Idealiter zou dit ongeveer dezelfde spanning moeten zijn maar de top van de doorlaatcurve zal zeker niet vlak zijn.

Wat zou ongeveer het verschil in signaalsterkte mogen zijn tussen 10700 en 10725 kHz?

Meer
06 apr 2020 22:00 #83116 door peter1952
Dan kan het daar dus niet aan liggen.
Als je de spullen hebt de M.F. trappen eens wobbelen en kijken hoe de doorlaat er uit ziet.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
06 apr 2020 21:34 #83113 door Henielma
Peter zoals jij dat aangeeft heb ik de MF trappen afgeregeld met 10,7 MHz. Dus 1 voor 1 en achteraan beginnen. Per trap het ingangssignaal kleiner maken zodat je niet boven de 3Vdc komt op C49. Dit had ik eerder al eens geleerd van dit mooie forum.

Tevens heb ik twee maal achter elkaar de tuner afgeregeld.

Gemaakt door Kunena