Radio's van 1950 tot 1970
Op geluid fluctuerende FM signaalsterkte
Minder
Meer
03 apr 2020 21:16 #83023
door Kees van Dijke
Beantwoord door Kees van Dijke in topic Op geluid fluctuerende FM signaalsterkte
Een aantal radio's, vooral de Philips Plano's en andere jaren '60 radio's hebben daar last van. Dit komt door het ontbreken van het RC (hoogohmige weerstanden van meer dan 1 Meg en een condensator) vertragingsnetwerk, die je bij de oudere radio's wel tegenkomt.
Ik vind dat geen probleem, omdat de geluidsweergave zeer zuiver is.
groetjes,
-=Kees=-
Ik vind dat geen probleem, omdat de geluidsweergave zeer zuiver is.
groetjes,
-=Kees=-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
03 apr 2020 20:36 #83021
door Henielma
Beantwoord door Henielma in topic Op geluid fluctuerende FM signaalsterkte
Iemand een idee in welke richting ik dit kan zoeken?
02 apr 2020 21:29 #82959
door paulsnip
Beantwoord door paulsnip in topic Op geluid fluctuerende FM signaalsterkte
Mijn BX653A doet dit ook een beetje. Er zit een nieuw Russisch afstemoog in. En nagenoeg alle roosterweerstanden zijn vervangen. De breedte van de straal in het oog fluctueert wat met het geluid mee. De radio speelt zo al een paar maand hier. Geluid is super en het geeft verder geen problemen.
02 apr 2020 21:02 - 02 apr 2020 21:03 #82956
door Henielma
Op geluid fluctuerende FM signaalsterkte werd gestart door Henielma
Bij een B6X12A buizenradio heb ik het effect dat de FM signaalsterkte varieert afhankelijk van het audio signaal. Tijdens stilte is de signaalsterkte die het oog aangeeft sterker dan wanneer een presentator praat. De signaalsterkte die het magisch oog weergeeft fluctueert tegenovergesteld aan de geluidssterkte. Ik vraag me af in welke richting gezocht moet worden. Het geluid is op zich goed maar het lijkt me toch niet de bedoeling. Dit effect treed ook op wanneer het volume vrijwel dichtgedraaid is.
Van de radio zijn de elco's vervangen. De weerstanden zijn gecontroleerd en indien teveel verlopen zijn ze vervangen. De buizen zijn per buis afzonderlijk gewisseld met een goed spelende Plano radio en dit maakt geen verschil. De radio heb ik volgens het voorschrift afgeregeld zoals ik inmiddels bij meerdere plano radio's gedaan heb. Het enige is dat instelbare spoel S10 (eerste spoel na de FM tuner) dol is en daardoor niet te verstellen is.
Heeft iemand een idee in welke hoek ik de oorzaak van dit effect moet zoeken?
Van de radio zijn de elco's vervangen. De weerstanden zijn gecontroleerd en indien teveel verlopen zijn ze vervangen. De buizen zijn per buis afzonderlijk gewisseld met een goed spelende Plano radio en dit maakt geen verschil. De radio heb ik volgens het voorschrift afgeregeld zoals ik inmiddels bij meerdere plano radio's gedaan heb. Het enige is dat instelbare spoel S10 (eerste spoel na de FM tuner) dol is en daardoor niet te verstellen is.
Heeft iemand een idee in welke hoek ik de oorzaak van dit effect moet zoeken?
Laatst bewerkt 02 apr 2020 21:03 door Henielma.