Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

B7X44A "Slecht" geluid op FM

Meer
27 jan 2020 19:18 #81832 door F2ride2001
Beantwoord door F2ride2001 in topic B7X44A "Slecht" geluid op FM
Ik heb hetzelfde. Bij mij heb ik deze C vervangen door NPO type (en ook de 12 en 18pf die in de buurt zitten)

Blijft het probleem dat de ontvangst verloopt als de radio warm wordt en de ontvangst minder wordt. Tot nu toe nog geen idee gehad waar het aan zou kunnen liggen.

PS ECC85 is vervangen voor nieuw

Handtekening

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
27 jan 2020 18:26 #81831 door Erwin goossens
Beantwoord door Erwin goossens in topic B7X44A "Slecht" geluid op FM
Vervang het c tje op het printplaatje eens? Deze is 33 of 24 pf dacht ik. Dit is een heel klein buisje.deze zien meestal zwart na de jaren wat wil zeggen dat hij verlopen is. Vervang dan gelijk het andere ook mee .

Meer
27 jan 2020 17:00 - 27 jan 2020 17:05 #81830 door paulsnip
Beantwoord door paulsnip in topic B7X44A "Slecht" geluid op FM

Cees PA1DBA schreef : @Paul,
Vervang C53 eens, 4,7uF/25V Deze zit in je FM detector en is kritisch voor de zuiverheid
en symmetrie van het fm audiosignaal.

Gedaan! Maar geeft nog niet echt het gewenste resultaat. Wel waren de zenders weer iets verlopen na het vervangen van de Elco. (ca 0,5 MHz) Dat heb ik maar weer bijgesteld met het ferriet kerntje. Alle zenders op de juiste plek weer.
Wat wel opvalt is dat na 108 Mhz de zenders weer opnieuw beginnen. Dus vooraan in de band zit radio 10 (87,6) en radio 2 (88,0). Achteraan de band, dus na 108, zitten deze zenders nog een keer.

De ontvangst op zich is goed. Over de hele band. Wel valt het mij op dat hij het ontvangst oog net iets minder dichtknijpt dan het toestel hier beneden.

De oude Elco heb ik nog doorgemeten. Capaciteit 4,9uf. En weerstand begint bij 25Megaohm oplopend naar oneindig. Waarschijnlijk ook niet stuk dus.

de radio is gewoon te gebruiken zo hoor. Maar van de andere is het geluid op de FM gewoon beter.

Als ik afstem op een zender lijkt het geluid in het begin goed. Maar na een minuutje wordt het wat minder. De bassen worden minder strak dan.

Ik heb hem inmiddels ook een paar uurtjes aan laten staan. Daar wordt het wel iets beter van. De radio heeft zeker 10 jaar ergens op een zolder gestaan.
Laatst bewerkt 27 jan 2020 17:05 door paulsnip.

Meer
26 jan 2020 20:25 #81822 door paulsnip
Beantwoord door paulsnip in topic B7X44A "Slecht" geluid op FM
Gaan we doen! bedankt.

Meer
26 jan 2020 18:54 #81819 door Cees PA1DBA
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic B7X44A "Slecht" geluid op FM
@Paul,
Vervang C53 eens, 4,7uF/25V Deze zit in je FM detector en is kritisch voor de zuiverheid
en symmetrie van het fm audiosignaal.

Cees- pa1dba

Meer
26 jan 2020 18:27 #81816 door paulsnip
Inmiddels heb ik de 2e B7X44A klaar.

Toen ik dit toestel kocht deed de FM het enigszins. Maar alle zenders zaten ca 3 Mhz verkeerd. Dan zou je zeggen, verzet gewoon het pijltje op het touwtje. Maar dan kwam ik aan het eind en begin niet meer uit. Uiteindelijk uitgevogeld dat ik met een feriet kerntje in een spoeltje te verdraaien de zenders heel gemakkelijk op de juiste plek kreeg. Dit was een spoeltje in de FM tuner. Naast de ECC 85 buis. Hier hoefde ik slechts een heel klein beetje aan te draaien.
Alles schoongemaakt. Buisvoetjes allemaal behandeld.
Resultaat. De FM ontvangst is perfect. Op een stukje draad pakt hij alle zenders in de buurt. Ook nog eens in stereo. Stereo lampje werkt ook. De zenders zitten ook allemaal op de juiste plek.
Het geluid op de FM laat echter wat te wensen over. Vooral in het laag mis ik wat. Als ik net afgestemd heb op een zender lijkt het beter dan na een tijdje. De lage tonen klinken wat "overstuurd"...geen idee hoe ik het anders zou moeten omschrijven. Schakelen naar mono levert een wat harder/luider signaal op. Maar in het laag nog steeds niet perfect.
Op de bandrecorder ingang heb ik een bluetooth module gemaakt. Deze geluidskwaliteit is vooral in het laag beter en strakker.
De FM is niet heel slecht, maar ik heb het idee dat het beter kan. De andere B7X44A die hier in de woonkamer staat doet het beter.
Het draaien aan de feriet kern voor de "plaats" van de zenders verandert overigens niks aan dit fenomeen. De zenders verplaatsen dan. Maar het geluid wordt niet beter of slechter.
Aangezien de bandrecorder ingang het perfect doet verwacht ik dat het ergens in de FM tuner of in een van de buizen die voor de ontvangst van belang zijn zit.
Is er misschien iemand met wat meer ervaring die mij op weg kan helpen?
Buis ECC85 heb ik al vervangen. Daar wordt het niks anders van.

Gemaakt door Kunena