Radio's van 1950 tot 1970
B7X44A "Slecht" geluid op FM
Minder
Meer
27 jan 2020 22:20 #81839
door skandiluxe
Beantwoord door skandiluxe in topic B7X44A "Slecht" geluid op FM
Het eerste bericht was voor Marc bedoeld.
Op de vraag betreffende van de zender afdraaien zowel op hogere dan wel lagere frequentie heb je geen antwoord gegeven,kan wel een indicatie geven waar eventueel de fout zit.
Andries
Op de vraag betreffende van de zender afdraaien zowel op hogere dan wel lagere frequentie heb je geen antwoord gegeven,kan wel een indicatie geven waar eventueel de fout zit.
Andries
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
27 jan 2020 22:16 - 27 jan 2020 22:17 #81838
door paulsnip
Beantwoord door paulsnip in topic B7X44A "Slecht" geluid op FM
Kan een radio zichzelf repareren?
Vanaf vanmiddag 3 uur aan laten staan. En het lijkt nu nagenoeg goed. Goede antenne eraan scheelt ook een stuk voor de stereo ontvangst.
Morgen eens kijken of het nog steeds goed is...
Vanaf vanmiddag 3 uur aan laten staan. En het lijkt nu nagenoeg goed. Goede antenne eraan scheelt ook een stuk voor de stereo ontvangst.
Morgen eens kijken of het nog steeds goed is...
Laatst bewerkt 27 jan 2020 22:17 door paulsnip.
27 jan 2020 20:59 #81837
door paulsnip
AFC maakt geen verschil. Eigenlijk is het enige probleem dat het geluid wat minder is dan de andere radio. Gewoon net niet vol genoeg in het laag. Terwijl het op de phono ingang wel goed is.
Een scoop heb ik wel. Maar dan 1 voor autotechniek. Wel diverse x10 en x100 probes erbij. Dus een signaal meten zou moeten kunnen.
Helaas heb ik voor dat soort dingen niet genoeg kennis in huis. Misschien kom ik ooit nog eens zo ver.
Ik heb maar aan 1 spoeltje gedraaid in de FM tuner zelf. Naast de ECC85 buis. Door deze een klein stukje te verdraaien kreeg ik de zenders makkelijk op de juiste plaats.
Een scoop heb ik wel. Maar dan 1 voor autotechniek. Wel diverse x10 en x100 probes erbij. Dus een signaal meten zou moeten kunnen.
Helaas heb ik voor dat soort dingen niet genoeg kennis in huis. Misschien kom ik ooit nog eens zo ver.
Ik heb maar aan 1 spoeltje gedraaid in de FM tuner zelf. Naast de ECC85 buis. Door deze een klein stukje te verdraaien kreeg ik de zenders makkelijk op de juiste plaats.
Minder
Meer
27 jan 2020 20:36 #81836
door skandiluxe
Als je lager of hoger van de zender afdraait hoor je dan ook verschil naar beide kanten?
Het kan zijn dat de detektor niet helemaal symmetrisch detekteeert.
Afregelen van de discriminator moet je eigenlijk een scoop voor gebruiken maar je kunt ook op de nulspanning afregelen,zie de afregelprocedure in de serv.doc.
Staat wel een fout in.S44 moet S42 zijn.
vr gr Andries
Het kan zijn dat de detektor niet helemaal symmetrisch detekteeert.
Afregelen van de discriminator moet je eigenlijk een scoop voor gebruiken maar je kunt ook op de nulspanning afregelen,zie de afregelprocedure in de serv.doc.
Staat wel een fout in.S44 moet S42 zijn.
vr gr Andries
Minder
Meer
27 jan 2020 20:28 #81835
door skandiluxe
Gebruik je de afc wel,kan dan eigenlijk niet verlopen als deze ingeschakeld is.
Of er moet een defekt in het afc circuit zitten.
vr gr Andries.
Of er moet een defekt in het afc circuit zitten.
vr gr Andries.
27 jan 2020 19:55 #81833
door paulsnip
Verlopen doet hij niet. Als hij eenmaal op een zender staat blijft ie daar staan. Ook als ik de radio uitzet en weer aanzet.
Ik heb wel het idee dat het geluid voller wordt nu hij weer een tijd aan staat.
Ik heb wel het idee dat het geluid voller wordt nu hij weer een tijd aan staat.