Radio's van 1950 tot 1970
Technisch vraagje, voeding universele radio SBR
11 feb 2018 22:14 #70851
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Technisch vraagje, voeding universele radio SBR
Het is dus ook geen soort antennespoel of een deel daarvan. Slim bedacht van Philips: Bij gebruik van een buitenantenne worden storingen uitgefilterd en bij gebruik van de lichtnetantenne wordt voorkomen dat het H.F. via het toestel weglekt.
Echter het gebruik van het lichtnet als antenne is nu vrijwel zinloos, toen het toestel gebouwd werd, lagen de meeste netleidingen nog bovengronds en konden als antenne werken, nu liggen, in ieder geval in Nederland, de leidingen vrijwel allemaal onder de grond en is de werking als antenne minimaal. En je haalt natuurlijk ook een hoop storing naar binnen.
Als één of beide spoelen defect is, zal hij in de regel onderbroken zijn en heb je geen spanning.
Groeten,
Peter
Echter het gebruik van het lichtnet als antenne is nu vrijwel zinloos, toen het toestel gebouwd werd, lagen de meeste netleidingen nog bovengronds en konden als antenne werken, nu liggen, in ieder geval in Nederland, de leidingen vrijwel allemaal onder de grond en is de werking als antenne minimaal. En je haalt natuurlijk ook een hoop storing naar binnen.
Als één of beide spoelen defect is, zal hij in de regel onderbroken zijn en heb je geen spanning.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
11 feb 2018 21:47 #70850
door MauriceH
Beantwoord door MauriceH in topic Technisch vraagje, voeding universele radio SBR
11 feb 2018 17:29 #70849
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Technisch vraagje, voeding universele radio SBR
@Maurice: je hebt zeker een punt maar knal die doc hier eens even in. Voor mij is dit nieuws, zelfs na een dikke 40 jaar radio-ervaring. Uiteraard zal een fabrikant geen peperdure onderdelen voor de kat z'n viool in een radio monteren.
Tjerk, 9ZZ
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Francois129
- Francois129
- [Francois129]
-
Onderwerp Auteur
- Na de buizentoestellen ook vintage toestellen
11 feb 2018 17:29 #70848
door Francois129
Beantwoord door Francois129 in topic Technisch vraagje, voeding universele radio SBR
Knap van u Maurice dat je dat binnen de drie minuten vindt. Ik heb over deze spoelen niets gevonden. Ik zoek dan waarschijnlijk niet op de juiste plaats/manier.
Misschien kan je uw informatie delen zodat wij (het forum) deze kennis dan ook weer hebben.
MVG
François
Misschien kan je uw informatie delen zodat wij (het forum) deze kennis dan ook weer hebben.
MVG
François
11 feb 2018 16:36 #70846
door MauriceH
Beantwoord door MauriceH in topic Technisch vraagje, voeding universele radio SBR
Omdat het exact staat beschreven in de service manuals waar deze spoel voor dient.
Verwacht van een radio techneut dusdanig technisch nieuwsgierigheid dat ze voor ze iets tikken eerst even klein onderzoekje doen voor ze iemand verder helpen.
Zo'n spoel zet een fabricant er niet zomaar in, dan ga je nadenken en studeren hoezo en waarom.
Het giswerk kan, maar wordt men weinig wijzer van.
Inschakelstroom ook zo iets, daar er al een lamp en een weerstand in serie staat vervalt die functie.
De opmerking "ik merk geen verschil of deze er nu wel of niet in zit" is natuurlijk een nonsens opmerking.
In die zin dat daarmee niet verklaard wordt waarom deze wel in die toestellen zitten.
-Dat deze weggelaten kan worden blijkt uit de tekst- kan wel maar...
Er wordt zo vaak maar wat geroepen zonder eerst klein eigen onderzoekje.
-wordt daar kribbig van als ik merk dat techneuten maar wat rond roepen.
Ben 3min mee bezig geweest om even een dergelijk schema boven water te halen waarin keurig
beschreven wordt waarom die spoel daar zit.
Verwacht van een radio techneut dusdanig technisch nieuwsgierigheid dat ze voor ze iets tikken eerst even klein onderzoekje doen voor ze iemand verder helpen.
Zo'n spoel zet een fabricant er niet zomaar in, dan ga je nadenken en studeren hoezo en waarom.
Het giswerk kan, maar wordt men weinig wijzer van.
Inschakelstroom ook zo iets, daar er al een lamp en een weerstand in serie staat vervalt die functie.
De opmerking "ik merk geen verschil of deze er nu wel of niet in zit" is natuurlijk een nonsens opmerking.
In die zin dat daarmee niet verklaard wordt waarom deze wel in die toestellen zitten.
-Dat deze weggelaten kan worden blijkt uit de tekst- kan wel maar...
Er wordt zo vaak maar wat geroepen zonder eerst klein eigen onderzoekje.
-wordt daar kribbig van als ik merk dat techneuten maar wat rond roepen.
Ben 3min mee bezig geweest om even een dergelijk schema boven water te halen waarin keurig
beschreven wordt waarom die spoel daar zit.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Francois129
- Francois129
- [Francois129]
-
Onderwerp Auteur
- Na de buizentoestellen ook vintage toestellen
11 feb 2018 15:43 #70843
door Francois129
Beantwoord door Francois129 in topic Technisch vraagje, voeding universele radio SBR
Beste mensen,
Bedankt voor ALLE reacties.
Uiteraard heb ik ondertussen de radio nog wat verder onderzocht.
Het ganse voedingsgedeelte is “herbouwd”. Niets in de voeding is nog zoals de ontwerper het bedoeld heeft.
Als je het schema er nog even bij neemt zie je dat de twee anodes via 2 aftakkingen op de voorschakelweerstand gevoed worden en de 2 kathodes elk hun functie hebben.
Bij de herbouwing is er een andere voorschakelweerstand gebruikt die defect blijkt te zijn, zijn de anodes met elkaar doorverbonden en de kathodes ook. Verder staat de smoorspoel S1 parallel aan de bekrachtigingsspoel van de luidspreker.
Ik heb een sloopchassis van een soortgelijk toestel besteld bij een Belgische collega en ga de schakeling terug volledig origineel bouwen.
Zoals gewoonlijk hou ik jullie op de hoogte.
MVG
François
Bedankt voor ALLE reacties.
Uiteraard heb ik ondertussen de radio nog wat verder onderzocht.
Het ganse voedingsgedeelte is “herbouwd”. Niets in de voeding is nog zoals de ontwerper het bedoeld heeft.
Als je het schema er nog even bij neemt zie je dat de twee anodes via 2 aftakkingen op de voorschakelweerstand gevoed worden en de 2 kathodes elk hun functie hebben.
Bij de herbouwing is er een andere voorschakelweerstand gebruikt die defect blijkt te zijn, zijn de anodes met elkaar doorverbonden en de kathodes ook. Verder staat de smoorspoel S1 parallel aan de bekrachtigingsspoel van de luidspreker.
Ik heb een sloopchassis van een soortgelijk toestel besteld bij een Belgische collega en ga de schakeling terug volledig origineel bouwen.
Zoals gewoonlijk hou ik jullie op de hoogte.
MVG
François