Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

B5x23A kraker-de-kraak

Meer
30 dec 2016 22:03 #64322 door marcola64
Beantwoord door marcola64 in topic B5x23A kraker-de-kraak
Cees, ik heb geen Frost 2000 :-( Kan wel een raam openzetten :-)
Huub, digitale meter hier. Maar ik heb ook een analoge...

Het wordt interessant, ik heb R8 losgehaald, geen AVR meer. De spanningen op de EF89 blijven nu te allen tijde constant maar het kraken treedt nog op.
Aanzetten: ontvangst is prima. Afstemming op mijn sterke meetzender: kraak!
Daarna: de radio is 'verdoofd' en ontvangt stukken minder.

Ik kan niet anders concluderen dan dat ik het toch rond de ECH81 moet zoeken. De oscillator is ok, daar zit het niet in. De combi S18/S19 is al vervangen. Op S16/S17 rust geen verdenking, aangezien de lange golf ook niet goed werkt. Alhoewel, misschien C29?

Marco

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
30 dec 2016 09:58 #64304 door Huub
Beantwoord door Huub in topic B5x23A kraker-de-kraak
Ik weet niet of jij een oude anneloog meter gebruikt ?
maar daar mee kan je de weerstand soms opsporen
als je aan de weestand meet dan zie je de wijzer bewegen
Digi is niet altijd aangebracht voor oude radio,s
Huub

Meer
30 dec 2016 09:51 #64302 door Cees PA1DBA
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic B5x23A kraker-de-kraak
Marco zegt : Het lijkt erger te worden naarmate hij langer aan staat.(opwarmen)

Probeer eens wat onderdelen te koelen met een spuitbus Frost 2000, misschien vindt je zo de boosdoener.

Cees- pa1dba

Meer
29 dec 2016 19:30 #64286 door marcola64
Haha ja Tjerk, ik weet het, dat is geen goed gebruik. C37 was een ongelukje, ik dacht C38 te pakken te hebben. En natuurlijk heeft het me niets geholpen.
Ik ga zo nog meer meten, eest een uurtje rennen. Kan ik onderweg nog eens goed over dit probleem nadenken :)

Marco

Meer
29 dec 2016 19:24 #64285 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic B5X23A kraker-de-kraak
Dus je hebt intussen C38 ook vervangen? En C37? Ik wil hierbij wel aantekenen dat je nu in het wilde weg componenten hebt lopen vervangen zonder dat je wist of die verdacht waren. Je moet dus langer en beter meten, bijvoorbeeld wat er gebeurt als je meetzender meer of minder signaal maakt. Hopelijk kan je dat wel instellen. Modulaat is op dit moment niet interessant en hooguit bruikbaar om de boel nog ingewikkelder te maken.

Tjerk, 9ZZ

Meer
29 dec 2016 19:10 #64283 door marcola64
OK, nou inmiddels zijn alle genoemde condensatoren, incluus C37, vervangen. Het probleem is hetzelfde gebleven.
Ik heb gemeten op C38. Daar bemerk ik wel interessante verschillen (pin 8 EF89).
De spanning is hier niet-afgestemd van 50 V, maar afgestemd op mijn (sterke) meetzender zeker 80V. Zodra het probleem optreedt en de ontvangst dus opeens een stuk minder wordt, staat er ipv 80V nog maar 60 of 50V.
De spanning op de anode van de EF89 is nagenoeg constant op 185 V.
Ik merk nu ook, dat de radio goed werkt als hij koud is. Stem ik dan af op mijn meetzender, dan gekraak en de gevoeligheid zakt ver weg. Het lijkt erger te worden naarmate hij langer aan staat.
Vervangen van buizen maakt niet uit.
Stem ik bij zwakke ontvangst af op mijn meetzender en gooi ik de modulatie flink open (te hard) dan opeens werkt de radio weer goed.
Vooralsnog begrijp ik er niet veel van. Later meet ik dan nog even de DC op het rooster van de EF89.

Marco

Gemaakt door Kunena