Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

B5x23A kraker-de-kraak

Meer
31 dec 2016 12:39 #64328 door Francois129
Beantwoord door Francois129 in topic B5X23A kraker-de-kraak
Marco,

Ik zoek altijd naar het "vind ik leuk" knopje maar ik vind dit hier nooit.
Nu kan je met een gerust gemoed de jaarwisseling starten!

Prettige feesten

François
De volgende gebruiker (s) zei dank u: marcola64

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
31 dec 2016 11:37 #64327 door marcola64
Beantwoord door marcola64 in topic B5x23A kraker-de-kraak
Problem solved! Mooi, net op de rand van 2016 :-)
Mijn 'meetzender' is geen meetzender in de zin van de mogelijkheid van enige regeling behalve frequentie en modulatie, maar hij is wel sterk en het effect is onmiskenbaar.
M'n eerste vermoeden -een buisje in een van de MF-units- bleek juist. Het is C35 of C36; na verwisselen van deze unit is het probleem over. Ik had in eerste instantie helaas de verkeerde unit verwisseld (die met C30/C31)
IK vermoed C35 omdat die aan de anode van B3 hangt en ook in het hoogspanningscircuit zit.
Zie foto: ik denk dat deze units in paraffine zijn gedoopt, hier zitten enkele barsten in. Kan het geheel vocht hebben aangetrokken, dat gebeurt tenslotte ook wel in de ingegoten condensatorblokken uit de jaren 20/30?

Bottom line: dit is al de tweede keer dat ik dit probleem tegenkom, volgende keer weet ik meteen waar ik waarschijnlijk heen moet.
Nu de boel weer netjes in elkaar bouwen en duurtesten.
De rotte condensator zal ik vervangen door een parallelschakeling van enkele nieuwe en die gaat in mijn andere radio.
Mijn dank gaat uit aan de velen die mij hier ondersteund hebben met wijze raad en leermomenten, in het bijzonder Tjerk.
HAPPY NEW YEAR!

Marco
Bijlagen:
De volgende gebruiker (s) zei dank u: PE9ZZ

Meer
31 dec 2016 07:57 #64326 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic B5X23A kraker-de-kraak
C33 kan het ook helemaal niet zijn want het signaal gaat door de spoel S20. C35 zou kunnen maar waarom het getriggerd wordt door de anode van de EF89 aan te raken is me een raadsel. Kan je het niveau van je meetzender langzaam opvoeren? Zou moeten kunnen, anders is het geen meetzender... Hang ook eens een scoop aan de anode van B3.

Tjerk, 9ZZ

Meer
31 dec 2016 00:57 #64325 door marcola64
Beantwoord door marcola64 in topic B5x23A kraker-de-kraak
Voor ik allerlei onderdelen ga opstoken c.q. bevriezen heb ik nog 1 sterk vermoeden:
Wanneer de radio een tijdje aan staat zakt de ontvangst tot een zacht prutje weg, maar niet de FM.
Doet me dan toch denken aan C30/31 of C35/36. De eerste heb ik al vervangen uit een donor-radio, de tweede set nog niet.
Mijn vermoeden wordt getriggerd doordat bij aanraking van de anode van de EF89 de hel losbarst: enorm gekraak en de ontvangst is af en toe terug. C35 in de spoelbus? Het geluid doet me wel erg denken aan wat ik hoorde bij het defecte pijpje in de spoelbus van een HMV een paar jaar terug.
Alle andere condensator in het ontvangstgedeelte zijn zo onderhand wel vervangen (ook C18)...
Nb C33 is het niet, die heb ik ter test even kortgesloten en de problemen gingen daarmee niet weg.
En helaas,ja, ik heb blijkbaar patent op dit soort problemen :-)

Marco

Meer
31 dec 2016 00:29 #64324 door Cees
Beantwoord door Cees in topic B5x23A kraker-de-kraak
Marco,
Je kunt ook andersom i.p.l.v koelen, onderdelen juist verwarmen.
B.V met de soldeerbout. Eerst verwarmen en daarna koud laten schrikken
met Kalt Spray.
Grof geschut, ik weet het, maar zo wil er ook wel eens iets door de mand vallen.
Werkt goed bij weerstanden waar een koolstaafje binnen in zit.
En ook wel bij torren diodes.
Cees.

Meer
30 dec 2016 22:53 #64323 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic B5X23A kraker-de-kraak
Oh? Ik dacht dat V(g2) van de EF89 veranderde? Is verder het doof geraken van de radio blijvend? S16 en 17 zijn overigens voor de FM. Misschien C18. Met sterk signaal krijg je toch negatief op g1 van de ECH81. Vager-de-vaag deze fout. Kennelijk heb je talent...

Tjerk, 9ZZ

Gemaakt door Kunena